2021-02-03 12:00:00
Škoda 1203 v 21.
Škoda 1203 v 21. storočí očami Daniela Horáka
Zdroj: Škoda Auto

FOTO: Legendárna Škoda 1203 vstúpila do 21. storočia

Škoda 1203 prišla do 21. storočia. Dizajnér značky ukázal, ako by mohla nová 1203 vyzerať.

Roky internetové fóra a stránky zapĺňajú dizajny z pera nezávislých dizajnérov. Väčšinou chalanov s citom pre dizajn, avšak bez priameho spojenia s automobilkou, ktorej modelu dávajú novú podobu. Škoda už niekoľko mesiacov ukazuje, že v jej dizajnérskom oddelení nesedí len jeden človek, ale kopa talentovaných ľudí s citom pre autá svojho zamestnávateľa. 

Takým je aj Daniel Horák. 31-ročný dizajnér automobilky, ktorého prácu môžu užívatelia nových automobilov Škody vidieť na displejoch infotainmentov modelov Octavia a Enyaq iV. Pracuje na dizajne užívateľského rozhrania (HMI). K modelu 1203 má špeciálny vzťah, keďže ho v rodine ešte stále majú. Ich verzia vaľník je už síce nepojazdná, no v rodine pomáhala na poli a Daniel si s ňou mohol zajazdiť ako vôbec s prvým autom - brázdil s ňou polia a lúky. 

Zdroj: Škoda Auto

Pri návrhu svojej štúdie moderného modelu 1203 sa dizajn legendárneho vozidla v maximálnej možnej miere snažil preniesť do 21. storočia, a to bez toho, aby siahal po prílišných retro riešeniach. „Chcel som, aby z mojej štúdie síce bolo cítiť, že je to dané konkrétne auto, ale aby zároveň nešlo o prvoplánové retro riešenie. Navrhoval som moderné vozidlo s odkazom na legendu,“ opisuje filozofiu štúdie jej autor. Celkovo sa následne snažil o maximálne čisté prevedenie dizajnu. „Chcel som, aby to bolo nadčasové,“ konštatuje.

Zdroj: Škoda Auto

Danielova nová 1203 tak dostala „dvojitý šilt“, ako autor nazýva mierne pretiahnutý lem strechy a masky chladiča, kde nájdeme ostrejšie línie ako zaoblené doplnky originálu. Obvodovú horizontálnu líniu pôvodnej 1203 nahradila pre vozy ŠKODA dnes tak typická „tornádo línia“ a auto dostalo veľmi moderný svetelný podpis. „Dlho som premýšľal, ako odkázať na guľaté svetlá originálu, ktoré by boli až veľmi retro prvkom. Preto je tu len náznak oblúčikov, ale inak nová výrazná signatúra,“ hovorí Daniel.

Zdroj: Škoda Auto

Najviac dala Danielovi podľa jeho slov „zabrať“ zadná časť štúdie. „Pôvodná 1203 je pomerne úzka, no moderné autá sú výrazne rozkročené. Okrem toho som opäť vymýšľal, ako sem dostať odkaz na svetlomety, ktoré 1203 zdedila po modeli 1000 MB,“ prezrádza. Auto tak opticky výrazne rozširujú horizontálne línie a odkazom na úzku stavbu 1203 sú sklonené bočnice či relatívne úzka strecha.

V Danielových predstavách je nová 1203 postavená na platforme koncernového Volkswagenu Transporter, ale pokojne by mohla byť aj plne elektrická. „Elektromobil by dovolil ešte lepšie využitie priestoru,“ podotýka. Dominantou interiéru je minimalisticky poňatá palubná doska s výrazným horizontálnym členením a rovnako aj horizontálnym dvojramenným volantom.

Zdroj: Škoda Auto

Na historickú 1203 odkazuje i polica v tvare obráteného krídla nachádzajúca sa v spodnej časti palubnej dosky. Jej súčasťou sú úložné priestory a zaujímavosťou je aj to, že je výsuvná. „V normálnom aute by niečo takéto mohlo prekážať, avšak pri dodávke je to praktické.“

V prípade infotainmentu sa vlastne Daniel na prvý pohľad pripravil o „svoju“ prácu. Ako dizajnér užívateľských prostredí totiž pracuje práve na vzhľade a logike infotainmentu vozidla, ale jeho 1203 vlastne žiadny nemá. „Predstava je taká, že vodič pre získanie týchto informácií využije vlastné zariadenie, teda smartfón alebo tablet,“ hovorí Daniel s dodatkom, že pre tieto zariadenia by samozrejme mohol navrhnúť špeciálnu aplikáciu, ktorá by zvládala obsluhu funkcií auta. Palubná doska tak má len malý informačný displej za volantom nachádzajúci sa vedľa ventilácie, ktorý sa zrkadlí s plaketou nesúcou označenie modelu pred spolujazdcom.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Škoda

Komentáre k článku


Stream naživo