2022-03-18 13:30:00
Nissan GT-R Nissmo 2020
Nissan GT-R Nissmo 2020
Zdroj: Nissan

Dovidenia Godzilla. Legenda končí. Zabili ju nové obmedzenia hluku

Nissan tento mesiac (marec) oficiálne ukončí výrobu modelu GT-R. Pre Európu. Vo zvyšku sveta si ešte chvíľu požije.

Výnimočné auto, ktoré privážalo výkon a schopnosti superšportov tam, kde dovtedy nebol. Godzilla zmenila svet. Tým, že ponúkla to čo Ferrari, či Lamborghini avšak za zlomok ceny, no s obdivuhodným puncom originality a legendárnej japonskej kvality. Od uvedenia modelu Nissan GT-R ubeholo už takmer štrnásť rokov. Auto nedokáže plniť postupne sprísňované obmedzenia hlučnosti vozidiel. Dalo by sa to jedine nákladnými úpravami, no vzhľadom na vek auta a ďalšie európske reálie to pre Nissan už nemá zmysel. Do roku 2026 sa hlučnosť osobných vozidiel musí znižiť pod 68 decibelov. Postuné znižovanie normy už zmazalo mnoho charakterných zvukov vrátane tých od modelov Mercedes-AMG, či Jaguar. Spolu so sprísňovanými emisnými normami tak ubúda aj pekného zvuku v uliciach. Sprísnenie platné od júla tohto roka je na Nissan GT-R priveľa.

Auto sa prvýkrát objavilo v roku 2008. Keď prišlo na trh, konštruktéri vedeli z 3,8 litrovej V6-tky vytlačiť cca 490 koní. Po prvom facelifte v roku 2011 sa výkon zvýšil na 530 až 550 koní. Auto si získalo uznanie za vynikajúci pohon všetkých štyroch kolies, masívny výkon a možnosť sledovania všetkých aspektov auta a jeho parametrov cez informačno-zábavný systém. Neskôr sa výkon zvýšil až na 600 koní. Tí, ktorí chceli Nissanu GT-R niečo vytknúť, pozerali na hmotnosť. Auto bolo ťažšie než jeho plnokrvní protivníci, avšak aj s hmotnosťou 1720 kg si Godzilla vedela poradiť s nejedným nafúkaným superšportom. Posledná úprava modelu prišla v roku 2020. Nissan vtedy predstavil aktualizované Nismo. Auto pri príležitosti uplynutia piatich dekád od uvedenia označenia GT-R získalo nové pretekárske turbodúchadlá s lepšou odozvou, hmotnosť klesla o pekných 30 kilogramov, zlepšili sa jazdné vlastnosti i prítlak, nové boli kolesá vyznačujúce sa vyššou pevnosťou a nižšou hmotnosťou a nové boli aj kompozitné karbon-keramické brzdy s priemerom kotúčov až 410 mm vpredu a 390 mm vzadu. Ešte nikdy nemalo japonské športové auto také veľké brzdy ako práve Nismo. Turbodúchadlá zlepšili odozvu až o 20%, pričom sa konštruktérom podarilo udržať všetky koníky pokope. Dvojspojková prevodovka získala v režime R ešte rýchlejšie zmeny prevodov a navyše i softvérové úpravy, ktoré umožnili prevodovke lepšiu voľbu prevodov, obzvlášť pri výjazde zo zákrut. Všetky zmeny vo finále spôsobili zlepšenie času na testovacom okruhu Nissanu o 2,5 sekundy. Čo je teda naozaj poriadne zlepšenie. Cena verzie Nismo medzičasom rástla a aj keď umiernené verzie viete kúpiť s cenovkou niekde tesne nad 110-tisíc eur, Nismo vedelo v ostatnom čase atakovať úroveň 200-tisíc. Keď to ale porovnáte s autami, na ktoré si trúfa... 

Posledné GT-R určené pre Európu schádzajú z liniek v týchto dňoch. Na objednanie nového auta už veľa času nezostáva a možnože vôbec. Ak sa Nissan raz rozhodne priniesť nové GT-R, je pravdepodobné, že spaľovací motor nebude jediný, ak v aute vôbec bude. A je otázne, či ešte nejaký model dokáže vo výrobe prežiť tak dlho bez straty charakteru a obdivu "ulice". Najnovšia a posledná verzia GT-R Nismo je v bohatej galérii. A keby ste veľmi chceli počuť zvuk tohto vozidla, nájdete ho v tomto videu.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Nissan, Top Gear

Komentáre k článku


Stream naživo