16.05.2013

Je definitívne odhalený: Nový Mercedes S 2013 oficiálne a trocha detailne

Včera sa v Hamburgu odohrala oficiálna premiéra vlajkovej lode Mercedesu, ktorá posúva význam slov komfort a luxus.

Nová trieda S ponúkne množstvo nových technológií a až päť usporiadaní zadných sedadiel. Okrem klasických motorov sa pod kapotou objaví benzínový aj naftový hybrid. Debut novinky poznamenali rôzne špionážne fotografie, potom únik oficiálnych  a skladačku doplnili fotografie modelu v mierke 1:18.

Dizajn bol teda menej prekvapením, ako to, čo má schované nová S „klasa“ pod kabátom. Veď nakoniec nejde o žiadnu revolúciu v rámci proporcií novinky, hoci predné aj zadné partie sa výrazne zmenili podľa vzoru najnovších modelov značky. Korporátna identita (aj tvarov) predsa musí ostať zachovaná. No v tomto prípade si inžinieri s dizajnérmi dali záležať a výsledkom je koeficient aerodynamického odporu 0,24. Je to iba o stotinu viac, ako (rekordne) dosiahol menší a podstatne (aero)dynamickejšie tvarovaný typ CLA.

Najnovšia S Klasse má v štandarde dĺžku 5 116 milimetrov (+20 mm), široká je 1 899 milimetrov (+28 mm) a vysoká 1 496 milimetrov (+17 mm). Rázvor je 3 035 mm, čo je hodnota rovnaká, ako u dosluhujúcej generácie. Tiež rázvor predĺženého modelu zostáva nezmenený na úrovni predchodcu a má 3 165 milmetrov. V tomto prípade je dĺžka auta 5 246 mm. Keďže sa prestal vyrábať model Maybach, zákulisné informácie hovoria aj o tretej možnej verzii, ktorá má mať navyše ešte ďalšie centimetre a mala by zastúpiť už dnes nevyrábaného luxusného reprezentanta.

Podvozok s kamerou a špičkový interiér

Nielen nové, ale hlavne zaujímavé technológie sa ukrývajú aj na podvozku. Štandardom pre všetky verzie je vzduchový podvozok Airmatic s adaptívnymi tlmičmi ADS Plus. No pre osemvalcové modely je za príplatok k dispozícii verzia Magic Body Control so stereo kamerou na čelnom skle, ktorá rozpoznáva nerovnosti na ceste a pripraví pruženie auta na ich prejazd. Vďaka tomu má byť zaručená vyššia bezpečnosť, ovládateľnosť i pohodlie. O komfort posádky sa stará aj špičkový interiér s materiálmi najvyššej kvality. Nájdete v ňom pravé drevo, jemnú kožu a studený kov. Na rozdiel od „digitálneho“ prístrojového panelu, kde je displej s uhlopriečkou 12,3 palca a ďalšia rovnaká obrazovka, ktorá slúži ako zobrazovacia jednotka pre multimediálny a navigačný systém, je pár vecí, ktoré sú vlastne retro pripomienka. Najmä dvojramenný volant a pochrómované výduchy klimatizácie. Do budúcnosti vás dostane ovládanie, kde okrem tlačidiel poslúžia aj dotykové plochy a tradičný otočný ovládač. Vďaka systému Linguatronic možno príkazy zadávať aj hlasovo.

O zvukovú pohodu sa stará jeden z troch audiosystémov, okrem štandardu sú to dva špičkové produkty od firmy Burmester. Klimatizácia má dve alebo štyri zóny a dokáže interiér vozidla osviežiť parfumovaným vzduchom. Vyhrievanie sedadiel či volantu nie je nič nové, no Mercedes pridal ešte aj lakťové opierky a výplne dverí.

Okrem týchto zlepšení je limuzína opäť o niečo priestrannejšia. Dôraz bol kladený na pasažierov vpredu i vzadu. Tí zadní budú mať pri predĺženej verzii na výber až päť konfigurácii sedadiel vrátane oddelených kresiel v štýle prvej triedy. Masážne funkcie využívajú štrnásť vzduchových vankúšov a princíp masáže s lávovými kameňmi.

