Zdroj: Kia Motors
Kia GT4 Stinger – bude z konceptu ozajstná športová zadokolka?
Ak by sme štúdiu, GT4 ktorá dostala meno Stinger (žihadlo) brali iba ako dizajnové cvičenie, bola by to škoda.
Toto divoké kupé, ktoré vznikalo v kalifornská pobočke Kia Design Center America v meste Irvine, je totiž očarujúco atraktívne športové vozidlo koncepcie 2 + 2, za ktorým sa určite otočí nejeden fanúšik. Navyše je v konfigurácii zadného pohonu, manuálnej prevodovky a výkonu 232 kW (315 k). Čiže „žúžo“ pre drifterov a fajnšmekrov. Pri jeho navrhovaní hrala prím radosť z jazdy, čo nakoniec vidno na celom aute zvonka, aj vo vnútri.
“Ide o čistotu, jednoduchosť a nadčasovosť. Športové 2+2miestne kupé GT4 Stinger je návratom do čias, kedy bolo riadenie automobilu vzrušujúcim zážitkom, ktorého intenzitu nepotlačovali žiadne elektronické vynálezy a triky.” To sú slová, ktorým koncept uviedol pri svetovej premiére Tom Kearns, hlavný dizajnér Kia Design Center America.
Výsledkom je nízke a ľahké 2+2-miestne kupé Stinger s dĺžkou 4 310 mm. Má rázvor 2 619 mm. O čo najnižšiu hmotnosť sa postaralo množstvo kompozitových materiálov. Z karbónu je nielen predný spojler. Nájdeme ho aj na 20-palcových diskoch kolies z ľahkých zliatin, ktoré sú upevnené centrálnou maticou. Prvky z uhlíkových kompozitov zvyšujú pevnosť a znižujú hmotnosť.
Osvedčený motor
Pod kapotou konceptu GT4 Stinger je uložený osvedčený preplňovaný zážihový štvorvalec Kia T-GDI 2.0 s priamym vstrekovaním paliva, aký používajú pretekárske modely Kia Optima v seriáli Pirelli World Challenge. Mohutnú hnaciu silu prenáša na vozovku šesťstupňová prevodovka s priamym radením a krátkym odstupňovaním. Zadné poháňané kolesá sú obuté do športových pneumatík Pirelli P-Zero s rozmerom 275/35 R 20, predné 235/35 R 20, ktoré zaručujú mimoriadnu úroveň priľnavosti pri prejazdoch zákrutami. Brzdenie majú na starosti 15-palcové dvojdielne odvrtávané kotúče Brembo Gran Turismo so štvorpiestikovými strmeňmi.
Pod karosériou so žltým odtieňom „Ignition Yellow“, je podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies na dvojici priečnych ramien, ktorý sa stará o stabilitu v zákrutách. Prispieva k tomu aj nízke ťažisko a vyváženie auta, keď 1305 kilogramov hmotnosti auta je rozložených takmer rovnomerne medzi prednú (52 %) a zadnú (48 %) nápravu. GT4 Stinger má hrebeňové riadenie so strmým prevodom, čo poskytuje priamu spätnú väzbu a vysokú ovládateľnosť.
Lákavé jednoduché tvary
GT4 Stinger má jednoduchú a dynamickú siluetu. Charakteristická maska chladiča Kia je nízko nad vozovkou, aby zabezpečila maximálne chladenie motora a optimálny prívod chladiaceho vzduchu. Vpredu sú zvislo umiestnené LED svetlá. Predný spojler z uhlíkových kompozitov zvyšuje prítlak vo vysokých rýchlostiach a udržuje predné pneumatiky konceptu GT4 Stinger v optimálnom kontakte s vozovkou. Do nárazníka sú zakomponované aj otvory pre prívod chladiaceho vzduchu k predným brzdám. Vzadu je grafika svetiel v tvare C, ktorá lemuje zadné čelo splývajúce so skleneným vekom. V zadnom nárazníku sú dve koncovky výfuku a difúzor. Pred zadnými blatníkmi urobili dizajnéri otvor na prívod chladiaceho vzduchu k brzdám.
V interiéri spartanská výbava
Stinger je model zbavený prebytočného luxusu a elektroniky. Interiér má účelný a praktický dizajn, no nemá napríklad ani audio sústavu. „Audiosystém máme pod kapotou a funkciu reproduktorov plní výfukové potrubie,“ objasňuje Kearns. „Počas jazdy totiž vydávajú výfuky konceptu GT4 Stinger také zvuky, ktoré ulahodia uchu každého automobilového nadšenca.“
Šírka dverí výrazne uľahčuje nasadnutie do kožou potiahnutých „škrupinových“ sedadiel. Na podlahe nie je žiadny koberec, iba gumová podlahová rohožka pod hliníkovými pedálmi. Pred vodičom je volant s hrubým, dole splošteným vencom a červeno podsvietený prístrojový panel s veľkým otáčkomerom a ukazovateľom zaradeného prevodového stupňa. V súlade s pretekárskym športovým duchom konceptu namiesto kľučiek dverí nájdete len dverí štýlové kožené pútka.
Pôjde do výroby?
Kia zatiaľ nemá plány na sériovú výrobu konceptu GT4 Stinger. Predstavuje však reálny a veľmi provokatívny náznak budúcnosti značky Kia. Určite by sa v ponuke dobre vynímal a oslovil „bláznov a nadšencov“, no celkom iste aj športovo zmýšľajúcich zákazníkov. Okrem priamej konkurencii voči sesterskému modelu Hyundai Genesis je však možno hrozbou nielen pre Nissan 370Z, či Toyotu GT86 a Subaru BRZ, ale aj pre americkú ikonu Ford Mustang. Ten sa tiež chystá do Európy a prekvapujúco takisto so 4-valcom pod kapotou.
ZDROJ: Kia Motors
Komentáre k článku