04.01.2022

FOTO: Mercedes EQXX – pán ladných tvarov a nízkej spotreby posúva EV o krok ďalej

Otázka času. Okamih, keď sa elektromobil stane plnohodnotnou náhradou za spaľovacie auto sa blíži. Aj vďaka EQXX.

EQXX je koncept, avšak nie papierový, ale reálny. Je to majster dojazdu medzi elektromobilmi, je to len koncept, avšak naznačuje blízku budúcnosť elektromobility lepšie ako mnohé ďalšie výtvory dizajnérov.

Tu ide o výtvor konštruktérov. Dajme si základné údaje, nech viete o čom píšem. Headlinerom je dojazd cez 1000 km. To sme už počuli, poviete si. Počuli aj nepočuli. V prípade tohto auta ide samozrejme o rekordné údaje, avšak pri zachovaní schopností a daností vozidla EQXX by to vôbec nemuselo byť prestrelené. Ba čo viac, môže to byť viac. A každý vie, že viac je viac. 1000 km z batérie, ktorej maximálna kapacita je takmer 100 kWh, to znamená priemernú spotrebu pod 10 kWh/100 km. Pri aute s rázvorom 2800 mm a veľkosti niekde okolo Mercedesu Triedy C je to takmer nepredstaviteľná veličina, avšak nie je nemožná. Hlavné je, že batéria je o 50% ako v najmodernejšom EQS, zároveň je o 30% ľahšia ako v EQS, no kapacita je takmer rovnaká. Celková hmotnosť baterky je aj s ochrannými prvkami 495 kg. Celková hmotnosť vozidla je 1750 kg, čo je hmotnosť rovnaká alebo nižšia než má naftový Superb, alebo naftová 420d Gran Coupé xDrive od BMW. 

Toto ale pohon všetkých kolies nemá. Má jeden elektromotor poháňajúci zadné kolesá. Ten sa vyznačuje výkonom cca 150 kW a najmä vysokou efektivitou, ktorej pomáha aj chladiaca doska na spodnej časti motora, ktorá maximálizuje chladiaci účinok vzduchu svištiaceho pod autom. Iba tento komponent samotný predlžuje dojazd o 20 km v najefektívnejšom režime. No a predlžovačom dojazdu je aj veľká a ultra tenká solárna strecha. Denne dokáže vygenerovať 25 km dojazdu, čo znamená, že lenivú sobotu s jazdou len do obchodu, či do parku dáte len na slnečný pohon a ešte vám zostane. Efektivita pohonu od batérie po kolesá je 95% čo je aj na elektromobil naozaj pekné. A nie, to nezahŕňa výrobu elektriny v uholnej elektrárni, no verme - podobne ako Nemci, že aj to sa v budúcom desaťročí skončí.

Auto okresalo hmotnosť vďaka ľahkým materiálom, no tiež vďaka novým technológiám výroby. Mercedes sa spojil s viacerými start-up-mi a výsledkom je nižšia hmotnosť vozidla za pomoci konštrukcie obsahujúcej prvky tlačené na 3D tlačiarni. Viac písať netreba, pozrite si auto v galérii. Nájdete tam aj pekné infografiky.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Mercedes

Komentáre k článku