2014-01-19 06:30:00
Kia GT4 Stinger zatiaľ
Kia GT4 Stinger zatiaľ ako koncept mieri do konkurenčného prostredia športových áut s pohonom zadných kolies.
Zdroj: Kia Motors

Kia GT4 Stinger – bude z konceptu ozajstná športová zadokolka?

Ak by sme štúdiu, GT4 ktorá dostala meno Stinger (žihadlo) brali iba ako dizajnové cvičenie, bola by to škoda.

Toto divoké kupé, ktoré vznikalo v kalifornská pobočke Kia Design Center America v meste  Irvine, je totiž očarujúco atraktívne športové vozidlo koncepcie  2 + 2, za ktorým sa určite otočí nejeden fanúšik. Navyše je v konfigurácii zadného pohonu, manuálnej prevodovky a výkonu 232 kW (315 k). Čiže „žúžo“ pre drifterov a fajnšmekrov. Pri jeho navrhovaní hrala prím radosť z jazdy, čo nakoniec vidno na celom aute zvonka, aj vo vnútri.

“Ide o čistotu, jednoduchosť a nadčasovosť. Športové 2+2miestne kupé GT4 Stinger je návratom do čias, kedy bolo riadenie automobilu vzrušujúcim zážitkom, ktorého intenzitu nepotlačovali žiadne elektronické vynálezy a triky.” To sú slová, ktorým koncept uviedol pri svetovej premiére Tom Kearns, hlavný dizajnér Kia Design Center America.

Výsledkom je nízke a ľahké 2+2-miestne kupé Stinger s dĺžkou 4 310 mm. Má rázvor 2 619 mm. O čo najnižšiu hmotnosť sa postaralo množstvo kompozitových materiálov. Z karbónu je nielen predný spojler. Nájdeme ho aj na 20-palcových diskoch kolies z ľahkých zliatin, ktoré sú upevnené centrálnou maticou. Prvky z uhlíkových kompozitov zvyšujú pevnosť a znižujú hmotnosť.

Osvedčený motor

Pod kapotou konceptu GT4 Stinger je uložený osvedčený preplňovaný zážihový štvorvalec Kia T-GDI 2.0 s priamym vstrekovaním paliva, aký používajú pretekárske modely Kia Optima v seriáli Pirelli World Challenge. Mohutnú hnaciu silu prenáša na vozovku šesťstupňová prevodovka s priamym radením a krátkym odstupňovaním. Zadné poháňané kolesá sú obuté do športových pneumatík Pirelli P-Zero s rozmerom 275/35 R 20, predné 235/35 R 20, ktoré zaručujú mimoriadnu úroveň priľnavosti pri prejazdoch zákrutami. Brzdenie majú na starosti 15-palcové dvojdielne odvrtávané kotúče Brembo Gran Turismo so štvorpiestikovými strmeňmi.

Zdroj: Kia Motors
Zdroj: Kia Motors

Pod karosériou so žltým odtieňom „Ignition Yellow“, je podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies na dvojici priečnych ramien, ktorý sa stará o stabilitu v zákrutách. Prispieva k tomu aj nízke ťažisko a vyváženie auta, keď 1305 kilogramov hmotnosti auta je rozložených takmer rovnomerne medzi prednú (52 %) a zadnú (48 %) nápravu. GT4 Stinger má hrebeňové riadenie so strmým prevodom, čo poskytuje priamu spätnú väzbu a vysokú ovládateľnosť.

Lákavé jednoduché tvary

GT4 Stinger má jednoduchú a dynamickú siluetu. Charakteristická maska chladiča Kia je nízko nad vozovkou, aby zabezpečila maximálne chladenie motora a optimálny prívod chladiaceho vzduchu. Vpredu sú zvislo umiestnené LED svetlá. Predný spojler z uhlíkových kompozitov zvyšuje prítlak vo vysokých rýchlostiach a udržuje predné pneumatiky konceptu GT4 Stinger v optimálnom kontakte s vozovkou. Do nárazníka sú zakomponované aj otvory pre prívod chladiaceho vzduchu k predným brzdám. Vzadu je grafika svetiel v tvare C, ktorá lemuje zadné čelo splývajúce so skleneným vekom. V zadnom nárazníku sú dve koncovky výfuku a difúzor. Pred zadnými blatníkmi urobili dizajnéri otvor na prívod chladiaceho vzduchu k brzdám.

Zdroj: Kia Motors
Zdroj: Kia Motors

V interiéri spartanská výbava

Stinger je model zbavený prebytočného luxusu a elektroniky. Interiér má účelný a praktický dizajn, no nemá napríklad ani audio sústavu. „Audiosystém máme pod kapotou a funkciu reproduktorov plní výfukové potrubie,“ objasňuje Kearns. „Počas jazdy totiž vydávajú výfuky konceptu GT4 Stinger také zvuky, ktoré ulahodia uchu každého automobilového nadšenca.“

Zdroj: Kia Motors
Zdroj: Kia Motors

Šírka dverí výrazne uľahčuje nasadnutie do kožou potiahnutých „škrupinových“ sedadiel. Na podlahe nie je žiadny koberec, iba gumová podlahová rohožka pod hliníkovými pedálmi. Pred vodičom je volant s hrubým, dole splošteným vencom a červeno podsvietený prístrojový panel s veľkým otáčkomerom a ukazovateľom zaradeného prevodového stupňa. V súlade s pretekárskym športovým duchom konceptu namiesto kľučiek dverí nájdete len dverí štýlové kožené pútka.

Pôjde do výroby?

Kia zatiaľ nemá plány na sériovú výrobu konceptu GT4 Stinger. Predstavuje však reálny a veľmi provokatívny náznak budúcnosti značky Kia. Určite by sa v ponuke dobre vynímal a oslovil  „bláznov a nadšencov“, no celkom iste aj športovo zmýšľajúcich zákazníkov. Okrem priamej konkurencii voči sesterskému modelu Hyundai Genesis je však možno hrozbou nielen pre Nissan 370Z, či Toyotu GT86 a Subaru BRZ, ale aj pre americkú ikonu Ford Mustang. Ten sa tiež chystá do Európy a prekvapujúco takisto so 4-valcom pod kapotou.

Jozef Vydra
ZDROJ: Kia Motors

Komentáre k článku


Stream naživo