FOTO: Nový Ford Explorer je stredne veľký elektromobil, nie obrovské SUV
Automobilka Ford predstavila ďalší plod spolupráce medzi Fordom a Volkswagenom.
Automobilka Ford vo svojom vývojovom centre v Kolíne nad Rýnom vytvorila nový sériový model, na ktorý nebol žiaden teasing, ktorý nebol žiadno naznačovaný. Je to nový Explorer, ktorý je vytvorený na platforme MEB s pôvodným logom Volkswagen. So starým Explorerom, ktorý bol naozaj masívnym obrom s úplne šialenými požiadavkami na parkovacie miesto už nemá takmer nič spoločné. Explorer je nový elektromobil, ktorý bude určený výhradne pre Európu.
Reálne sa teda stane presne to, čo sa stalo v prípade modelu Fusion. Ak ste si pozreli model Fusion v USA, tak to bol veľký sedan, ktorý bol u nás predávaný ako Mondeo. Fusion v Európe bol zase malý a nudný hatchback, ktorý jemne zasahoval do sekcie crossoveru. Takto budeme mať európsky Explorer ako stredne veľké elektrické SUV, kým v USA to bude tiež stredne veľké, ale nie elektrické SUV. Akurát je medzi jednotlivými trhni zásadný rozdiel v tom, čo sa považuje za stredne veľké. U nás to má dĺžku 4,5 metra v USA je to ďaleko cez 5 metrov.
Nový Explorer ale nezaprie určitú príbuznosť práve s týmto americkým bratom. Môže za to plná predná maska, ktorá svojim základným tvarom akoby čiastočne evokovala Explorer s plug-in hybridom, ktorý môžete nájsť aj v sekcii testov. Zadná časť je na tom podobne a zadné svetla využívajú rovnako vertikálne usporiadanie ako má práve veľký a dospelý Explorer.
Zaujímavejší ako exteriér je však interiér. Zadná časť má batožinový priestor so základným objemom 450 litrov, čo je oproti bratovi vo forme ID.4 menej o 103 litrov a oproti Enyaqu menej o 135 litrov. Je to z dôvodu, že Explorer je trochu kompaktnejší a má kratší zadný previs. Zadní pasažieri, ak pôjdu traja, budú velebiť rovnú podlahu, pričom je zrejmé, že aj miesta na nohy budú mať dosť. Avšak najlepšie miesta budú určite vpredu. Ford totiž použil nové dynamickejšie tvarované sedadlá so vstavanou hlavovou opierkou. Budú mať štandardne vyhrievanie a rovnako bude štandardne vyhrievaný aj volant. Na ňom si nájdu miesto, podobne ako pri koncernových bratoch, dotykové prvky ovládania a samotný veniec volantu získa takmer šesťuholníkový tvar.
Ford oznámil, že Explorer ponúkne aj výborný akustický zážitok z pohľadu reprodukcie hudby. Na tomto bude spolupracovať s firmou v Bang & Olufsen, s ktorou spolupracuje už dlhodobo. Ak si všimnete, tak na vrchu prístrojovej dosky bude veľmi rozmerný reproduktorový oddiel. Veľmi rozmerný bude aj 15-palcový posuvný displej v strede. Využije systém Sync 2 move. V realite to znamená bezdrôtový Apple CarPlay aj Android Auto. Displej sa dá posunúť o pár centimetrov smerom nahor a otvorí tak odkladací priestor, v ktorom je bezdrôtová nabíjačka a možnosť odložiť až dva mobilné telefóny. V prednej časti interiéru bude ešte aj odkladací priestor s objemom 17 litrov. Do neho už vopchať naozaj všeličo a bude pod lakťovou opierkou.
Ford tento model postavil na elektrickej platforme Volkswagenu s názvom MEB. Táto platforma je základom pre mnoho ďalších elektrických vozidiel a aj keď ešte nevieme úplne všetky detaily o pohonoch, dajú sa odvodiť od ostatných modelov. Vieme to, že vozidlo bude mať pohon buď iba zadnej nápravy, alebo všetkých kolies. Takže to bude takmer štandard, ktorý majú všetky ostatné už sesterské vozidlá. Z 10 na 80 % sa batéria nabije za necelú polhodinu, či dokonca pod 25 minút. To by mohlo znamenať nabíjací výkon 135 kW, čo je tiež aktuálne štandard v koncerne VW.
No a čo môžeme predpokladať o batériách a o výkonoch? Jednoducho to, že Ford použije napríklad veľkú batériu s čistou kapacitou 77 kWh, ktorá napríklad v Enyaqu RS poskytuje dojazd viac ako 500 km. V prípade pohonu výlučne zadnej nápravy bude zadné kolesa poháňať zrejme motor s výkonom 150 kW (204 k) a ak auto bude mať štvorkolku, tak bude určite v ponuke 195 kW (265 k) z dvoch elektromotorov. Je možné, že Ford Explorer dostane aj dvojicu elektromotorov s celkovým výkonom 220 kW (299 k). Tieto detaily však automobilka oznámi až keď bude bližšie doba predaja. Nový Explorer by sa mal na náš trh dostať už v koncom tohto roka a bude sa vyrábať vo fabrike v Kolíne nad Rýnom. Je teoretický predpoklad, že základná cena nového elektrického Fordu Explorer by mala byť 45 000 €.
Ford chce podporiť uvedenie modelu aj jedným špeciálnym eventom. Cestovateľka Lexie Alfordová, skôr známa ako Lexie Limitless, skúsi s jedným Explorerom prejsť okolo sveta, čo má byť pripomienka podobnej jazdy spred 100 rokov, ale s Fordom model T. Toto bude zaujímavé najmä z pohľadu rozdielnej infraštruktúry v jednotlivých krajinách a aj z pohľadu súčasnej geopolitickej situácie, ktorá nie je príliš naklonená prejdeniu sveta krížom krážom.
AUTOR: © Zoznam/jm
ZDROJ: Ford
Komentáre k článku