02.12.2013

SAAB práve teraz ožíva! Fénix menom 9-3 vstáva z popola ako prvý!

Švédska automobilka dnes štartuje výrobu. Žiadne predvýrobné kusy, pokusy ani hókuspókusy. Dnes sa spúšťa linka.

Už o necelú pol hodinu začnú z výrobnej linky schádzať prví staronoví „Sobíkovia.“ Najhorúcejšie informácie nájdete u nás. Túto historickú udalosť sledujeme naživo!

ONLINE:

13:52 - A je to. Náš rýchly online končí. Zopár nespomenutých skutočností prinesieme v zhŕňajúcom príspevku.

13:48 - Auto je k dispozícii na ohmatanie novinárom, a tak sa fotí a fotí.

13:40 - A prvé auto práve zliezlo z výrobnej linky. Ďalšie prídu o trošku neskôr :). Pred prvým oficiálne vyrobeným SAABom 9-3 sa zhrnulo celé vedenie SAABa.

13:36 - Slova sa ujala Annie Loof ministerka švédskeho priemyslu. Ministerka je šťastná, že môže byť pri tejto výnimočnej udalosti a tvrdí, že elektrina je pohonom blízkej budúcnosti.

13:32 - Takto vyzerá výrobná linka práve teraz.

13:29 - Tlačová konferencia sa práve skončila. Novinári sa presúvajú priamo k výrobnej linke. Tak nám dajte sekundu ;).

13:28 - NEVS tvrdí, že autá s benzínovým motorom budú vyrábať iba dovtedy, kým objednávky na elektrické autá nedosiahnu požadované potreby. Takže si so svojimi objednávkami švihnite!!!

13:27 - Úvodná cena pre švédsky trh bude 270 000 SEK, čo je 30 000 Eur. Sobíka teda získate "už od" 30 000 Eur.

13:26 - SAAB nebude vyrábať ledabolo a čakať či autá predá. Všetky autá budú vyrábané na objednávku.

13:24 - Dnes môžeme oznámiť, že pôžitok z jazdy je späť! Tvrdia zástupcovia značky SAAB a NEVS

13:23 - SAABa si môžete objednať už dnes! A to priamo cez internet. Pravda, ak si poň prídete do Švedska a do Trollhättanu. Pretože SAAB chce, aby každý zákazník pri preberaní auta videl miesto odkiaľ pochádza.

13:22 - A prečo začali so sedanom? Hlavne preto, lebo najdôležitejší odberateľ bude Čína.

13:21 - Prvých 200 áut bude dodaných do Číny pre štátne zložky.

13:20 - Ako prvé spustia výrobu 9-3 Sedan, budúci rok príde elektrický sedan a príde aj kombi verzia - Wagon, ktorá sa tiež predstaví s prívlastkom EV. Tretím modelom bude kabriolet - Convertible. Sedan a aj Wagon budúci rok prejdú aj updatom.

13:16 - Svet fosílnych palív skončí. Nemôžeme čakať, kým sa tak stane. Preto budú SAABy aj elektrické.

13:15 - NEVS si veľmi dobre uvedomuje, akú ohromnú základňu fanúšíkov majú po celom svete a fanúšikov si veľmi vážia. Svojim fanklubom umožnili uverejňovať obrázky priamo z fabriky a z príprav výroby. Za tri dni mali 9 000 000 vzhliadnutí.

13:11 - NEVS je mimoriadne hrdá na svoju obnovenú výrobnú linku v Trollhättane, ktorú obnovila, vylepšila a pripravila pre potreby NEVS. Dôležitejšie než samotná linka sú však zamestnanci. Nemohli čakať dlhšie než 2,5 roka a zamestnancov vyberali veľmi poctivo. Jedným z najdôležitejších krokov je obnovenie dodávateľskej siete pre SAAB. Dnes má spoločnosť už 400 dodávateľov, čo naozaj nie je skromné číslo.

13:08 - Tlačová konferencia sa práve začala. Po krátkom úvode sa mikrofónu ujíma Kai Johan Jiang, gnerálny riaditeľ spoločnosti NEVS

13:05 - Na stôl priniesli mikrofóny, to vyzerá nádejne! :)

13:04 - Ako inak, veľké veci sa dejú s miernym meškaním a tak čakáme na príchod zástupcov NEVS - National Electric Vehicle Sweden. Materskej firmy súčasného SAABu.