Úplnou samozrejmosťou je maximálna pasívna i aktívna bezpečnost. Trieda S disponuje zástupom bezpečnostných asistentov, napríklad technológiu Pre-Safe, adaptívny tempomat s funkciou úplného zastavenia, pomocníka na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, automatické diaľkové svetlá, ale aj systém nočného videnia, ktorý používa termálnu kameru a dokáže orámovať možné hrozby (osoby systém vidí na 160 metrov, zvieratá potom na 100 m). Únavu vodiča monitoruje asistent Attention, ktorý po dlhšej jazde ponúkne úpravu citlivosti riadenia a v spolupráce s navigáciou naznačí, resp. vyberie, kde by ste si mali dať kávu (a prestávku v šoférovaní).

Jednoduché menu: po dvakrát benzín, nafta aj hybrid

Vozidlo štartuje s dvoma benzínovými a dvoma naftovými motormi. Neskôr pribudnú aj hybridné verzie. Základným modelom je Mercedes S 350 BlueTec s prepĺňaným V6 naftovým trojlitrom s výkonom 190 kW (258 k) a krútiacim momentom 620 Nm. Na vrchole ponuky je benzínová S 500-ka, ktorá disponuje prepĺňaným osemvalcovým motorom s objemom 4,7 litra. Má výkon 335 kW (455 k) a krútiaci moment 700 Nm. Z nuly na stovku vás odvezie za 4,8 sekundy a jeho maximum rýchlosti je obmedzené na 250 km/h. Hospodárny variant S 300 Hybrid kombinuje 2,1-litrový vznetový motor s elektrickým. Štvorvalec ponúka 105 kW (204 k) a 500 Nm, dopĺňa ho elektromotor s výkonom 20 kW a krútiacim momentom 250 Nm. Má priemernú spotrebu iba 4,4 litra na sto kilometrov, na stovku vozidlo zrýchli za 7,6 sekundy a dosiahne rýchlosť 240 km/h. Rovnaký pohon navyše je aj v prípade 3,5-litrového benzínového šesťvalca v hybridnom variante S 400, kde má spaľovací motor výkon 225 kW (306 k) a krútiaci moment 370 Nm. Ponuka motorov sa má neskôr rozšíriť, nemá chýbať dvanásťvalec pod kapotou modelu S 600, pribudnúť má aj variant AMG.

Buď svetlo, ale bez klasickej žiarovky

Nová trieda S je vraj prvým autom na svete, ktoré „zabudlo“ na žiarovky (nenájdete ani jednu klasickú) a vsadilo na LED. Vpredu je ich 56 na každom svetle, vzadu ich je 35. Plus ďalšie 4 na zadnú hmlovku a nakoniec 300 je vyhradených pre interiér. O novinke by sa dalo ešte písať veľa, obsahuje toho podstatne viac. Ale ešte bude príležitosť.

Váš prehliadač nemá nainštalovaný flash player a nepodporuje html5 video tag. Get Adobe Flash player

Mercedes pri premiére uviedol aj ceny, ktoré platia na domácom, nemeckom trhu. Najdostupnejšia bude verzia S350 BlueTec s krátkym rázvorom za 79 789,50 eur vrátane dane. Momentálne špičková predĺžená S 500 však už bude o niečom inom a jej cena štartuje na v základe na 107 635,50 eur. Z cenového rozpätia to však nie je strop, navyše tradične najdrahšími budú športovo ladené verzie z dielní divízie AMG.

Ak sa radšej pozeráte, ako čítate - v nasledujúcom videu máte prehľad noviniek Mercedesu triedy S ako na dlani - stačí sa už len pozerať:

Váš prehliadač nemá nainštalovaný flash player a nepodporuje html5 video tag. Get Adobe Flash player

Jozef Vydra

Komentáre k článku