25.09.2020

BMW M3 a M4: od manuálu a RWD ku Competition s 510 k a M xDrive

BMW včera oficiálne predstavilo najnovšie športové modely značky. Tu sú M3 a M4.

Nové autá prichádzajú celkom symbolicky 35 rokov po príchode prvej M3. A historický odkaz neutícha len pri tridsiatnikoch, uteká až k tridsiatym rokom. Veď sa pozrite na masky oboch áut. Veru, toto nie je výstrel do neznáma, toto je rešpekt k vlastným koreňom a autám s vertikálnymi nozdrami.

Autá prichádzajú s novou generáciou radových šesťvalcov, ktorých výkon štartuje na úrovni 353 kW (480 k) a končí na 375 kW (510 k). Motory sa môžu pochváliť konštrukciou s nízkou hmotnosťou a vysokou tuhosťou a technológiami overenými v motoršporte. Turbodúchadlá s nepriamym chladením stláčaného vzduchu, nasávanie s upraveným prúdením vzduchu a priame vstrekovanie paliva, ktoré pracuje s maximálnym tlakom 350 barov, pomáhajú motoru pri vytváraní okamžitého nárastu výkonu a hladu po otáčkach.

Motor poháňajúci nové modely BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé dodáva špičkový krútiaci moment 550 Nm v rozpätí od 2 650 až po 6 130 ot./min. Jeho maximálny výkon 353 kW (480 k) je dostupný pri 6 250 ot./min. Aj pohonná jednotka v modeloch Competition dosahuje maximum krútiaceho momentu v širokom pásme otáčok — 650 Nm je k dispozícii medzi 2 750 až 5 500 ot./min. Maximálny výkon 375 kW (510 k) sa naplno rozvinie pri 6 250 ot./min., pričom červené pole motora sa začína až pri 7 200 ot./min.

Tieto údaje o výkone vytvárajú mimoriadne očarujúce zážitky z jazdy. Nové modely BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé potrebujú na zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba 4,2 sekundy. Rýchlosť 200 km/h dosiahnu už za 13,7 sekundy. Každý z modelov s označením Competition dosiahne z pokoja rýchlosť 100 km/h za 3,9 sekundy a 200 km/h za iba 12,5 sekundy. Celé to ešte emocionálne zvukovo podfarbuje špecificky naladený výfukový systém s elektronicky ovládanými klapkami.

Na mieru upravený systém chladenia zaručuje za každých okolností optimálne teplotné pracovné podmienky pre všetky súčasti pohonu. Počas každodenného jazdenia na krátke vzdialenosti v meste, ale aj pri naháňaní limitov výkonu na okruhu. V strede umiestnený chladiaci modul dopĺňajú dva oddelené vysoko teplotné chladiče v blatníkoch kolies. V modeloch Competition sa nachádza aj dodatočný chladič oleja a oddelený chladič oleja prevodovky. Skúsenosti z motoršportu, ktoré nazhromaždila divízia BMW M GmbH, sa pretavili aj do konštrukcie systému mazania. Olejová vaňa má dve oddelené komory a zabudovaný nasávací kanál. Dodatočný nasávací stupeň umožňuje elektronicky ovládanému čerpadlu nasávať olej aj z menšej časti, ktorá sa pripája v prípade potreby väčšej kapacity mazania. Táto technológia zaručuje spoľahlivú dodávku oleja za akýchkoľvek okolností a to aj pri extrémnom pozdĺžnom či priečnom zrýchlení.

Ponuka motorizácií je na jeden vrcholný model naozaj široká. Nejde len o výkon, ale aj o pohon všetkých kolies a samozrejme prevodovku.

Manuálna prevodovka  je o 50 kilogramov ľahšia ako automatická prevodovka a obsahuje aj Asistent radenia, ktorý pri podraďovaní a brzdení motorom pred zákrutami automaticky pridáva medziplyn.

Automatická 8-stupňová prevodovka M Steptronic so softvérom Drivelogic sa v modeloch Competition vyznačuje prevodovými pomermi, ktoré svojím odstupňovaním presne vyhovujú charakteru motora a taktiež dlhším stálym prevodom. Umožňuje plne automatické aj manuálne radenie prevodov špeciálnym M voličom alebo radiacimi páčkami pod volantom. Charakteristiku radenia prevodových stupňov možno upraviť tlačidlom Drivelogic na voliči automatickej prevodovky. Vodič si môže vybrať spomedzi troch rôznych nastavení pre automatický aj manuálny režim radenia.

Približne od leta 2021 si môžu záujemcovia o modely BMW M3 a BMW M4 prvý raz objednať tieto vysoko výkonné vozidlá aj s pohonom všetkých kolies ako alternatívu k tradičnému pohonu zadných kolies. Systém pohonu všetkých kolies M xDrive posiela viac výkonu na zadné kolesá a spolupracuje s aktívnym M zadným diferenciálom Acitve M Differential. Vodič si môže nastaviť vybrať medzi režimami 4WD alebo 4WD Sport, pričom druhý menovaný posiela na zadné kolesá väčšiu porciu krútiaceho momentu. Po vypnutí stabilizačného systému DSC sa ponuka rozšíri o režim 2WD. Výkon smerujúci iba na zadné kolesá a odstavenie stabilizačných zásahov prináša skúseným vodičom neopakovateľnú radosť z jazdy.

Extrémne vysoká torzná tuhosť karosérie a uloženia podvozka sú kľúčovými faktormi, ktoré spájajú dynamiku, ovládateľnosť a precíznoť, ktorými sa preslávili modely BMW M. K tomu sa pridáva lineárny nástup priečnych síl v celom rozsahu priečneho zrýchlenia. Podstatné pritom je, že riadenie zostáva v týchto prípadoch neutrálne a to aj pri jazde na limite. K mimoriadnej ovládateľnosti vozidla aj pri extrémne dynamickej jazde prispievajú aj prvky ako špeciálne držiaky v motorovom priestore, pomocný rám prednej nápravy s hliníkovou ochrannou platňou, upevňovacie prvky na podlahe ako aj pomocný rám zadnej nápravy s pevným pripojením k podvozku.

Adaptívny M podvozok s elektronicky ovládanými tlmičmi a špeciálne upravená M kinematika a elastokinematika prednej a zadnej nápravy predstavujú štandardne dodávané prvky nových modelov BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé. Podvozok dopĺňa variabilný posilňovač riadenia M Servotronic a M verzia integrovaného brzdového systému, ktorý vodičovi poskytuje dva rôzne druhy reakcií na brzdový pedál a rôzne pocity z brzdenia. Použitie zabudovaného obmedzovania preklzovania kolies umožňuje stabilizačnému systému DSC vyššiu presnosť zásahov. Štandardne dodávaný systém M Dynamic Mode otvára dvere k mimoriadne športovým jazdným zážitkom doplneným o možnosť kontrolovaných prejazdov zákrut šmykom. Súčasťou štandardnej výbavy sú aj špeciálne kované M disky kolies z ľahkých zliatin — s 18-palcovým priemerom vpredu a s 19 palcami vzadu. Vpredu sa na ne obúvajú pneumatiky s rozmerom 275/40 ZR18, zadné kolesá využívajú rozmer 285/35 ZR19.

Že je dizajn výrazný a unikátny, to je jasné takmer každému. No aby dobre fungoval a ukazoval reálnu ostrosť vozidla, potrebuje aj M doplnkové prvky ako odlišná M verzia veľkých obličiek BMW s horizontálnymi priečkami, nápadne tvarované blatníky s príťažlivými M mriežkami a jednoznačne rozšírené prahy s nástavcami predných a zadných blatníkov. Sedan aj kupé dostali strechu z plastu zosilneného uhlíkovými vláknami (CFRP) s aerodynamicky upravenými odtrhovými hranami, zadný spojler a dva páry koncoviek výfukového potrubia, ktoré tvoria zvyčajnú súčasť vozidiel s označením M.

Súčasť štandardnej výbavy tvoria Full-LED svetlomety, na požiadanie sa dodávajú Adaptívne LED svetlomety s technológiou BMW Laserlight. Výber lakov karosérie obohatili nové farby ako nemetalická žltá Sao Paolo Yellow, metalická červená Toronto Red a zelená metalíza Isle of Man Green. Hneď od začiatku predaja môžu vozidlo obohatiť exteriérové doplnky z balíka M Carbon alebo špeciálne prvky z ponuky BMW M Performance Parts.

V interiéri nájdete novo vyvinuté elektronicky nastaviteľné M športové sedadlá a rozšírené čalúnenie jemnou kožou Merino aj s odvetrávaním sedadiel – v prípade štandardnej výbavy. Výnimočným prvkom na zozname doplnkov dodávaných na želanie sú nové karbónové škrupinové sedadlá M Carbon so špeciálnou konštrukciou, ktoré spájajú pretekársku funkčnosť s nízkou hmotnosťou, komfortom pri jazde na dlhé vzdialenosti a s dôsledným remeselným spracovaním. Tieto sedadlá majú aj integrované opierky hlavy, ktoré sa dajú pred jazdou na okruhu upraviť. Konštrukcia inšpirovaná pretekárskymi vozidlami umožňuje aj použitie viacbodových bezpečnostných pásov.

Systém ovládania a zobrazovania v nových modeloch BMW M3 Sedan a BMW M4 Coupé dostal mnoho nových prvkov. Na požiadanie dodávaný systém M Drive Professional, ktorý sa prvý raz predstaví práve v týchto modeloch, prešiel úpravami zameranými na jazdu na okruhu. Obsahuje technológiu M Traction Control, ktorá vodičovi umožňuje individuálne 10-stupňové nastavovanie nového obmedzovania preklzovania kolies v rámci stabilizačného systému DSC. Ďalšími prvkami systému M Drive Professional sú M Drift Analyser, ktorý zaznamenáva a hodnotí jazdné štatistiky na základe dynamického prejazdu zákrut šmykom a M Lap Timer, ktorý dodáva časy na kolo a ďalšie informácie zozbierané počas jazdy na okruhu.

Tlačidlo Setup na stredovej konzole poskytuje priamy prístup k možnostiam nastavovania motora, podvozka, riadenia a brzdového systému, plus, v závislosti od výbavy konkrétneho vozidla, aj k systému M xDrive, k Asistentu radenia a k trakčnej kontrole. Taktiež poskytuje možnosť vytvoriť a uložiť dve individuálne zostavené nastavenia a rovnako ich aj ihneď aktivovať stlačením tlačidiel M na volante.

Súčasťou štandardnej výbavy stredovej konzoly je aj tlačidlo M Mode. Prostredníctvom tohto tlačidla sa nastavujú reakcie a vlastnosti asistenčných systémov vodiča, displejov prístrojovej dosky a Head-up displej tak, aby dodali zážitok a radosť z jazdy podľa aktuálnej situácie a zároveň hodný označenia M. Vodič si môže zvoliť medzi nastaveniami ROAD a SPORT. V prípade vybavenia vozidla systémom M Drive Professional sa pridáva aj režim TRACK vyvinutý špeciálne pre používanie na okruhoch.

Viac foto nájdete v bohatej galérii.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku