2014-08-04 11:13:28
Jaguar XE sa predstaví
Jaguar XE sa predstaví už v piatok 8. augusta
Zdroj: JaguarLandrover

Nový Jaguar XE - hliníková karoséria a spotreba hlboko pod 4 litre

Model XE je prvým vozidlom britskej značky postaveným na novej modulárnej platforme.

Jaguar zverejnil ďalšie informácie týkajúce sa chystaného sedanu XE. Nový Jaguar XE je jediným vozidlom vo svojej triede, ktorého karoséria má mimoriadne vysoký podiel hliníka. Ľahký hliník tvorí až 75 percent jej štruktúry. Okrem vysokej pevnosti tohto riešenia je hlavnou výhodou nízka hmotnosť, vďaka ktorej britská novinka ponúkne veľmi priaznivú spotrebu.

Vďaka zníženiu hmotnosti je XE doteraz najúspornejšie vozidlo Jaguar. V kombinovanom cykle NEDC dosahuje spotrebu paliva nižšiu ako 3,1 l/100 km a emisie CO2 pod 100 g/km.

Ľahká konštrukcia je kľúčovým prvkom DNA značky Jaguar, ktorá pri výrobe vozidiel využíva špičkové technológie obrábania hliníka. Modely Jaguar XJ, XK a F-Type boli všetky vyvinuté s využitím mimoriadne tuhej hliníkovej konštrukcie s lepenými a nitovanými spojmi: model XE je najnovším prvkom tejto rodiny, ktorá využíva túto leteckú technológiu.

Jaguar XE je prvým vozidlom na svete, na výrobu ktorého sa využíva zliatina vysoko pevného hliníka novej kategórie s názvom RC 5754, ktorá bola vyvinutá špeciálne pre malý britský sedan - model XE. Pri výrobe tejto novej zliatiny sa využíva veľké množstvo recyklovaného materiálu. Automobilka Jaguar sa tak významne posunula k svojmu cieľu používať do roku 2020 až 75 percent recyklovaných materiálov.

Zdroj: JaguarLandrover
Zdroj: JaguarLandrover

Pevná, ľahká konštrukcia

 „Karoséria modelu Jaguar XE je ľahká, ale zároveň veľmi pevná s mimoriadne vysokou torznou tuhosťou. Naša karoséria s vysokým podielom hliníka prekračuje všetky globálne bezpečnostné štandardy bez ústupkov v oblasti konštrukcie vozidla alebo kultivovanosti,“ povedal na margo novinky Dr. Mark White, hlavný technický špecialista Jaguar

Súčasťou ľahkej ale zároveň pevnej karosérie sú mimoriadne pokročilé systémy zavesenia kolies, čo podstatne zvýšilo úroveň jazdných vlastností, ovládania a riadenia.

Zdroj: JaguarLandrover

Zavesenie kolies zadnej nápravy

Zavesenie kolies zadnej nápravy Integral Link je unikátnym riešením použitým v tomto segmente a v porovnaní s konvenčnou konštrukciou typu multi-link prináša veľké výhody. Zavesenie kolies s integrovanými ramenami zadnej nápravy zabezpečuje tuhosť nápravy v bočnom aj pozdĺžnom smere a zaručuje ostrú spätnú väzbu a ovládateľnosť pri zachovaní kultivovanej a luxusnej jazdy.

Množstvo dielcov zadnej nápravy je vyrobených z kovaného hliníka alebo z dutých hliníkových odliatkov. Tieto výrobné techniky sú optimálne pre produkciu pevných a ľahkých konštrukčných prvkov.

Zavesenie kolies prednej nápravy

Dvojité lichobežníkové zavesenie predných kolies modelu XE je namontované na pomocnom ráme vyrobenom z hliníkových odliatkov a poskytuje mimoriadnu úroveň ovládateľnosti a stability na ceste.

Moderná konštrukcia vychádza zo športového vozidla Jaguar F-TYPE a jej súčasťou sú niektoré kľúčové komponenty, ktorých účelom je zabezpečiť rovnakú tuhosť konštrukcie ako v prípade modelu Jaguar XFR. Model XE vďaka nim má podobnú úroveň agility a spätnej väzby riadenia. Podobne ako v prípade zavesenia zadných kolies je mnoho častí vyrobených z hliníkových odliatkov a kovaného hliníka, pričom niektoré sú vyrobené patentovaným procesom.

Zdroj: JaguarLandrover
Zdroj: JaguarLandrover

Systém regulácie trakcie na všetkých typoch povrchov

Aj s tými najlepšími systémami na reguláciu trakcie môžu mať vozidlá s pohonom zadných kolies problémy pri rozbiehaní sa na veľmi klzkom povrchu. Automobilka Jaguar preto vyvinula systém All Surface Progress Control, ktorý je vo svojej triede úplnou novinkou.

Systém All Surface Progress Control (ASPC) bol vyvinutý vďaka dlhoročným skúsenostiam spoločnosti Jaguar Land Rover so systémami pre jazdu v teréne. Elektronickou cestou dokáže zabezpečiť trakciu s oveľa menšími problémami, než by sa podarilo dosiahnuť vodičovi. Systém funguje na princípe nízkorýchlostného tempomatu a prináša optimálnu trakciu aj na tých najšmykľavejších povrchoch bez prekĺzavania.

Najlepšia spätná väzba riadenia v príslušnej triede

Modely Jaguar sú známe vďaka spätnej väzbe riadenia. Model XE sa stane prvým vozidlom značky Jaguar, ktoré bude vybavené najnovšou generáciou elektrického posilňovača riadenia. Najnovšie softvérové algoritmy umožňujú oveľa väčšiu mieru ladenia ako hydraulické systémy a prinášajú lepšiu spätnú väzbu z riadenia. Medzi ďalšie výhody patrí riadenie s variabilným tlmením, ľahkosť pri manévrovaní pri nízkych rýchlostiach a schopnosť prispôsobiť nastavenia systému Jaguar Drive Control. Systém EPAS navyše umožňuje využiť množstvo funkcií z oblasti aktívnej bezpečnosti a systémov asistencie vodičovi.

Automobilka Jaguar predstaví model Jaguar XE v piatok 8. septembra na podujatí s hviezdnym obsadením. Okrem toho uvedie množstvo inovácií s novou rodinou motorov Ingenium – pričom všetko sa navrhuje, konštruuje a vyrába vo Veľkej Británii. Veď Model XE bude prvým vozidlom značky Jaguar, ktoré sa bude vyrábať v novom výrobnom závode spoločnosti v Solihulle v oblasti West Midlands vo Veľkej Británii.

Jozef Vydra
ZDROJ: Jaguar

Komentáre k článku


Stream naživo