28.01.2022
Nehoda si vyžiadala životy
Nehoda si vyžiadala životy troch mladých ľudí
Zdroj: Polícia Prešovský kraj FB

Smrteľná nehoda pri Humennom: proti sebe starší sedan a novšie SUV - bez šance?

Za smrťou troch osôb pri nehode dňa 25. januára bol nepochybne aj ľudský faktor.

Otázka, ktorú si kladiem však je jednoduchá: mohlo to dopadnúť aj inak? A nejde mi o napravenie ľudskej chyby, či chýb, ktoré viedli k smrteľnej nehode. Ide mi o techniku, ktorá sa pri nehode stretla - o techniku, ktorá na jednu stranu ochránila posádku a na druhú stranu techniku, ktorá posádku neochránila. Ide len o to, že sa stretlo nízke auto s vysokým?

Lebo nech sa spýtate kohokoľvek, hlavným dôvodom prečo si dnes ľudia tak radi kupujú SUV je bezpečnosť. Či už pocit bezpečnosti, alebo jednoduché pozorovanie: sedíš vyššie, si teda ďalej "nad" stretom a sedíš v niečom zákonite ťažšom, takže máš na svojej strane aj výhodu hmotnosti. Kto sa do  konštrukcie áut aspoň trošku vyzná, vám určite povie, že hmotnosť nie je všetko. Ide o kombináciu viacerých faktorov, ktoré spôsobia, že na jednej strane je auto totálne zdevastované, na strane druhej je auto s vážnym a totálnym poškodením, avšak takmer bez deformácie v oblasti kabíny. A na jednej strane je smrť všetkých členov posádky, na strane druhej sú rôzne zranenia s dobou liečenia do 21 dní.

Zdroj: Polícia Prešovský kraj FB

Poďme si ale najprv pripomenúť čo sa vlastne stalo: Účastníkmi tragickej dopravnej nehody s tromi obeťami, ku ktorej došlo v utorok (25.1.) popoludní na ceste medzi obcami Kochanovce a Ľubiša v okrese Humenné, boli osoby vo veku 19 až 33 rokov. Zrážku dvoch osobných motorových vozidiel neprežila posádka jedného z nich, vodič a traja spolujazdci z druhého auta utrpeli pri nehode zranenia s dobou liečenia od sedem do 21 dní. Polícia začala v prípade trestné stíhanie pre prečin usmrtenia. Informovala o tom prešovská krajská policajná hovorkyňa Jana Ligdayová.

"Prvé auto (VW Passat) jazdilo v smere do Humenného, vodičom bol 21-ročný muž z obce Vyšný Hrušov (okres Humenné), spolujazdcami bola 19-ročná slečna z obce Belá nad Cirochou (okres Snina) a 33-ročný muž z obce Hankovce (okres Humenné). Vozidlo z doposiaľ nezistených príčin prešlo do protismernej časti cesty, kde došlo k zrážke s oproti idúcim Land Roverom," priblížila s tým, že jeho vodičom bol 21-ročný muž. Spolu s ním boli vo vozidle aj 24-ročný muž a dve ženy vo veku 24 a 30 rokov, všetci pochádzajúci z obce Zbudské Dlhé v okrese Humenné.

Zdroj: Polícia Prešovský kraj FB

Všetci pasažieri VW Passat utrpeli pri zrážke zranenia nezlučiteľné so životom, ktorým podľahli na mieste nehody. Preživšieho vodiča podrobila polícia dychovej skúške s negatívnym výsledkom. Materiálnu škodu zatiaľ nevyčíslili. K dopravnej nehode došlo krátko po 16.00 h, cesta II/559 bola v danom úseku neprejazdná do 20.40 h.

Ako prvé si všimnete, že obe autá šoférovali 21-ročný muži. No i keď je vek častým faktorom pri nehodách, nemusí ísť len oň. Podľa informácií od polície je ale situácia celkom jasná: do protismeru prešiel Passat. Jeho posádka na to doplatila životom. V druhom aute sa nikomu nič vážne nestalo, z času, ktorý je potrebný na liečenie to vyzerá v najhoršom na zlomeniny.

Čelná zrážka dvoch vozidiel strednej triedy a taký veľký rozdiel v následkoch? Pozor na predčasné závery, tu primárne nejde o to, že jedno auto bolo SUV, druhé sedan, i keď aj to zohralo svoju významnú úlohu, navyše tu pravdepodobne nešlo o čelný náraz. Hlavným dôvodom odlišných výsledkov je 10 rokov. Medzi autami je totiž generačný rozdiel a ide práve o tých najvýznamnejších desať rokov, ktoré bezpečnosť automobilov doteraz prekonala. Je to desať rokov od spustenia testov EuroNCAP a desať rokov vývoja a miliardy eur, ktorý crash testy vykonávané práve touto organizáciou vytiahli z vreciek výrobcov. Stručne a skrátka: bez ohľadu na túto nehodu a jej presné okolnosti, keď proti sebe nastúpi auto z konca deväťdesiatych rokov a auto o desať rokov mladšie, výhoda nebude na strane staršieho. 

Volkswagen Passat B5 absolvoval dva crash testy. Prvý v kľúčovom roku 1997, druhý v roku 2001 (B5,5). Po roku 2001 totiž auto prešlo faceliftom a jeho súčasťou boli okrem nových prvkov výbavy a dizajnu aj spevnenia relatívne mäkkej konštrukcie. V danom čase to nebolo nezvyčané a výrobcovia, ktorí nechceli prísť o predaje k takýmto krokom pristúpili, alebo rovno priviezli nové generácie.

