Hyundai IONIQ5 je TU! Vyzerá retro-výborne: Mega hatchback s rázvorom 3 metre
Hyundai predstavil svoj nový elektromobil zvaný Ioniq5. Ponúkne retro dizajn a veľa-veľa priestoru.
Ioniq 5 je skutočne mega hatchback. Jeho dĺžka presahuje triedu hatchbackov (nižšia stredná) a to minimálne o 20 cm. Naposledy sme mohli vidieť podobne dlhý hatchback klasických tvarov od značky Opel. Jeho Signum mal len o pár milimetrov viac ako má Ioniq 5. Ten o 5 milimetrov prekonáva aj SUV Tucson. Celková dĺžka vozidla je 4635 mm. Rázvor má rovné 3 metre. To pomôže nielen priestrannosti kabíny, ale tiež veľkosti batožinového priestoru. Ten má až 531 litrov, čo je pre auto tejto karosérie skutočne unikátom a patrí skôr ku crossoverom, či SUV modelom.
Ioniq 5 využíva špeciálnu globálnu modulárnu platformu spoločnosti Hyundai Motor Group určenú pre elektrické vozidlá Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Tá prináša výnimočné proporcie s predĺženým rázvorom. Okrem novej platformy ponúka Ioniq 5 inovatívny dizajn interiéru s ekologickými materiálmi, vysoký výkon spojený s ultrarýchlym nabíjaním a s funkciou Vehicle-to-Load (V2L), či pokročilú konektivitu a asistenčné prvky, ktoré prinesú výnimočný jazdný zážitok a zároveň zaistia vysokú bezpečnosť.
Výnimočný dizajn exteriéru vozidla Ioniq 5 sa inšpiroval modelom Pony, napína sa však na rázvore s dĺžkou až do 3 000 mm, čo je jedna z najväčších hodnôt medzi elektromobilmi. Predĺžený rázvor si vyžaduje detailne premyslený prístup, aby sa vyhol dlhému vzhľadu a zosúladil nové proporcie s aktuálnym dizajnom elektrických vozidiel.
Predná časť prvý raz dostala škrupinovú kapotu Hyundai, ktorá minimalizuje škáry na karosérii a tým zlepšuje aerodynamiku. Celému prednému nárazníku dominuje veľmi nápadný tvar písmena V s výraznými dennými svetlometmi, ktoré vytvárajú nezameniteľnú svetelnú stopu vlastnú iba modelu Ioniq 5. Prvky so vzhľadom malých bodiek sa nachádzajú aj na zadnej strane vozidla.
Hyundai zmenšil hrúbku predných sedadiel o 30 percent, čím vytvoril viac priestoru pre ľudí sediacich v druhom rade.
Mnoho dotykových plôch interiéru — sedadlá, strop, obloženie dverí, podlaha či lakťové opierky — využíva materiály pochádzajúce z ekologických a trvalo udržateľných zdrojov, akými sú recyklované PET fľaše a rastlinné (bio PET) priadze ako aj prírodné vlnené priadze, kožu ekologicky spracovanú rastlinnými výťažkami a bio laky s rastlinnými výťažkami.
Zákazníci si môžu vybrať spomedzi deviatich farieb karosérie vrátane piatich prírodných odtieňov vytvorených exkluzívne pre Ioniq 5. Interiér ponúkne možnosť výberu z troch farebných možností.
Ioniq 5 je dostupný s viacerými konfiguráciami elektrického pohonu, aby bez kompromisov vo výkone dokázal splniť nároky na mobilitu všetkých zákazníkov. Zákazníci si môžu vybrať z dvoch veľkostí batérií s kapacitou 58 kWh alebo 72,6 kWh a z dvoch usporiadaní motorov. Buď iba s motorom vzadu, alebo s motormi vpredu aj vzadu. Všetky verzie pohonu poskytujú výnimočný dojazd a maximálnu rýchlosť 185 km/h.
Vrchol ponuky tvorí pohon všetkých kolies (AWD) spojený so 72,6 kWh batériou s kombinovaným výkonom 225 kWh a maximálnym krútiacim momentom 605 Nm. Táto konfigurácia prináša zrýchlenie z 0 km/h na 100 km/h za 5,2 sekundy.
Vozidlo s pohonom len zadných kolies (2WD) a so 72,6 kWh batériou ponúkne na jedno nabitie podľa testovacieho cyklu WLTP dojazd na úrovni 470 ~ 480 km. Auto môže ťahať príves do hmotnosti 1600 kg.
Platforma E-GMP modelu Ioniq 5 podporuje nabíjaciu infraštruktúru s napätím 400 V aj 800 V. Platforma štandardne ponúka možnosť nabíjania s 800 V napätím a zároveň aj 400 V nabíjanie a to bez potreby ďalších komponentov či adaptérov. Multi nabíjací systém predstavuje prvú svetovo patentovanú technológiu, ktorá umožňuje, aby motor aj konvertor využívali napätie 400 V aj 800 V.
S nabíjačkou s výkonom 350 kW sa model Ioniq 5 nabije z 10 percent na 80 percent za iba 18 minút. Užívatelia modelu Ioniq 5 si dojazd do vzdialenosti 100 km podľa normy WLTP dobijú za päť minút.
Vozidlo s inovatívnou funkciou V2L zákazníkom umožňuje nabíjanie rôznych elektrických zariadení, napr. elektrické bicykle, kolobežky či kempovaciu výbavu, vďaka čomu slúži ako nabíjačka na kolesách.
Funkcia V2L dodáva výkon až do 3,6 kW. Konektor V2L sa nachádza pod druhým radom sedadiel a je možné ho aktivovať, keď je vozidlo zapnuté. Ďalší konektor V2L sa nachádza pri nabíjacom konektore na vonkajšej strane vozidla. S pomocou meniča napätia si môžu zákazníci nabíjať svoje elektrické zariadenia. Vonkajší konektor poskytuje energiu, aj keď je vozidlo vypnuté.
Tento automobil je prvým modelom s funkciami Rozšírenej reality na Head-up displeji (AR HUD), čím sa čelné sklo premení na veľkú obrazovku. Vodič si môže zvoliť technológiu AR na premietanie potrebných informácií ako navigácia, pokročilá bezpečnosť a okolie vozidla do svojho zorného poľa na čelnom skle. To umožňuje vodičovi, aby informáciu rýchlo spracoval, a popri tom neustále pozorne sledoval cestu pred sebou.
Automobil je taktiež vybavený množstvom asistenčných systémov pre jednoduchšiu a bezpečnejšiu jazdu v meste, na diaľnici i pre ľahšie parkovanie.
Automobilka Hyundai po predstavení modelu Ioniq 5 rozšíri svoju ponuku elektromobilov o elektrický sedan Ioniq 6 a o veľké elektrické SUV Ioniq 7.
AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Hyundai
Komentáre k článku