08.04.2015

Audi SQ 7 dostane V8 TDI s elektrickými turbami. Výkon môže presiahnuť 400 koní!

Model Q7 by podľa vyjadrení vedenia automobilky mohol mať extrémne silnú naftovú verziu s dvoma turbami.

Šéf technického vývoja automobilky Dr. Ulrich Hackenberg potvrdil pre britský Autoexpress, že Audi na budúci rok plánuje uvedenie najsilnejšej naftovej verzie. Pohon tejto lokomotívy na kolesách bude poskytovať známy motor V8 4,2 TDI s masívnymi úpravami.

Dokonca sa hovorí o zmenšení objemu na rovné 4 litre, no to ani z ďaleka nie je najväčšou zmenou. Tú totiž predstavujú elektrické turbá, ktoré majú definitívne vyriešiť „turbo dieru“ a tiež pomôžu motoru dramaticky znížiť spotrebu a emisie pri náraste výkonu.

Nový model SQ7 by tak mal byť duševným nástupcom doteraz najväčšieho naftového motora V12 TDI, ktorý bol použitý pri predchádzajúcej generácii, a ktorý sa stal bezkonkurenčne najväčším naftovým agregátom v sériovom modeli v Európe.

Teraz síce nepôjde až o takú nálož, no už samotná predstava uchovania možnosti získať naftový osemvalec do modelu Q7 istotne zaujme nejedného zákazníka. Očakávalo sa totiž, že V8 TDI bude postupom času odstránená z ponuky koncernu Volkswagen.

To však bolo iba do chvíle, kým sa Audi nezačalo dariť dosahovať prvé výsledky s prepĺňaním elektrickým turbom (obľúbený i keď nepresný názov). Tento systém a jeho výhody sme detailnejšie vysvetľovali tu. Zjednodušene stačí pripomenúť, že elektrické turbo je vlastne elektricky ovládaná „vrtuľka“ (kompresor/dúchadlo), ktorá vtláča vzduch do valcov bez potreby turbíny na výfukovej strane. Namiesto toho, aby dúchadlo rozhýbala energia výfukových plynov, deje sa tak iba pomocou elektrickej energie. Takýto systém má blízko ku kompresoru, avšak namiesto motora poháňa prepĺňanie elektrická sústava (tj. systém je účinnejší).

Výhody takéhoto pohonu sú zrejmé: prepĺňanie je dostupné už od prakticky nulových otáčok, neexistuje turbodiera, zrýchľuje sa odozva motora, schopnosť akcelerovať a tiež sa znižujú emisie a aj spotreba (na rozbeh netreba viac paliva). Nevýhodou je, že takéto elektrické „turbo“ priveľmi zaťažuje elektrickú sústavu vozidla a vyžaduje si vyššie napätie než aké je dnes v autách bežné. Samozrejme, tento systém nie je schopný prinášať dostatočný tlak pri celom pásme otáčok a tak je aj v koncepte Audi RS5 TDI.

Podľa vyjadrení Hackenberga má ísť o viacero elektrických dúchadiel, no ako by mal systém vyzerať nevieme. Pravdepodobné je triturbo riešenie s tým, že o prepĺňanie v nižších otáčkach sa starajú dve elektrické dúchadlá a jedno veľké klasické turbodúchadlo, prípadne bude systém využívať výhradne elektrické dúchadlá s rozdielnymi veľkosťami. Možné je samozrejme aj iné riešenie. Pripomenúť treba, že naftový šesťvalec V6 TDI, ktorý sa s touto technológiou už dlhšie vyvíja, má jedno elektrické dúchadlo pre tlak v nižších a stredných otáčkach a jedno veľké turbodúchadlo v stredných a vyšších otáčkach.

Nech je systém pri V8-čke akýkoľvek, je veľmi pravdepodobné, že motor zo seba vytlačí viac než 400 koní a krútiaci moment blížiaci sa k 1000 Nm. Veď RS5 TDIe koncept mal z 3,0 V6 TDI viac než 380 koní a 750 Nm. Osemvalcový naftový agregát sa pritom v súčasnosti využíva v modeli Porsche Cayenne S diesel, kde má 284 kW teda 385 k a 850 Nm, pritom si vystačí so štandardným prepĺňaním. Cayenne S diesel zrýchli z nuly na 100 km/h za 5,4 sekundy. Q7 by to mohla zvládnuť v podobnom čase, dokonca rýchlejšie.

Po uvedení v SQ7 diesel sa príchod motora očakáva ako do Cayennu S diesel, tak i do nového SUV značky Bentley Bentayga. Teda modelu, ktorý s Q7 zdieľa platformu.

Mimochodom, naftový mega motor V12 TDI vznikol spojením dvoch naftových V6-tiek 3,0 TDI. Mal objem takmer 6 litrov, jedno turbodúchadlo na každý rad valcov. Pritom valce nemali sklon 90° ale 60°, čím motor získal neuveriteľnú kultúru chodu. Celkovo mal výkon 500 koní a 1000 Nm krútiaceho momentu. Samozrejme takáto nálož na prednej náprave príliš nepomohla vyrovnanému charakteru vozidla, no sila motora pochopiteľne tkvela najmä v rovinkách, kde Q7 s V12 excelovala.

Ján Hargaš
ZDROJ: Autoexpress

Komentáre k článku