2014-03-06 10:00:00
Audi TT a Audi
Audi TT a Audi TTS
Zdroj: Audi

ŽENEVA: Audi TT a TTS - poznáme motory a ďalšie detaily. Čaká vás bohatá galéria

Audi predstavilo svoj malý športový model so všetkou slávou a nič nenechalo na náhodu.

O dizajne sme už písali, takisto o inteligentných svetlách MatrixLED. Zmieniť sa treba o bohatej výbave, elektronike, audio systéme od Bang Olufsen, či o navigačnom systéme MMI.

To podstatné pre nás sa však neskrýva v interiéri, ale Podkapotou. TT-čko bude poháňať trojica motorov. Dva benzínové štvorvalce a jeden naftový agregát. Začnime tým motorom, ktorý do TT-čka Audi montuje iba preto, lebo musí vyhovieť všetkým zákazníkom. Aj tým padnutým na hlavu...  

Naftový dvojliter urobí z krásneho kupé niečo trasľavé a chrapotavé... a ekonomické. So spotrebou len 4,2 litra nafty dostanú naftový šialenci presne to čo chcú. S výkonom 135 kW (184) a krútiacim momentom 380 Nm budú mať auto so slušnými pohybovými schopnosťami. Nedostane však pohon 4x4 Quattro, to bude pre všetky motorizácie za príplatok.  

Pre tých, ktorí sa označujú ako benzínoví nadšenci a vedia, že do športového kupé sa zásadne leje iba voňavý benzín, Audi pripravilo dva motory TFSI prepĺňané turbokompresorom s priamym i nepriamym vstrekovaním paliva. Motor dostal navyše inovatívny systém tepelného manažmentu s otočným posúvačom na oddelenie, resp. spojenie samostatných chladiacich okruhov v bloku motora a v hlave valcov, ako aj zberné výfukové potrubie integrované v hlave valcov.

Slabší z dvojice benzínových motorov disponuje výkonom 169 kW (230 k) a krútiacim momentom 370 Nm. Montovaný bude do verzie TT. Silnejšie TTS bude mať k dispozícii motor s výkonom 228 kW (310 k) a krútiacim momentom 380 Nm. To znamená, že z dvojlitra „vyžmýka“ o 10 koní viac než Golf R. TT-čko bude mať v oboch stupňoch sériovo manuálnu šesťstupňovú prevodovku. Na výber bude 6-stupňový dvojspojkový S-tronic. V TTS bude mať navyše aj funkciu Launch control pre maximálny odpich z pevného štartu.

Zdroj: Audi

Naftové TT zvládne zrýchlenie z nuly na 100 km/ za 7,2 sekundy. Benzínové s S-tronicom za 5,2 a TTS za skvelých 4,7 sekundy. Maximálna rýchlosť TTS-ka je elektronicky limitovaná na 250 km/h, najpomalšia dízlová motorizácia rozbehne TT do rýchlosti 235 km/h.

Audi prispôsobilo pohon Quattro špeciálne pre využite v TT-čku. Elektrohydraulicky ovládaná multilamelová spojka, ktorá slúži na rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi jednotlivými nápravami, je namontovaná v spoločnej skrini s diferenciálom zadnej nápravy. Špeciálna konštrukcia hydraulického čerpadla umožnila zníženie hmotnosti o 1,5 kilogramu oproti predchádzajúcemu modelu. Rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi nápravami reguluje elektronika v priebehu zlomkov sekúnd.

Softvér Quattra, ktorý stanovuje možné rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou, bol špeciálne pre TT vyvinutý kompletne nanovo. Inovatívna filozofia regulácie kontinuálne zohľadňuje vonkajšie podmienky, jazdný stav a želanie vodiča. Tak sa vypočítava vždy optimálne okamžité rozdelenie krútiaceho momentu a podporuje dynamický charakter TT.

Zosieťovaním pohonu quattro so systémom regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select má vodič nového Audi TT možnosť individuálne nastaviť charakteristiku pohonu všetkých kolies. V režime „auto“ má k dispozícii maximálnu trakciu a vyváženú jazdnú dynamiku. V režime „dynamic“ sa prenos krútiaceho momentu na zadnú nápravu uskutočňuje skôr a vo väčšom rozsahu, čo umožňuje ďalšie umocnenie jazdnej dynamiky.  

Zdroj: Audi
Zdroj: Audi

Navyše, pri režime „efficiency“ systému Audi drive select sa rozdeľovanie krútiaceho momentu prispôsobuje v záujme optimálnej účinnosti. Systém dokáže optimalizovať správanie sa auta podľa profilu a jazdného štýlu vodiča,  čo môže viesť až k dočasnému vypnutiu pohonu quattro, kedy sa celý krútiaci moment motora prenáša iba na predné kolesá.

Vieme teda ako TT vyzerá, čo skrýva Podkapotou a tiež ako funguje nové Quattro. Teraz nastal čas ozrejmiť si ako je na tom TT-čko po konštrukčnej stránke.

Tu sa Audi zameralo predovšetkým na zníženie hmotnosti pri zvýšení pevnosti auta. Podlahová plošina kupé je vyrobené z moderných oceľových legúr vysokej a najvyššej pevnosti. V štrukturálne vysoko zaťažených oblastiach kabíny sa používajú platne z tvarovo vytvrdzovanej ocele, ktoré sú pevné a súčasne ľahké – pripadá na ne podiel 17 % hmotnosti karosérie. Prahy karosérie a rám strechy sú vyrobené z pretláčaných hliníkových profilov, ktoré sú do štruktúry skeletu integrované pomocou uzlových bodov z hliníkových odliatkov. Tento konštrukčný princíp umožnil vytvoriť veľmi pevný a bezpečný skelet karosérie. Bočné povrchové panely karosérie a strecha kabíny sú vyrobené z hliníkového plechu, rovnako ako kapota motora, bočné dvere a dvere  batožinového priestoru.

Druhá generácia TT-čka už používala karosériu Audi Space Frame (ASF) z hliníka a ocele vďaka čomu „schudla“ oproti prvej generácii 90 kíl. Tretia generácia vďaka vyššie spomínaným postupom zhodila ďalších 50 kíl, čím sa ručička váhy zastavila na hodnote 1230 kg.

Keď sa pozrieme ešte nižšie – na podvozok, zistíme, že aj tu sa udiali zmeny. Prednú nápravu síce tvoria takmer nezmenené priečne trojuholníkové ramená so vzperami McPherson, vzadu je štvorprvková náprava. Podozok TT disponuje unikátnym systémom nastaviteľného tlmenia magnetic ride. Vďaka čomu je možné podvozok nastaviť podľa preferencií vodiča. Ak chce od TT komfortnú jazdu, nastaví režim comfort, ak chce naopak jazdiť športovo a pripevniť auto k vozovke, zvolí režim sport. A ak je nerozhodný, ponechá automatický režim. Systém sa sériovo montuje do modelu TTS, v ostatných je za príplatok.  

Na záver sa pristavíme pri kolesách. V základe majú modely TT sedemnásťpalcové disky z ľahkých zliatin. Priplatiť sa bude dať za 18-tky a 19-tky, no spoločnosť Quattro dokonca ponúkne 20-tky.

Ján Hargaš
ZDROJ: Audi

Komentáre k článku


Stream naživo