2022-09-06 17:50:00
BMW iX5 vo výrobe
BMW iX5 vo výrobe v Mníchove
Zdroj: BMW

BMW spúšťa výrobu vodíkového modelu iX5 v závode v Mníchove

BMW spustilo výrobu svojho prvého, zatiaľ malosériového, vodíkového automobilu.

BMW sa už s vodíkom hrá dlhšie, známy je najmä pokus predviesť možnosti priameho spaľovania vodíka v upravenom modeli BMW radu 7. To ale už bolo pred pár rokmi a ostatný čas BMW púta pozornosť najmä prehlbujúcou sa spoluprácou s Toyotou. 

Teraz bavorská automobilka oficiálne spustila výrobu elektrického BMW s názvom iX5, ktoré má okrem vysokovýkonnej batérie Podkapotou aj vodíkové palivové články. 

"Vodík ako univerzálny zdroj energie hrá kľúčovú úlohu na ceste ku klimatickej neutralite. Jeho význam podstatne vzrastie aj v oblasti individuálnej mobility. Domnievame sa, že vozidlá na vodíkový pohon majú ideálne technologické predpoklady na to, aby sa zaradili vedľa batériových elektrických automobilov a doplnili tak ponuku na poli elektromobility,“ povedal predseda predstavenstva BMW Oliver Zipse. „Spustením malosériovej výroby palivových článkov demonštrujeme technickú vyspelosť tohto typu pohonu a zdôrazňujeme jeho potenciál pre budúcnosť.“

BMW nepopiera, že veľkú úlohu v celom projekte vodíkového automobilu zohráva partnerská automobilka Toyota. Tá svojim modelom Mirage druhej generácie doviezla do Európy aj vodíkový pohon druhej generácie s výrazne zvýšeným trvalým výkonom a zároveň podstatne zmenšenou veľkosťou a hmotnosťou. Z tohto know-how ťaží aj nová iX5, ktorej premena na vodíkové auto z konštrukčne primárne spaľovacieho vozidla začína už v samotnej výrobe tak, aby auto mohlo niesť všetky dôležité komponenty. Všetko začína dodaním stohu palivových článkov od Toyoty, ktoré sa následne skladajú v Landshute. 

Zdroj: BMW

Skladanie palivových článkov na seba je plne automatizovaný proces. Akonáhle sú jednotlivé komponenty skontrolované, či nie sú poškodené, je súbor strojovo stlačený hmotnosťou piatich ton a umiestnený do puzdra. Puzdro článkov sa vyrába v zlievarni ľahkých kovov v závode BMW Group v Landshute technikou liatia do pieskovej formy. V tomto procese sa roztavený hliník naleje do formy zo zhutneného piesku zmiešaného s kaučukom. Celý proces je špeciálne navrhnutý pre túto malú sériu vozidiel. Prítlačná doska, ktorá privádza vodík a kyslík do zásobníka palivových článkov, je vyrobená z plastových odliatkov a odliatkov z ľahkých zliatin, ktoré tiež vznikajú v továrni v Landshute. Prítlačná doska tvorí okolo puzdra samotných článkov tesnenie, ktoré odoláva plynu a vode.

Konečná montáž palivových článkov zahŕňa napäťovú skúšku spolu s rozsiahlym testovaním chemickej reakcie vo vnútri článkov. Nakoniec sa všetky jednotlivé súčasti spoja v montážnom priestore a vytvorí sa kompletný systém. V tejto fáze montáže systému sa montujú aj ďalšie súčasti, ako sú napríklad kompresor, anóda a katóda, vysokonapäťové čerpadlo chladiacej kvapaliny či káblový zväzok.

iX5 bude značke slúžiť najmä na prezentáciu potenciálu vodíkového pohonu v prémiovom SUV, nebude určené na priamy predaj vo veľkom množstve. To nás čaká až o cca 2,5 roku neskôr. iX5 bude niesť vodík v dvoch 6 kilogramových nádržiach, pričom palivové články dodávajú trvalý výkon úctyhodných 125 kW (170 k). Prostredníctvom vysokovýkonnej batérie a ďalšieho príslušenstva potom automobil dokáže dodať maximálny výkon až 275 kW (374 k). 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku


Stream naživo