17.04.2020

Súboj ovládania dotykových displejov: V ktorom aute je najhorší?

Automobilky sa navzájom predbiehajú vo veľkosti uhlopriečky. No čo naozaj robí dobrý infotainment?

Portál whatcar testoval informačno-zábavné systémy v autách celkovo 20-tich značiek. Nešlo však o test najlepšieho rozlíšenia, či najväčšej uhlopriečky, ale o test, ktorého cieľom bolo nájsť tie informačno-zábavné systémy, ktoré najviac odpútavajú pozornosť vodiča od riadenia vozidla.

Testovanie prebiehalo v Británii, a tak až na jeden testovaný model kúpite všetky aj u nás. Zhodou okolností ide o ten najviac odpútavajúci pozornosť vodiča. Testy jednotlivých modelov rôznych značiek sú zároveň do veľkej miery aj testom jednotlivých značiek a ich prístupov k infotainmentu.

V súčasnosti sa väčšina značiek snaží zjednodušiť si výrobný proces a znížiť náklady tým, že všetky fyzické ovládače premiestnujú na dotykové displeje. Z úspory a zjednodušenia výroby marketingové oddelenia urobili benefit a dnes sa ako prvé pri každom aute dozvedáte akú veľkú má uhlopriečku a čo všetko môžete ovládať na jednom mieste. Už pred niekoľkými týždňami sme písali o vážnych problémoch dotykových displejov infotainmentov v autách. A síce výrazne odpútavajú pozornosť vodiča od premávky a od ovládania vozidla. Práca s nimi počas jazdy tak môže byť veľmi nebezpečná, miestami sa vodič nepozerá na cestu aj viac ako 10 sekúnd, kým v menu infotainmentu napríklad prepína pesničku, či nastavuje teplotu. Zaujímavé je, že tento drobný prieskum správania vodičov od Whatcar potvrdzuje závery, ktoré priniesla iná štúdia z britských ostrovov, a síce, že ani hlasové ovládanie nie je v skutočnosti nápomocné a vodiči pri ňom nedávajú pozor možno ešte viac ako pri dotykovom ovládaní. Najmä v prípade, že hlasové ovládanie mrzne a nerozumie príkazom, čo sa stáva v súčasnosti pri každom jednom systéme.

Vodiči v teste boli dvaja a mali za úlohu urobiť šesť krokov. Pred testom sa mali možnosť oboznámiť s informačno-zábavným systémom každého auta.

  1. Najprv mali zvýšiť teplotu vzduchotechniky o 2 stupne

  2. Potom mali zvýšiť silu ventilátora vzduchotechniky o 2 stupne

  3. S nastavenou trasou v navigácii a s infotainmentom nastaveným na základnej obrazovke sa mali dostať do zobrazenia navigácie a odtialiť zobrazenie mapy tak, aby videli celú trasu

  4. Mali zrušiť navádzanie zabudovanej navigácie

  5. Z rádiostanice Virgin Radio v pásme DAB a s infotainmentom na základnej obrazovke sa mali dostať do zoznamu DAB staníc a preladiť na BBC Radio 4

  6. S použitím hlasového ovládania cez tlačidlo na volante (ak tam bolo) mali požiadať auto o vyhľadanie najbližšieho servisného strediska.

No a bez ďalšieho naťahovania pridávam výsledky. Azda len naozaj málokoho prekvapí, že na prvom mieste v bezpečnosti ovládania za jazdy s najvyšším počtom bodov je infotainment od BMW. Možno rovnako neprekvapivé je druhé miesto – infotainment v aute značky Mercedes. Na chvoste skončil infotainment značiek MG, Fiat ale aj Peugeot a Škoda.

1. BMW radu 3 s Live Cockpit Professional (28/30)
2. Mercedes CLA s 10.25 palcovým dotykovým displejom (27/30)
3. Porsche Panamera s Connect Plus a PCM (27/30)
4. Audi Q3 Sportback s Virtual Cockpit Plus (26/30)
5. Mazda 3 s 8.8-inch color display a Mazda Connect (25/30)
6. VW Passat s 8.0-inch Composition Media System (24/30)
7. Ford Fiesta so Sync 3 a FordPass Connect (23/30)
8. Hyundai Ioniq s 10.25 palcovým displejom a Bluelink (22/30)
9. Vauxhall Corsa s 10-inch Multimedia Navi Pro (22/30)
10. Skoda Kamiq s 9.2-inch system (21/30)
11. Jaguar XE s 10 palcovým Touch Pro Duo systémom (21/30)
12. Volvo S60 so Sensus (20/30)
13. Toyota Corolla s Touch 2 media system (20/30)
14. Nissan Juke s Nissan Connect (19/30)
15. Honda CR-V so 7-palcovým dotykovým displejom a Honda Connect (18/30)
16. Lexus RX s 12.3 palcovým displejom (18/30)
17. Peugeot 508 SW s 10.0 palcovým displejom a Connected 3D Navigation (17/30)
18. Skoda Citigo-e iV s farebným displejom screen (16/30)
19. Fiat 500X s 7.0 palcovým dotykovým displejom a Uconnect Live (14/30)
20. MG ZS s 8.0 palcovým displejom (12/30)


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Whatcar

Komentáre k článku