2022-03-25 18:40:00
Mazda CX-60
Mazda CX-60
Zdroj: Mazda

FOTO: Mazda CX-60 ako prvá na RWD platforme. Čo bude s novou Mazdou 6?

Kým Mazda CX-60 je prvá z dvoch veľkých nových SUV jazdiacich na RWD platforme, otázka o Mazde 6 visí vo vzduchu.

Mazda CX-60 je jednou z najväčších noviniek tohto mesiaca a s čistým svedomím sa dá napísať, že sa stane jednou z najvýznamnejších noviniek tohto roka. Pre značku a jej fanúšikov je mimoriadne významná už dnes. Ide o prvé z dvoch SUV/Crossoverov, ktoré si Mazda trúfne doviezť na európsky trh a je zároveň prvým autom stojacim na novej platforme pre veľké automobily, ktorá má pozdĺžne uloženie motora a poháňanú prioritne zadnú nápravu. Otázkou však zostáva čo bude s Mazdou 6. Pôjde aj tento model na novú platformu? A bude na nej aj veľké kupé s pohonom zadných kolies? Predsa len, mať na trhu sedan a kupé s pohonom zadnej nápravy a s radovými šesťvalcami, to znie vynikajúco bez ohľadu na rok, v ktorom žijeme, nehovoriac o emisných normách a masívnej elektrifikácii, ktorú ešte len zažijeme. Zdá sa však, že odpoveď na túto otázku zostane ešte niekoľko rokov negatívna, ak sa vôbec zmení. Nevyzerá to tak, že by Mazda 6 mala vôbec niekedy prejsť na veľkú platformu. Nedávny facelift ju opäť posunul o krok ďalej a auto má pred sebou ešte niekoľko noviniek. Aspoň tak sa vyjadril šéf marketingu Mazdy v Austrálii pre magazín Drive. Jeho slová podporil aj Joachim Kunz šéfinžinier a "vedúcko" vývoja automobilky Mazda Europe v rozhovore pre britský Autocar. "Bolo by naozaj krásne mať FR koncept (motor vpredu, pohon vzadu) a k tomu šesťvalcový motor pre nástupcu modelu Mazda 6, či pre veľké športové kupé... radi by sme ho mali, ale v tomto momente je najdôležitejšie predávať modely SUV. SUV trend pokračuje a pre Mazdu obzvlášť. To je to, čo sa predáva najlepšie," povedal Kunz.

Ale vráťme sa z údolia úvah do doliny reality a povedzme si viac o prichádzajúcej Mazde CX-60. Ako som už písal a ako isto viete, auto stojí na novej platforme, má motor umiestnený vpredu a poháňanú má prioritne zadnú nápravu. Verzia CX-60, ktorá príde do Európy ako prvá bude plug-in hybrid. Kombinácia najnovšej verzie atmosférického 2,5 litrového radového štvorvalca s priamym vstrekovaním so silným, 100 kW motorom vytvára kombinovanú silu, ktorú doteraz Mazda v sériovom aute ešte nikdy na trh nedodala. 241 kW pri 4000 ot/min a 500 Nm je aj pre vyše 2 tony vážiace SUV solídna dávka dynamiky. To sa odzrkadľuje v rýchlení z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je 200 km/h, samozrejme je elektronicky obmedzená. Samotný spaľovací motor má maximum výkonu 141 kW pri 6000 ot/min a krútiaci moment 265 Nm. Motory kombinuje nová 8-stupňová automatická prevodovka, ktorá cez multilamelovú spojku prenáša silu na obe nápravy. Mazda maximalizovala výhody, ktoré autu dodáva motor uložený pozdĺžne, sústredila sa na spevnenie celej konštrukcie, na výraznejšie vnímanie vnemov medzi vodičom a autom. Auto je výrazne tuhšie, má dobre rozloženú hmotnosť, je tichšie, kabína je izolovaná od vibrácií, zvuku a drsnosti chodu motora a zároveň automobilka urobila všetko preto, aby bolo auto čo najlepšie v zákrutách. Nielen vďaka inovovanému pohonu všetkých kolies, ktorý by sa mal byť vo všetkých ohľadoch lepší ako doterajšia verzia, aj nastavením náprav a aj stabilizačným systémom, ktorý v ostrých zákrutách vo vysokých rýchlostiach dopomáha brzdením vnútorného zadného kolesa k tomu, aby auto tlačil späť z náklonu a udržiaval kolesá čo možno najdlhšie v kontakte s vozovkou. 

Mazda CX-60 má celkovú dĺžku 4745 mm, šírku 1890 mm, výšku 1680 mm a rázvor 2870 mm. Kolesá má natlačené čo najbližšie k rohom karosérie pre maximalizáciu vnútorného priestoru pre posádku. Tá má pri plug-in hybride k dispozícii 477 litrový batožinový priestor. Ak prirátame aj litre pod podlahou určené buď na dojazdové koleso, či príslušenstvo, je to 570 litrov. Za to môže aj umiestnenie batérie čo možno najnižšie a najviac do stredu vozidla. Baterka má pritom kapacitu 17,8 kW a umožňuje mestský dojazd až na úrovni 67 km len na elektrickú energiu. Výhodou je, že batériu je možné nabíjať zvýšeným výkonom 7,4 kW. Mazda poteší aj tých, ktorí by za auto radi pripojili poriadne veľký príves, auto utiahne brzdený príves s hmotnosťou 2500 kg. Na to ale automobilka musela vylepšiť chladenie spaľovacieho motora. Ten má zväčšenú plochu chladiča a ešte jeden dodatočný chladič, pritom chladič má dva okruhy pre veľmi teplú a studenšiu vodu tak, aby motor vydržal aj takéto vysoké zaťaženie bez prehriatia. 

Auto má výrazne zvýšenú pasívnu a aj aktívnu bezpečnosť. Mazda je obzvlášť hrdá na bezpečnostné systémy chrániace posádku pred vysokým napätím. Okrem prepäťových ochrán a možnosti úplne prerušiť prietok energie z batérie v prípade nehody, batéria je ochránená vysokopevnostným hliníkom, ktorý nemá sklon k trhaniu a lámaniu, navyše má ešte vlastné deformačné zóny nad touto ochrannou schránkou. Baterka je lepšie chránená a ešte je aj ľahšia, celková hmotnosť je 175 kg. Auto má zvýšenú tuhosť vpredu aj vďaka odlišnému uloženiu motora, Mazda myslela nielen na hviezdičky z crash testov, ale aj na reálne nehody, preto napríklad použila vysokopevnostnú ocel v oblasti spojení jednotlivých dielcov z boku, teda tam, kde pri nehodách najčastejšie dochádza k poškodeniam. Auto má dokonca o polovicu vyššiu tuhosť vzadu v porovnaní s CX-5, takže pri náraze vzad nie je deformačnou zónou celý kufor, energia sa odvádza ďalej tak, aby pasažieri vzadu boli ešte lepšie chránení. 

 

 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Mazda

Komentáre k článku


Stream naživo