16.09.2014

Mercedes-AMG GT: nástupca SLS a konkurent Porsche 911 bude mať až 375 kW

Nové športové kupé z dielne AMG je síce slabšie ako predchodca, zároveň je ale výrazne ľahšie.

Dlho očakávaná oficiálna premiéra, ktorá sa odohrala v sídle svojej športovej divízie v Affalterbachu ukončila jedno z najdlhšie trvajúcich automobilových „striptízových“ predstavení. Mercedes naťahoval fanúšikov zhruba rok a pol a kŕmil „špionážnymi“ zábermi chystaného modelu AMG GT. Pritom nás stuttgartská značka zásobovala predbežnými technickými parametrami či zábermi finálnej podoby interiéru.

V tejto chvíli je však marketingová hra na konci a nový dvojdverový športiak, ktorý vypúšťa zo svojho mena označenie Benz, je oficiálne na svete. Podľa výrobcu bude schopným vozidlom ako na okruh, tak aj pre každodenné používanie.

Pre prakticky založených motoristov je potešujúce správa, že batožinový priestor je s objemom 350 litrov (SLS AMG mal len 176  litrový), ktorý je pomerne dobre dostupný vďaka rozmernému veku. Batožina sa bude dať uložiť aj za sedačky, kde ich podrží hliníková výstuha. Čo sa týka vzhľadu, ten sme už viac či menej poznali vďaka fotografiám zamaskovaných prototypov, ktoré uverejňoval aj sám Mercedes. Úplne odhalené AMG GT ukázalo zadnú časť výrazne inšpirovanú luxusným S Coupé a výraznú masku chladiča. Dlhá kapota zostala zachovaná z predchodcu. Rozlúčili sme sa však s dverami v tvare krídel čajky, vyklápanými nahor, ktoré nahradilo konvenčné riešenie.

Pod kapotou vozidla pracuje štvorlitrový vidlicový osemvalec biturbo s interným označením M178. Motor využíva niektoré riešenia z dvojlitrového motora modelu A 45 AMG.V budúcnosti sa objaví aj v modeloch značky Aston Martin. Krútiaci moment motora s takzvanou suchou skriňou odchádza prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky. Základný model Mercedes-AMG GT ponúkne výkon 340 kW (462 k) pri 6000 otáčkach za minútu a 600 Newtonmetrov v rozmedzí od 1600 do 5000 ot/min. To umožní vozidlu zrýchliť z 0-100 km/h za rovné 4,0 sekundy a ísť až 304 km/h.

Okrem toho bude k dispozícii aj Mercedes-AMG GT S s výkonom 375 kW (510 k) pri 6000 až 6500 otáčkach a 650 Nm dostupných od 1750 do 4750 otáčok za minútu. Vďaka tomuto silnejšiemu agregátu zrýchli verzia S na stovku o dve desatiny skôr, teda za 3,8 sekundy a jej maximálna rýchlosť je 310 km/h. Plne variabilné výfukové klapky umožňujú tichú jazdu po diaľnici, ale aj poriadne búrlivý rozjazd.

Verzia S sa od základu líši napríklad aj adaptívnymi tlmičmi alebo elektronicky riadeným samosvorným diferenciálom. GT ho má klasický mechanický. V obidvoch prípadoch je najvyššia rýchlosť elektronicky obmedzená. Možno vás to ani nebude zaujímať, ale predsa: priemernú papierovú spotrebu na 100 kilometrov uvádza výrobca na 9,3 (pre GT), respektíve 9,4 litra (verzia GT S).

AMG GT je pritom v oboch verziách slabšie ako predchádzajúce SLS AMG. Jeho 6,2 litrová atmosférická V8 v základe ponúkala 420 kW (571 k). Novinka, ktorej karoséria je z 93 % z hliníka, je ale o 80 kilogramov ľahšia - základná verzia váži 1540 kilogramov, pohotovostná hmotnosť verzie S je 1570 kg. Obe verzie pracujú so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou Getrag umiestnenou pri zadnej náprave (koncepcia transaxle. To sa s cieleným použitím rôznych materiálov (napríklad horčík na prednej časti auta a oceľové veko batožinového priestoru z ocele) premietlo aj do takmer ideálneho rozloženia hmotnosti v pomere 47:53 percent v prospech zadnej nápravy. A keď sme pri nápravách: podvozok tvoria dvojité lichobežníkové ramená (vpredu aj vzadu) vyrobené z kovaného hliníka.

V prípade GT konštruktéri použili výlučne devätnásťpalcové kolesá, pričom pneumatiky majú rozmer 255/35 R19 vpredu a 295/35 R19 vzadu. Pri verzii GT S je to trocha inak. Vpredu má opäť devätnástky a pneumatiky 265/35 R19, vzadu sú však už dvadsaťpalcové „valce“ – obuté sú totiž do pneumatík s rozmerom 295/30 R20. Značku a typ základných pneumatík síce zatiaľ Mercedes neuviedol, ale ako alternatívne v pakete AMG Dynamic Plus budú k dispozícii Michelin Pilot Sport Cup 2.

Bez ohľadu na model majú autá štandardne oceľové brzdy, majú ale rozdielne parametre. GT využíva ventilované kotúče s priemerom 360 mm vpredu aj vzadu, priemer predných pri „esku“ sa zväčšil na 390 mm​​. Ak sa pýtate na karbón-keramické brzdy, odpoveď je: áno. Budú sa dať objednať (ale za príplatok), pričom sa priemer predných kotúčov zväčší na 402 mm a zadné zostanú s priemerom 360 mm.

Ceny zatiaľ Mercedes oficiálne neuviedol, čosi sa pošepkáva o sume približne 100 až 150 tisíc eur. Zdá sa to byť veľa, ale je to podstatne menej, ako by ste zaplatili za síce o čosi výkonnejšie, ale aj ťažšie SLS-ko. Nuž teda, idete objednávať..?

Jozef Vydra
ZDROJ: mercedes-amg.com

Komentáre k článku