2014-09-23 15:15:45
Citroën C4 Cactus Airflow
Citroën C4 Cactus Airflow 2L má mať spotrebu dva litre na 100 km.
Zdroj: Citroen

Citroën C4 Cactus Airflow 2L je koncept so spotrebou dva litre

Nízku spotrebu má okrem odľahčenia a lepšej aerodynamiky zabezpečiť hybridný pohon na stlačený vzduch.

Štúdia hybridu, ktorá vznikla na základe subkompaktu Citroën C4 Cactus, má jazdiť vďaka radu úprav iba za dva litre benzínu na 100 km. Obecenstvu sa predstaví už na budúci týždeň na domácom, parížskom autosalóne.

Francúzske automobilky chcú na svojej domácej výstave ohúriť aj schopnosťou stlačiť spotrebu svojich áut úplne na minimum. Renault si so štúdiou Eolab trúfa na jediný liter benzínu na 100 km. Citroën to vzal za triezvejší koniec, no aj tak musí avizovaná spotreba dva litre na sto v prípade chystanej štúdie C4 Cactus Airflow 2L takmer každému znieť ako rajská hudba.

Francúzi sa neuchýlili k lacnému efektu dosiahnuť najnižšiu spotrebu použitím vznetového turbomotora. Aj Cactus Airflow využíva atmosférický zážihový 1,2 PureTech 82 s výkonom 60 kW (82 k). Ako už názov auta napovedá, je skombinovaný s technikou Hybrid Air. Tá využíva namiesto akumulátorov o čosi ekologickejšie nádrže na stlačený vzduch. Motor však ďalej upravili, má znížené trenie použitím povrchu stien valcov „Diamond Like Carbon“, s ložiskami zušľachtenými polymérom a olejom s nízkou viskozitou. Odľahčili aj niektoré pohyblivé dielce motora. Spotreba tak mala klesnúť o 30%, zatiaľ čo dynamicky sa automobil má priblížiť preplňovanej verzii s výkonom 81 kW (110 k).

Ďalším čiastkovým krokom vytýčenému cieľu spotreby dva litre je použitie špeciálnych pneumatík Michelin 155/70 R 19 Tall & Narrow (vysoká bočnica a úzka styčná plocha). Tieto veľmi úzke pneumatiky s veľkým priemerom zlepšujú energetickú bilanciu vozidla vďaka ultra nízkemu valivému odporu a lepšej aerodynamike. Ich veľký priemer, ktorý pohlcuje nerovnosti cesty, prispieva k vyššiemu komfortu.

Zdroj: Citroen
Zdroj: Citroen

Aj celé auto podstúpilo pomerne výraznú odľahčovaciu kúru. Podarilo sa to hlavne rozsiahlejším použitím vysokopevných ocelí, hliníka, polykarbonátu a karbónových kompozitov. Sú na karosérii, podvozku aj v interiéri. Väčší podiel hliníka je na vnútorných nosníkoch a zadnej časti podlahy, vysokopevnostnej ocele a kompozitov zasa v prednej časti podlahy. Vďaka tomu hmotnosť Cactusa klesla o celý metrák. Napriek dĺžke 4156 mm, šírke 1729 mm a výške 1487 mm má auto iba 865 kg.

Zdroj: Citroen
Zdroj: Citroen

Nesmieme zabudnúť na zlepšenie aerodynamiky, kde zníženiu aerodynamického odporu pomáhajú výsuvné deflektory na bokoch zadnej časti karosérie, ktoré usmerňujú prúdenie vzduchu okolo vozidla, nové nárazníky, zakrytie podlahy, prídavné spojlery za zadnými bočnými oknami, kamery, ktoré nahradili spätné zrkadlá, konštruktéri upravili aj prúdenie vzduchu okolo kolies, k úpravám patrí aj systém aktívneho uzatváranie vstupných otvorov v prednom nárazníku a krytoch kolies. Aerodynamika sa vďaka tomu dočkala zlepšenia o 20 percent.

Zdroj: Citroen

Ďalej sa redukovalo v oblasti panoramatického strešného okna, ktoré je vyrobené z priesvitného polykarbonátu. Nové výrobné postupy viedli k zníženiu hrúbky potrubia a manžiet, zmenám sa podrobili aj vzduchové nádrže Airbump, ktoré teraz obsahujú karbónové vlákna, čím došlo k ďalšej redukcii hmotnosti, pričom technické vlastnosti pružného materiálu zostali zachované. Celý tento súbor opatrení sa má postarať o to, že C4 Cactus Airflow 2L by skutočne mohol jazdiť za dva litre benzínu na 100 kilometrov.

Ako z popisu úprav vidno, docielenie tejto spotreby rozhodne nebude zadarmo. Preto to vyzerá, že zatiaľ zostane len pri koncepte, ako technologickom vzore. Výroba takéhoto auta by totiž bola veľmi nákladná. Je však viac ako pravdepodobné, že podobne ako v prípade spomínaného Renaultu sa väčšina týchto a im podobných technických riešení objaví skôr či neskôr aj v sériových autách, hoci asi nie spoločne a naraz. Vlastne nejeden z prvkov sa využíva už dnes, dokonca viaceré...

Zdroj: Citroen
Zdroj: Citroen

A teraz úprimne a otvorene: máte aj vy pocit, že hoci sa novinka môže pochváliť výrazným znížením hmotnosti, vylepšením aerodynamiky a hybridným pohonom, je údaj o spotrebe (tradične) prehnaný? Nemusím asi dodávať, že asi nepôjde o úplne reálny údaj. Omnoho dôležitejšia je otázka, kedy a v akej podobe sa Citroën C4 Cactus Airflow 2L dostane do výroby. A tiež, za akú cenu bude k dispozícii. Ak by sa predsa len v takejto podobe sotal do predaja, bude to pekne drahý špás. Veď už štandardná verzia Cactusa dokazuje, že Francúzi majú sebavedomie, keď nastavili jeho ceny tam, kde sú...

Zdroj: Citroen
Zdroj: Citroen

V rámci „jednej rodiny“ sa chystá s niečím podobným vyrukovať aj Peugeot 208 HYbrid Air 2L, ktorý je pokračovateľom konceptu FE. Nízku spotrebu má dosiahnuť tiež optimalizovanou aerodynamikou karosérie, redukciou hmotnosti a samozrejme aj unikátnou hybridnou technikou, prakticky rovnakou, ako má C4 Cactus Airflow 2L.

Jozef Vydra
ZDROJ: Citroen

Komentáre k článku


Stream naživo