12:59 - Miesto tlačovej konferencie je vyzdobené sobmi, možno ide o príchod Vianoc, no mám pocit, že ide o niečo iné ;).

12:57 - Na otvorení fabriky sa zúčastní aj ministerka priemyslu Švédska Annie Loof.

Pôvodný text:

Nemožné sa stáva skutočným. SAAB a jeho legendami opradené autá sa začínajú opäť vyrábať. Budú iné, budú nové, ale pre fanúšika je najdôležitejšie že budú! A aké budú ukáže až čas a skúsenosti prvých odvážlivcov pripravených tasiť peňaženky.

Sedan 9-3 s benzínovým motorom odštartuje výrobu. Pôjde pravdepodobne o to isté vozidlo, ktoré automobilka vyrábala pred viac než dvoma rokmi. Že bude už zastarané? Ak poznáte SAAB, to nemôžete myslieť vážne! Výroba sa rozbieha dnes, no nepôjde na maximum, ale v pohodlnom tempe. Chlapci z Trollhättanu sa nemajú kam ponáhľať a prvý ostrý deň v práci si isto užijú. Veď fabrika bola uzavretá od roku 2011, keď bol SAAB nútený vyhlásiť platobnú neschopnosť, po tom, čo nedokázal platiť dodávateľom. SAAB bol v tom čase majetkom holandského Spykeru, ktorý ho získal z umastených amerických rúk. General Motors vlastnil SAAB od roku 1989. Zhruba ten rok je považovaný za koniec zlatej éry SAABu. Pravda je však taká, že automobilka dokázala vyrábať kvalitné autá aj dlho potom, čo švédsky klenot prevzali pruhovano-hviezdičkové účtovnícke „gebule.“ Keď totiž SAABu GM niečo prikázal, SAABisti sklopili zrak a prikývli.

A potom si urobili po svojom. Dostali za úlohu vyrobiť úplne bežné, nie príliš spoľahlivé a nie príliš bezpečné auto a oni ho zobrali a pretvorili na majstrovský kúsok, ktorý poskytoval na svoju dobu (aj na tú dnešnú) neprekonateľnú ochranu posádky. Kto pochybuje, nech si nejakého SAAB ohmatá a prípadne poťažká jeho kapotu. Razom pochopí ;). Masívna konštrukcia a vysoká miera bezpečnosti však nebolo jediné, čo SAAB dokázal svojim zákazníkom poskytnúť aj napriek veľkému tieňu GM za chrbtom. Bezpečnosť dopĺňali dva ďalšie, rovnako dôležité faktory – motory a pocit z jazdy. Pocit akoby ste sa každú chvíľu mali odlepiť od zeme, akoby ste namiesto v aute sedeli v stíhačke. Áno, stíhací piloti milovníkov SAABov vysmejú, ale nielen reklama a spoločné korene s lietadlami mohli za to, že SAABy boli a sú považované za niečo viac než len autá. Mohli za to napríklad legendárne dvojlitrové turbom prepĺňané motory.

A podľa informácii, ktoré sa v okolí Trollhättanu šepkajú by to mali byť práve dvojlitre, ktoré by staro-nové SAABy mali mať Pod kapotou. Informácie vychádzajú z toho, že SAAB mal prednedávnom poslať prototypy do Holandska, aby tam získali certifikát Euro 5B. Získať ho mali práve s autami s prepĺňanými dvojlitrami. Ach, bodaj by!

Ak by sa predsa len vrátili 2,0 T bolo by to skvelé, no už teraz vieme, že SAAB sa bude orientovať aj hybridným, ba priam elektrickým smerom. Ale nech sa orientuje, nech tam dosahuje zisk a nech jeho pravoverným fanúšikom dokáže poskytnúť to, čo v minulosti. Nech žije!

Kým čakáme na spustenie výroby, pozrite si TU poctu, ktorú SAABu vystrúhal Top Gear. Video má zhruba deväť minút, no časť o bezpečnosti v ňom absentuje. I tak je to zábava :) Druhú časť, ktorá sa venuje bezpečnosti, nájdete TU. Díky Spam Spamovic :)

Ján Hargaš

Komentáre k článku