22.09.2014

Prototyp Renault EOLAB má mať priemernú spotrebu 1 liter, stáť bude ako Clio!

Renault sa rozhodol vytvoriť automobil s extrémne nízkou spotrebou a cenou, ktorá nepresiahne ceny bežných áut.

Renault EOLAB by mal byť odpoveďou na otázku trvalo udržateľnej mobility s čo najnižším vstupnými a prevádzkovými nákladmi. Aj keď to tak možno vyzerá, nejde len o načačkaný prototyp s kopou planých sľubov. Toto auto skutočne existuje a jazdí, niekoľkým redakciám sa v ňom už podarilo jazdiť - napr. slávny Top Gear. Znamená to, že EOLAB je takmer finálny produkt, ktorý stojí na niekoľkoročnom úsilí automobilky. Zahŕňa viac než 100 inovácií a unikátnych riešení.

Dizajnéri vytvorili krivky, vďaka ktorým si vozidlo „reže“ cestu cez vzduch, pridali inovácie ako aktívny spojler či iné aerodynamické prvky, ktoré znižujú odpor vzduchu. Všetky zmeny viedli až k 30% zníženiu odporu vzduchu oproti porovnateľnému vozidlu bežnej konštrukcie. Znížili aj váhu vozidla o viac ako 400 kg, a to hlavne použitím nových materiálov či odstránením spätných zrkadiel, ktoré sú nahradené kamerovým systémom, ktorý obraz za vozidlom premieta na obrazovky umiestnené vo vnútri vozidla. To nie je jediná novinka, ktorú EOLAB prináša.

Vozidlo je vybavené trojvalcovým benzínovým motorom s objem 0,9 l s výkonom 57 kW/75 koní a maximálnym krútiacim momentom až 95 Nm. Je spárovaný s jedinečnou trojstupňovou prevodovkou, ktorá využíva bezspojkovú technológiu, a postačuje na pokrytie rýchlostí v akých sa vozidlo pohybuje. Vďaka inovatívnej prevodovke je váha vozidla ešte nižšia. Motor je napojený na malý elektromotor v zadnej časti vozidla. Táto technológia Renault je pokrytá viac ako 30 patentmi a predstavuje revolúciu, keďže doteraz používané hybridné technológie boli veľmi ťažké a bolo ich takmer nemožné inštalovať do malých vozidiel.

Hybridný pohon Z.E. je nový, kompaktný a dostupný hybridný agregát, ktorý kombinuje veľmi nízku spotrebu paliva s nulovými emisiami  na tratiach do 60 km, a to pri rýchlostiach do 120 km/h. V nasledujúcich rokoch sa vozidlá s technológiami  Z.E. Hybrid stanú doplnkom k už existujúcej rade elektrických vozidiel Renault s nulovými emisiami.

Prototyp EOLAB vznikol v rámci nového hospodárskeho plánu francúzskej vlády, v ktorom sa Renault zaviazal vytvoriť reálne vozidlo s maximálnou spotrebou 2 l/100 km do roku 2020. Plán zameraný na inovácie a zníženie emisií myslí aj na ekonomickú stránku budúceho vozidla, pričom cena aj náklady súvisiace s prevádzkou budú podobné ako pri modeli Renault Clio.

jh
ZDROJ: Renault

Komentáre k článku