28.07.2022
Honda Civic Type R
Honda Civic Type R 2023
Zdroj: Honda

Nová Honda Civic Type R: Dobrá správa pre introvertov

Japonská automobilka Honda pokračuje vo svojom dlhoročnom úsilí s modelom Civic.

Jeho najnovšia generácia dostala omnoho obyčajnejšie a menej agresívne tvary ako tá predchádzajúca. Tieto isté prvky si preberie aj športová verzia s úplne tradičným označenie Type R. V Európe je to vlastne už štvrtá generácia Type R, ktorá sa oficiálne dovážala a tretia s turbomotorom.

Štýl novej športovej verzie Hondy Civic je odvodený od štandardných verzií a to znamená, že dizajn je triezvejší a menej agresívny ako pri oboch preplňovaných predchodcoch. Od štandardných verzií sa však odlišuje o niečo agresívnejším predným nárazníkom s výraznejším spodným spojlerom a rozšírenými blatníkmi. Na prednej kapote je naozaj neprehliadnuteľný nasávací otvor. Ak by sme pokračovali dozadu, tak by sme neprehliadli ani nové 19-palcové zliatinové disky obuté do špeciálne prispôsobených pneumatík Michelin Pilot Sport 4S. Medzi nimi sú samozrejme rozšírené prahy nadväzujúce na upravený zadný nárazník. Ten v strednej časti poskytuje priestor pre 3 koncovky výfuku, podobne ako to bolo aj v predchádzajúcej generácii vozidla. Ak vám tento spôsob rozdelenia koncových dielov výfukového systému niečo hovorí, tak ste ho určite videli na Ferrari F40. Krídlo na veku batožinového priestoru je tiež omnoho decentnejšie a nie je také extrémne ako v prípade dvoch predchodcov.

Okrem exteriéru pre novú generáciu vylepšila Honda aj interiér. Aj tu je viditeľná výrazná horizontálna stavba prístrojovej dosky s voľne stojacim displejom v strede. Ten získal najnovšiu generáciu informačno-zábavného systému, čo vozidlu len a len prospeje. Nový systém je prehľadnejší na jednoduchší na ovládanie ako jeho predchodcovia. Verzia Type R však prináša aj niekoľko náhľadov obrazovky, ktoré sú špecifické pre túto verziu. Zobrazujú preťaženia v zákrutách, ale so stopkami dokážu merať aj čas na okruhoch a tiež prinášajú aj monitorovanie pohybu pneumatík s 3D zobrazením, ktoré by mohlo pomôcť vodičovi lepšie využívať sily vozidla, nech už tým automobilka myslí čokoľvek. Pre Civic Type R sú nové aj sedadlá s tenšími operadlami, ktoré nielen držia vodiča zákrutách, ale spolujazdcovi na zadných sedadlách ponúkajú rozumné miesto na kolená. Objem batožinového priestoru ostáva taký istý ako v prípade bežných verzií so slabšími agregátmi. Tu treba však načať aj fakt, že Civic Type R ostáva viac liftbackom ako hatchbackom.

Zdroj: Honda

To najdôležitejšie pri športovo zameraných modeloch je motor. V ponuke ostáva dvojlitrový radový štvorvalec s pohonom prednej nápravy a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Avšak aj tu nastalo zopár zmien. Inovovaný agregát z predchádzajúcich generácii dostane nové Turbo s iným tepelným štítom a s odlišnou pozíciou lopatiek. Automobilka tvrdí že aj výfukový systém prispel k zvýšeniu výkon oproti predchodcovi. To znamená, že nová generácia bude mať viac Ako 235 kW (320 k). S vylepšeniami prichádza aj manuálna 6-stupňová prevodovka. Dostala ešte presnejšie a tuhšie radenie vďaka novej kulise. Honda veľmi špecificky uvádza, že tento motor bude litrovo najvýkonnejším agregátom vo svojej triede. To je takmer pravda, ak zvolíme správne porovnávacie kritériá. Inak by predsa najvýkonnejší motor na liter mal Mercedes s A45 S, ktorý má takmer 310 kW (421 k) z dvoch litrov objemu. Ale bez takéhoto vŕtania bude Civic Type R určite fantastickým hothatchom, ktorý ponúkne brutálne vodičské zážitky.

Honda hovorí, že nový Civic Type R začne predávať už začiatkom roku 2023, čo znamená, že má ešte stále dosť času na zverejnenie dynamických parametrov a taktiež ceny. My očakávame základ tesne pod 40 000 €.


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku