13.01.2022

2021: Ktoré značky áut mali najviac chýb na autách a museli najviac zvolávať?

Štatistika zvolávacích akcií dokumentuje jednu pravdu známu už niekoľko rokov.

Tá pravda sa však dá rozdeliť do troch úzko súvisiacich bodov. Autá sú čoraz komplikovanejšie a majú čoraz viac elektroniky. Čím sú autá komplikovanejšie, tým je drahší vývoj a tým drastickejšie sú škrty v rozpočtoch i v súvislosti s výstupnými kontrolami, či samotným vývojom komponentov a ich výrobov. Výroba sa presúva k dodávateľom, kontrola je zložitejšia a prechod na čoraz viac spoločných dielcov vďaka modularite platforiem spôsobuje, že chyby sa rozširujú medzi viacero modelov. Každým rokom je zvolávacích akcií viac, za ostatných 10 rokov sa ich počty zvýšili 6-násobne. Otázkou zostáva, aký vplyv na zvýšenie počtu zvolávacích akcií má i väčšia transparentnosť v spoločnostiach - z nedávnej minulosti máme dôvod pochybovať o tom, koľko problémov a hroziacich porúch bolo riešených v tichosti, alebo neriešených vôbec pre vysoké náklady, či pre hroziace negativné mediálne pokrytie.

Stránka svolavacky.cz už istý čas zhŕňa informácie o zvolávacích akciách, ktoré v Európe zastrešuje systém Rapex. Dáta od Rapexu sú voľne dostupné, no v našich končinách ešte sledovanie zvolávacích akcií nemá takú tradíciu ako napríklad v USA. Udalosti ostatných rokov súvisiace s airbagmi, či výfukovým potrubím rôznych značiek však spôsobili, že aj v Európe a dokonca na Slovensku, je záujem o informácie ohľadom zvolávacích akcií vyšší. Automobilky všetky svoje zvolávačky nahlasujú. Môžeme diskutovať o tom, ktorá automobilka koľko takýchto udalostí nahlási, ale nemáme relevantný dôvod neveriť, že by nahlásené počty nezodpovedali realite.

No ale poďme k samotnej štatistike zvolávačiek. Za rok 2021 nahlásili automobilky do Rapexu 358 zvolávacích akcií. S náskokom vedie štatistiku značka Mercedes, ktorá náhlasila 67 zvolávačiek. Nasledoval Volkswagen a 25 akcií, Citroen 21, Audi a Opel s 19-timi zvolávacími akciami. V prvej desiatke je aj BMW (17), Peugeot (16), Porsche (13), Toyota (12) a Volvo (12).

Najmenej zvolávacích akcií zaznamenali tradične výrobcovia s menším modelovým portfóliom, respektíve s menšími predajmi, na úplnom konci tróni Mini (1), Maserati (1), Bugatti (1), Ferrari (1). Väčší výrobci s malým počtom zvolávacích akcií sú napríklad Suzuki (3), Lexus (2), Honda (2), Seat (3), Tesla (4), Subaru (4), či Nissan (4). Menej akcií mala aj Škoda (5), či Dacia (4).

Zvolávacie akcie nie sú výpočtom porúch, ale porúch, ktoré môžu znamenať vážnejšie problémy a porúch, ktoré sa vyskytujú častejšie a automobilka zistila čo ich spôsobuje a ako ich napraviť.

Najčastejším dôvodom z celkového počtu 358 zvolávacích akcií boli závady na motore (109), riziko požiaru (114), airbag (94).


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: svolavacky.cz

Komentáre k článku