2014-02-26 10:53:21
Hyundai Intrado
Hyundai Intrado sa inšpiroval menom, ale hlavne konštrukciou v leteckom priemysle.
Zdroj: Hyundai Motors Company

ŽENEVA: Koncept Hyundai Intrado inšpirovaný lietadlami jazdí na vodík

Na jedno doplnenie nádrže vodíkom prejde 600 kilometrov.

Meno Intrado je inšpirované letectvom, presnejšie krídlom lietadla. Rovnako v leteckom priemysle hľadali konštruktéri nápady pre použitie materiálov a technológií v konštrukcii vozidla. V prvom rade išlo o zníženie zbytočnej hmotnosti. Preto je Intrado postavené netradične.

Jeho super ľahká štruktúra dokazuje, že Hyundai vie a chce vyrábať ľahšie a pevnejšie automobily, ktoré majú lepšie jazdné vlastnosti a jednoduchšie sa opravujú. Centrálna štruktúra karbónového skeletu využíva nové, patentované výrobné a spojovacie techniky, ktoré menia spôsob výroby automobilov.

Neobyčajná pevnosť a odolnosť tejto centrálnej nosnej štruktúry skeletu umožňuje použiť povrchové panely karosérie z ľubovoľného materiálu, čo dáva dizajnérom väčšiu voľnosť a zjednodušuje eventuálne opravy vozidla. Prispievajú k tomu ľahké oceľové deformačné štruktúry nasadené na karbónovom skelete, ktoré zlepšujú deformačné charakteristiky vozidla pri nehode.

Exteriér štúdie v štýle tradičného dizajnu značky Hyundai fluidic sculpture je definovaný jednoduchým, no športovým profilom. Charakteristický tvar karosérie vozidla je maximálne podriadený aerodynamike. Neobsahuje nijaké zbytočné  ozdoby a dekoračné prvky. Panely karosérie sú vyrobené zo špeciálnej, zvlášť ľahkej ocele, dodávanej oceliarňou Hyundai Motor. 

Zdroj: Hyundai Motors Company

Interiér štúdie Intrado upúta použitím vyspelých materiálov a radikálnou konštrukciou. Pri každom otvorení dverí, kapoty alebo batožinového priestoru vidieť priamo centrálny karbónový skelet, čím sa štruktúra karbónu zviditeľňuje. Aj časti interiéru, ktoré zvyčajne bývajú skryté sú naopak zvýraznené ako napríklad priehľadné výduchy ventilácie alebo centrálna časť rámu, na ktorú sú priamo pripojené držiaky sedadiel. Jasná oranžová farba ‘Beaufort Orange’ v interiéru kontrastuje s viditeľným karbónom, čím zvýrazňuje aktívny charakter vozidla.

Hlavnú rolu hrá vodík

Na pohon slúži palivový článok novej generácie, ktorý ako palivo používa vodík. Napája lítiovo-iónový akumulátor, ktorý dokáže uskladniť energiu 36 kWh. S plne natankovanými nádržami by mal byť koncept dojazd približne 600 kilometrov. Okrem dlhšieho dojazdu, oproti sériovému modelu Hyundai ix35 Fuel Cell, má mať Intrado vďaka nižšej hmotnosti a vyššej účinnosti pohonného ústrojenstva vyššiu agilitu a dynamiku a tiež lepšie jazdné vlastnosti.

Zdroj: Hyundai Motors Company
Zdroj: Hyundai Motors Company

Intrado nie je iba dizajnová štúdia, ale demonštruje vieru Hyundai, že vyspelé automobilové technológie a inteligentná konštrukcia automobilov sa dajú kombinovať tak, aby efektívne zapadali do životného štýlu vodiča a spolujazdcov.

Intrado navrhli a skonštruovali v európskom výskumnom a vývojovom centre Hyundai Motor v Rüsselsheime, ako to naznačuje aj jej kódové označenie HED-9 (Hyundai Europe Design). Je prvým modelom značky Hyundai, na ktorého vývoj osobne dozeral Peter Schreyer, od januára 2013 prezident a šéfdizajnér Hyundai Motor Group.

Obecenstvu sa predstaví po prvý raz naživo už na budúci týždeň na uatosalóne v Ženeve.

Jozef Vydra
ZDROJ: Hyundai

Komentáre k článku


Stream naživo