Zo zverejnených záberov to vyzerá tak, že pri nehode sa vyskytla práve prvá pred-faceliftová verzia, no vzhľadom na závažné poškodenia, ktoré ešte podčiarkli hasiči si tým nemôžeme byť úplne istí. Tak či onak, medzi Passatmi je rozdiel v jednej hviezdičke a práve ten rozdiel môže byť po dvadsiatich rokoch užívania motorového vozidla zanedbateľný. Avšak vychádzam z toho, že išlo o Passat vyrobený do roku 2001. Tu je jeho crash test:

Všimnite si výrazné ohnutie A-stĺpika na strane nárazu, až ohnutie strechy i poškodenie prednej časti vozidla na opačnej strane auta. Všimnite si i výrazné poškodenie pri bočnom náraze do stĺpu. Toto je vo všeobecnosti slabé miesto áut, no výsledky sa aj v tejto oblasti rýchlo zlepšovali. Passat z roku 2001 bol mierne lepší. A-stĺpik sa pri čelno náraze síce ohol, no menej. Vidieť za tým výstuže v prednej časti vozidla.

A teraz sa pozrite na crash test modelu Land Rover Freelander II. Tu už je ohnutie stĺpika len v milimetroch, dokonca i predné dvere vyzerajú, že by sa dali otvoriť. Auto sa správalo v podstate tak ako väčšina moderných áut. A pritom Freelander nebol žiaden premiant, len solídne SUV. Rozdiel je aj v hviezdičkách. Passat B5 mal 3 (dnes by šiel do hlbokého mínusu), neskôr 4 hviezdy. Freelander mal 5 hviezd. Ani ten by už dnes neoslnil. No a hmotnosť? Cca 1360 kg (pohotovostná) stálo proti 1820 kg (pohotovostná). Rozdiel pol tony, rozdiel desať rokov, to sú hlavné dôvody prečo je výsledok nehody takýto. K tomu je možno zarátať množstvo ďalších premenných vrátane stavu vozidiel, únavy materiálu, okamžitej hmotnosti a výška v ktorej je kabína. V neposlednom rade je dôležité uvedomiť si aj uhol nárazu. Z policajných foto nie je úplne zrejmé z ktorej strany do seba autá narazili, vrak Passatu je kompletne zničený, avšak posun nosníkov naznačuje, že náraz do Passatu bol väčšmi z bočnej časti. Auto tak pravdepodobne dostalo šmyk. 

Stručne a skrátka: sentiment za starými autami je prehnaný najmä, ak im už ťahá na alebo až nad dvadsať rokov. A dozaista je to kruté napísať, no je to tak: bezpečnejšie než v starom aute je jazdiť hromadnou dopravou. Auto s týmto vekom už nielenže ťažko spĺňa kritéria, ktoré mu určujú stanice technickej a emisnej kontroly (tých naozaj nie je veľa, no aj s nimi majú tieto modely často problém), ich najväčším problémom je nízka bezpečnosť jazdy. Poviete si, že sa mi to ľahko píše a že ľudia na nové autá nemajú peniaze. To je mi jasné, na nové nemám ani ja, ale ak teraz stojíte pred dilemou, či toho svojho starého Passata/Golfa/Octaviu/Leona/Renaulta/Peugeota... opraviť, alebo kúpiť niečo o pár rokov novšie, voľte možnosť B.

Zarážajúce je, že rozdiel v cene medzi Passatom B5 a B5,5 v podstate neexistuje (cca 1500 vs 1600 eur), no predsa je ten novší o kúštik bezpečnejší. No a Passat B6? Ten sa pohybuje za prijateľné kusy niekde v rozpätí 3500 až 6000 eur. Rozdiel v bezpečnosti je ale zásadný a už som ho tu raz spomenul (jedna dekáda). B6 išla na crash test v roku 2005 a dostala 5 hviezd. Právom. Podobne ako Freelander. A vidieť to aj na hmotnosti: 1500 kg. Pokiaľ teda nekúpite mačku vo vreci, aj tá B6-tka by v takomto strete dopadla lepšie. Či by dokázala zachrániť životy posádky? To je za daných okolností diskutabilné. Čo však dokáže zachrániť životy, je rozvaha na ceste. Tá to vie dokonca lepšie ako všetky deformačné zóny a vzduchové vankúše:

"Polícia opakovane a rôznymi formami apeluje na vodičov k zvýšenej pozornosti na cestách. Mnohí vodiči preceňujú svoje schopnosti, mnohí jazdu neprispôsobia poveternostným podmienkam a mnohí sú natoľko nezodpovední, že si sadnú za volant pod vplyvom alkoholu. Nikdy nezabúdajme, že ako vodiči máme v rukách nielen svoj život, ale aj životy spolujazdcov a taktiež aj ostatných účastníkov cestnej premávky, ktorí na naše nezodpovedné správanie sa na cestách môžu kruto doplatiť. Niekedy je ľútosť už zbytočná, čas sa nedá vrátiť späť!" napísala Polícia SR - Prešovský kraj pod status k tejto nehode. Viac už dodať netreba.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR, Polícia SR, EuroNCAP, Autobazar.eu

Komentáre k článku