10.10.2014

Tesla S sa bude sama riadiť! Automobilka zavádza AUTOPILOT i superšport a 4x4!

Tesla na včerajšej tlačovej konferencii predstavila „facelift“ modelu S, ktorý prináša obrovské technologické inovácie.

Tesla na včerajšej tlačovej konferencii predstavila novinky, či v tomto prípade „upgrade“ svojho súčasného jediného Modelu S.

S-ko príde v nasledujúcich mesiacoch okrem pohonu 4x4 so superšportovou verziou, ktorá zrýchli z nuly na 100 za neuveriteľných 3,2 sekundy. K tomu pridáva balík inovatívnych jazdných asistentov, ktoré vďaka spolupráci dokážu fungovať prakticky tak ako autopilot v letectve.

4x4

Tesla Model S bude mať po novom k dispozícii aj pohon na všetky štyri kolesá a čo je zaujímavejšie, zvýši tak svoj dojazd!

Tesla to dosiahne za pomoci dvoch spoločne pracujúcich elektromotorov. Jeden poháňa prednú, druhý zadnú nápravu. Tesla tak významne zvýši ovládateľnosť za nepriaznivého počasia, no predovšetkým zvýši jazdný zážitok a umožni prejazd zákrut pri vyšších rýchlostiach bez straty priľnavosti.

Bežná Tesla S má poháňanú zadnú nápravu, nová bude mať aj predný náhon. Vďaka dvom motorom dokáže auto jazdiť efektívnejšie a svoj už i tak ohromujúci dojazd vyše 442 kilometrov predĺži ešte o cca 30 km. Celkovo má model 85D uvádzaný dojazd až 295 míľ, to jest 474 kilometrov, pričom nejde o laboratórnú hodnotu – výsledok bol nameraný pri vyrovnanej rýchlosti 65 MPH (104 km/h)

Tesla bude pohon 4x4 označovať písmenkom D (ako duálna motorizácia) a takéto S-ko si už môžete objednať ako vo verzii so 60 kw/h batériami, tak i s 85 kW/h batériami. Duálne verzie sa nazývajú S 60D S 85D a S P85D. Prví zákazníci dostanú S-ko s pohonom na všetky štyri v priebehu februára budúceho roka.

Model S P85D

Cieľom šéfa Tesly Eleona Muska bolo dosiahnuť najlepšiu možnú akceleráciu pri súčasných vozidlách, latku si postavil naozaj vysoko, keď chcel dosiahnuť zrýchlenie McLarenu P1. Ako sám hovorí, chcelo to veľa úsilia, ale nakoniec sa najvýkonnejší model P85D dokáže rozbehnúť z pokoja na 60 MPH za 3,2 sekundy (cca 3,3 z nuly na 100 km/h).

Najvýkonnejšia verzia Performance (P v názve) bude taktiež vybavená dvoma motormi. Duálny systém pohonu (4x4) zabezpečí, že Tesla zrýchli na takúto rýchlosť bez pretočenia kolies a vďaka automatickej prevodovke zvládne túto akceleráciu úplne každý. Stačí len dupnúť na plyn a ide sa.

V podstate to však znamená, že Tesla S sa stáva jedným z najrýchlejších sedanov súčasnosti a bezpečne je najrýchlejším ekologickým sedanom všetkých čias.

Autopilot

Tesla prakticky spojila viacero asistenčných bezpečnostných prvkov známych ako asistent jazdných pruhov, asistent kontroly mŕtveho uhla, asistent núdzového brzdenia a adaptívny tempomat. Keď sa rozhodovali, ako túto funkciu pomenujú zvíťazilo slovo Autopilot pred Autonómnym automobilom, ktoré využívajú iné automobilky. Navyše o úplne autonómny automobil nepôjde. Za istých podmienok však Tesla dokáže jazdiť bez zásahu vodiča. Bližšie však asistenčný systém vystihuje Autopilot, podobný tým v lietadlách. Vodič pri plnom vedomí s rukami na volante auto šoféruje, no v prípade potreby ho autopilot nahradí a mnoho úkonov urobí zaňho, čím ho významne odbremení.

Vodič tak šoféruje sám, no šoférovanie je preňho podstatne jednoduchšie a prípadné chyby koriguje auto. Napríklad: vodič sa rozhodne zmeniť pruh, dá blinker, no v mŕtvom uhle má auto. Tesla S nielenže informuje vodiča o možnom riziku, ale doslova mu zabráni opustiť pruh, až kým nebezpečná situácia nepominie. Rovnako dokáže zastaviť v prípade prekážky pred sebou a dokáže udržiavať zvolenú rýchlosť pri dodržaní bezpečného odstupu od vozidla pred sebou.

Nakoniec, povedať vám to môže samotný Eleon Musk šéf spoločnosti:

 

Ján Hargaš
ZDROJ: Usatoday.com, Tesla

Komentáre k článku