26.03.2014

Koniec hlúpym rýchlostným limitom? Podľa štúdie je vyššia rýchlosť bezpečnejšia!

Znie vám to ako logický nezmysel? Dáni dokázali, že zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti nezabíja.

Teda, aby sme boli presní. Vysoká rýchlosť je z hľadiska následkov nárazu nebezpečnejšia, lenže pravdou je, že vysoká rýchlosť automaticky nezvyšuje množstvo nehôd. Práve naopak.

Veď si to predstavte: idete po voľnej ceste s dobrým výhľadom a predpis tvrdí, že musíte ísť 70-tkou. Ak chcete ísť podľa zákona, suniete sa mierne nad limit, no na zadok sa vám lepia pretekári, spomaľujete premávku a ste čoraz nervóznejší. Čo by sa stalo, keby bola na úseku 80-tka?

Alebo iný príklad. Niekoľko kilometrový úsek diaľnice bez výjazdov, priemerne frekventovaný, s výbornou viditeľnosťou. Pod kapotou vám drieme silný motor a vy sa plahočíte 130-tkou aj keď viete, že v takom Nemecku by na danom úseku nebola obmedzená rýchlosť. Čo tak 150-tka? Nie?! Ja viem, na Slovensku by hento, tamto... mŕtvi, nehody, výbuchy, zlá cesta... a hlavne kto by prispel do štátneho rozpočtu? Veď to by musela byť zavedená daň zo vzduchu!

Ale dosť bolo ponosovania a zbytočných úvah. Dáni totiž potvrdili to, čo všetci už dávno vieme. Že vyššia rýchlosť na vhodnom mieste neznamená okamžitú smrť a poletujúce vnútornosti, ale väčší pokoj vodičov a väčšiu plynulosť premávky.

Dáni niekoľko rokov skúmali dve cesty, kde zvýšili maximálnu povolenú rýchlosť z 80 km/h na 90 km/h. Jednoznačne potvrdili, že sa znížil počet nehôd. To isté sa udialo na diaľniciach kde zvýšili rýchlosť zo 110 na 130 km/h. Dôvodom má byť fakt, že sa zmenšil počet predbiehaní, pretože sa zmenšil rozdiel rýchlosti najpomalších a najrýchlejších vodičov. Dokonca Dáni zaznamenali, že 15 % najrýchlejších šoférov znížilo svoju rýchlosť o 1,6 km/h v priemere.

Znamená to, že sa najrýchlejší vodiči (u nás sa volajú cestní piráti...) znížili svoju rýchlosť, pretože ich nízka rýchlosť ostatných vodičov obťažovala menej, alebo vyhodnotili, že im takáto rýchlosť celkom vyhovuje (občas).

Aj u nás majú podobné názory mocných zástancov, no drvivá väčšina ľudí a (nadľudí) politikov si myslí opak. V prospech dánskej štúdie hrá aj Nemecko so svojimi zväčša neobmedzenými diaľnicami, tie totiž dlhodobo patria medzi najbezpečnejšie.

Novinári z britského autoexpressu tieto informácie predložili britským dopravným expertom. Tí nezávislí tvrdia, že Briti so svojimi čoraz prísnejšími rýchlostnými obmedzeniami možno idú nesprávnym smerom. Iní výskumníci zas spochybňujú výsledky štúdie. Žeby preto, lebo oni dlhodobo tvrdia opak?

K podobným záverom ako Dáni prišli aj Američania. Tí sú známi veľmi prísnymi rýchlostnými obmedzeniami. Ani na štvorprúdových diaľniciach sa nejazdí viac než 110 km/h. Na cestách sú rozvešané stacionárne radary a vodičom chodia listy podobne ako začali chodiť aj nám. Tu však nejde o štúdiu. Neuveríte, ale iniciatíva za zvýšenie rýchlosti prichádza z policajných zborov v USA. Bývalý policajt, dnes senátor Rick Jones tvrdí, že „všetci dobrí policajti sú proti rýchlostným radarom.“ Jonesovi a jemu podobným ide o to, že radary zachytávajú aj obyčajných ľudí, ktorí sa pozabudnú a mierne zvýšia rýchlosť. Ide im skôr o cestných pirátov.

„Nepotrebujeme pokutovať priemerného Joea ako ide do práce,“ tvrdí Jones.

Čo dodať? Istotne sa nájde milión dôvodov prečo na našej cestnej sieti nie je možné plošne zvýšiť maximálne rýchlosti. Sarkasti by mohli povedať, že my skôr než cestnú sieť máme sieť výmoľov a dopravných zápch. Faktom tiež je, že zatiaľ čo v Nemecku neobmedzená rýchlosť na diaľnici funguje, u nás by zatiaľ fungovala len s veľkými obeťami. Problémom totiž nie je len maximálna rýchlosť, ale predovšetkým systém vzdelávania vodičov.

Ján Hargaš
ZDROJ: autoexpress.co.uk, autos.aol.com

Komentáre k článku