17.07.2014

Smart fortwo a smart forfour - dvojica miniáut odhalená pri svetovej premiére

Iba 26 hodín po megaoslave zisku titulu majstrov sveta vo futbale sa v Berlíne konala ďalšia, iba trocha menšia...

Koncern Daimler AG totiž v stredu večer v berlínskom Tempodrome ukázal vybraným novinárom očakávanú novinku, vlastne dve. Hoci budú mať miniautá oficiálnu premiéru až začiatkom októbra na au0tosalóne v Paríži, už teraz defilovali pred zrakmi zúčastnených.

Prezentátorkou uvedenia novej generácie vozidiel smart bola Anette Winklerová, vedúca celého projektu. Dáma, ktorá nezaprie (a ani nezastiera) svoj vek, s vervou tak typickou pre mladú generáciu zasvätene a pútavo porozprávala príbeh s menom nový smart.  Bola neskutočne presvedčivá a na rozdiel od mnohých „profesionálnych“ moderátorov zaujala natoľko, že jej prítomní novinári uverili vari každučké vypovedané slovo. To dostal aj šéf firmy, Dieter Zetsche, no hlavná ťarcha prezentácie bola na doktorke Anette.

Posledná generácia smartov nielen narástla, ale aj trocha zmenila tvary, pribudli obliny. Svetlá vpredu aj vzadu majú väčšiu plochu, za príplatok budú aj s LED. Hoci auto už nemá typický trigonoidový rám karosérie, ale klasickú oceľovú, zostala pri pohľade zboku zachovaná charakteristická krivka v tvare obráteného písmena C, ktorú zvýrazňuje odlišné farebné lakovanie karosérie.

O novinke by sa dalo rozprávať veľa, prvé informácie sme už priniesli niekoľkokrát. Takže vypichnem len niektoré, priamo na mieste získané údaje. V prvom rade, vracia sa aj štvormiestny smart forfour. Miesta je v ňom vzhľadom na vonkajšie rozmery neskutočne veľa – pri identickej šírke a výške ako mal predchodca sa zväčšila jeho dĺžka na 3,49 metra. Aj vďaka predĺženému rázvoru na 2494 mm som sa s výškou 191 cm posadil sám za seba s rezervou na kolená. Vďaka posuvnej streche, ktorá zasahuje viac do priestoru som sa takmer dotýkal hlavou okraja rámu strechy. No ale na vozenie takých ľudí nie je štvordverový štvormiesty forfour určený! Zadné dvere sa otvárajú do uhla 85 stupňov, majú iba výklopné sklá.

Aj „malý“ dvojdverový smart narástol. Pri rovnakej celkovej dĺžke 2695 milimetrov a rázvore predĺženom o 8 milimetrov na výsledných 1873 sa dokáže otočiť doslova na dvojeurovke: má polomer otáčania menší ako predchodca, iba 6,95 metra, takže to pokojne zvládnete na bežnej ceste s dvoma pruhmi širokými 3,5 metra! Pritom je v kabíne oveľa viac miesta ako doteraz – vďaka zväčšenej šírke auta o 10 centimetrov. Podvozok má zmenenú prednú nápravu McPherson (modifikovanú z triedy C), vzadu je náprava typu De Dion.

Pred vodičom dominuje veľký rýchlomer, otáčkomer má svoje miesto oddelene na ľavej strane pri A stĺpiku aj s analógovými hodinami. Na centrálnej konzole je miesto pre informačno-zábavný systém s ovládacími prvkami. Multimediálne systémy budú dva. Jednoduchší s dokovacou stanicou pre smartfón a drahší, vybavený dotykovým displejom. Či si už vyberú záujemcovia kožený, alebo látkový interiér, bude možná kontrastná kombinácia farieb. Za príplatok bude napríklad multifunkčný volant, alebo audiosystém značky JBL s ôsmimi reproduktormi (v prípade modelu fortwo), alebo dvanástimi (ForFour) reproduktormi.

Pod kapotou, vlastne pod batožinovým priestorom za zadnými sedadlami je jeden z trojice trojvalcových motorov s výkonmi 45, 52 a 66 kW (60, 71 a 90 k). Na začiatku budú v ponuke dva silnejšie, atmosférický trojvalec s objemom jeden liter a turbomotor  s objemom 0,9 litra. Základný pribudne v priebehu pár mesiacov. Neskôr by sa mal pridať ešte výkonnejší z produkcie dvorného upravovateľa značky, Brabusu. Spolupracovať budú s 5-stupňovou manuálnou, alebo 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou.

Informácií by mohlo byť ešte viac, najviac nás budú zaujímať dynamické údaje (zrýchlenie, maximálna rýchlosť, spotreba paliva). No a samozrejme presné ceny. Už dnes vieme, že cena dvojmiestneho smartu fortwo bude okolo 11 000 eur a štvormiestny model bude drahší. No na to všetko si už naozaj musíme počkať až do Paríža. Takže pár týždňov vydržte!

No ešte predtým sa ponorte do našej fotogalérie aj do sledovania videoprezentácie oboch modelov. Najprv smart fortwo:

 

A ešte pridávame aj väčší, štvordverový smart forfour. Nech vás neprekvapí, že hudba sa ozve tá istá. obsah je rozdielny - štvordverový smart:

Pracovnú cestu redaktora hradila spoločnosť Mercedes-Benz Slovakia.

Jozef Vydra

Komentáre k článku