2014-08-01 13:27:53
Fiat/Chrysler
Fiat/Chrysler
Zdroj: reviews.cnet.com

FIAT oddnes nie je talianska automobilka. Ciao Italy, dovidenia na Západe!

Fiat musel odísť z domoviny sužovanej krízou a dlhmi tak ako tisíce Talianov. Smutné, ale nevyhnutné.

AKTUALIZÁCIA: akcionári Fiatu dnes oficiálne odobrili fúziu. Vzniku koncernu FCA so všetkým čo k tomu patrí už nič nebráni. Akcionári však fúziu neprijímali s nadšením. Skôr naopak. Jeden z nich sa pred vstupom do rokovacej miestnosti vyjadril takto: "Dnes sa zúčastníme pohrebu Fiatu."

Teraz pokračuje pôvodný text:

Taliani mali pizzu, cestoviny, koloseum, Benátky, šialenú dopravu a Fiat. Oddnes to posledné už neplatí. Fiat síce bude vyrábať autá vo svojich pôvodných závodoch v krajine, no všetko podstatné sa sťahuje do Anglicka, Holandska a USA.

Je to podobné ako u nás. My síce máme na Slovensku výrobné závody viacerých automobiliek, no nikto si nedovolí tvrdiť, že Volkswagen, PSA, Citroen, či Kia sú slovenské automobilky. Iba u nás vyrábajú a zamestnávajú.

Rodina Agneliovcov, ktorí majú vo Fiate tretinový podiel sa stretne s ďalšími akcionármi automobilky, aby odsúhlasili spojenie medzi Chryslerom a Fiatom. Aj keď Fiat už päť rokov vlastní väčšinový podiel v americkej trojke – Chrysleri, spojenie dvoch spoločností do jednej ešte nenastalo. Spečatí to až súhlas akcionárov. Vo všeobecnosti sa očakáva, že majitelia Fiatu fúziu odsúhlasia. Vznikne tak nová spoločnosť operujúca pod skratkou FCA – Fiat Chrysler Automobiles. Po novom to bude holandská spoločnosť s centrálou v Británii (najprv budú v meste Slough, koncom roka sťahovanie do Londýna) a akcie sa budú obchodovať na burze v New Yorku. Doterajšie sídlo v Turíne zostane v rukách Fiatu, bude v ňom administratíva a informačné technológie. Symbolický je aj odchod z burzy v Miláne, i keď sa zopár akcii FCA dostane aj tam.

Je ešte možnosť, že akcionári fúziu neodsúhlasia, no pravdou je, že by šli sami proti sebe. Ak by koncern FCA nevznikol, odsúdili by Fiat na ďalšie roky zdĺhavého a pomalého úpadku. Fiat by sa už bez Chrysleru neuživil. Obrovská americká dcéra, ktorú Fiat prebral po bankrote v roku 2009 je zisková a dotuje aj stratovú materskú automobilku.

Fúzia prinesie možnosť nového financovania a ambiciózne plány šéfa Fiatu Marchionneho tak budú o niečo bližšie. Okrem Chrysleru chce spraviť z Maseratti a Alfa Romeo svetové značky so širokou ponukou modelov. Čo plánuje s Fiatom jasné nie je, Lancia sa obmedzí iba na Ypsilon predávaný lokálne v Taliansku (klinická smrť).

Fiat však má čo robiť aby splnil svoj cieľ – 7 miliónov predaných automobilov v roku 2018. Bašta značky v Latinskej Amerike upadá, v Číne zasa nemá dostatočne silnú pozíciu. Práve preto chce naliať do novej automobilky FCA v priebehu niekoľkých rokov 48 miliárd eur.

Fúzia však nepredpokladá výrazné šetrenie, či synergie. Je to skôr o ambíciách a poriadku. Na krokoch Marchionneho je vidieť, že nechce Fiat vytrhnúť z rúk Talianska úplne. S fabrikami ráta a plánuje výrobu nových automobilov. Nedávno tiež prijal množstvo nových zamestnancov.

Ján Hargaš
ZDROJ: autonews europe

Komentáre k článku


Stream naživo