23.09.2020

Nový Hyundai Tucson šokuje dizajnom, očarí technológiami. Príde už tento rok

Hyundai Tucson prichádza vo svojej štvrtej generácii s úplne novým... vlastne všetkým.

Nový Tucson je štvrtou generáciou predajne úspešného vozidla značky Hyundai, ktoré si od predstavenia v roku 2004 pripísalo po celom svete viac ako 7 miliónov predaných kusov. V Európe sa z tohto počtu predalo dovedna 1,4 milióna vozidiel. Ide tak o globálne najpredávanejšie SUV značky. Nové kompaktné SUV Hyundai prichádza na trh s revolučným a ambicióznym novým vzhľadom v duchu novej dizajnovej identity Sensuous Sportiness (Zmyselná športovosť).

Nový Tucson je globálnym modelom. Bude sa vyrábať vo viacerých závodoch vo svete a stane sa treťou generáciou modelu vyrábaného v európskom závode Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v českom meste Nošovice. Prvým vozidlom vyrábaným v HMMC bola druhá generácia modelu Tucson.

Prvé kusy sa dostanú k našim dílerom už koncom tohto roka, a to vrátane mild-hybridných modelov. Verzie plug-in a N Line prídu začiatkom roka budúceho.

Nový Tucson nie je len evolúciou predchádzajúceho modelu. Z pohľadu značky Hyundai prináša hotovú revolúciu v oblasti dizajnu. Jeho karoséria je celkovo väčšia ako v prípade predchodcu. Svalnatý postoj spája ostré uhly a dynamické proporcie s výraznými plochami.

Nový Tucson je prvým SUV automobilky Hyundai, ktoré kompletne vzniklo podľa novej dizajnovej identity spoločnosti Sensuous Sportiness. Toto smerovanie sa vyznačuje harmóniou medzi štyrmi základnými prvkami: proporcie, architektúra, styling a technológie.

Na rozdiel od tradičných kresliarskych a náčrtových postupov sa dizajnéri automobilky Hyundai pri vývoji futuristických prvkov vzhľadu nového modelu Tucson spoľahli na geometrické algoritmy vytvorené špičkovou digitálnou technológiou. Tento proces, známy aj ako Parametric dynamics, využíva línie, plochy a hrany vytvorené digitálnymi dátami. Výsledkom je vznik nenapodobiteľného a výrazného nového dizajnu a estetiky. Z toho vzišiel aj nápadný geometrický vzor známy aj ako parametrický šperk, ktorý dodáva dizajnu SUV jeho neopakovateľný a progresívny charakter.

Najvýraznejšie sa tento prístup prejavuje na mriežke chladiča, kde sa o mimoriadne silný prvý dojem starajú najmä skryté parametrické svetlomety Parametric Hidden Lights. Ak sú svetlomety vypnuté, predná časť vozidla vyzerá, akoby bola pokrytá tmavým geometrickým vzorom bez rozdielu medzi charakteristickými dennými LED svetlometmi hladko zapracovanými do masky. Vďaka špičkovej polovične zrkadliacej svetelnej technológii sa pri vypnutých denných svetlometoch premení tmavý chrómový vzhľad mriežky chladiča na tvar nápadne pripomínajúci šperk a pritiahne pohľady na inak uhladené vozidlo.

Toľko k teórii. Výrazné prelisy, masívna predná maska v sebe kombinujú kus nemeckého a japonského dizajnu s aktuálne prítomnou kórejskou ostrosťou. Automobil vyzerá na fotografiách skutočne brutálne, sám som zvedavý ako bude jeho úplne nový dizajn pôsobiť na cestách. Už dnes je jasné, že nový Tucson pozornosti neujde.

Kabína pôsobí vzdušne a robustne. Huyndai úplne odstránil klasické tlačidlá a všetko budú vodiči ovládať cez 10,25 palcový centrálny stredový displej.

Celý interiér pokrývajú mäkčené materiály, čím posúvajú latku vzhľadu a dotyku na úplne novú úroveň, zatiaľ čo nové nepriame výduchy klimatizácie začínajú vo dverách a pokračujú až na stredovú konzolu.

Novinkou vo vozidle automobilky Hyundai je použitie technológie Multi-Air Mode, ktorá v novom modeli Tucson spája priame a nepriame výduchy vzduchu z klimatizácie a z kúrenia. Zámerom je vytvoriť príjemnejšie prostredie na palube s jemnejším prúdením vzduchu. Po aktivovaní tohto režimu začne vzduch prúdiť cez nové štrbiny ako aj cez normálne výduchy. Objem dodaného vzduchu sa nemení, preto sa nemení ani jeho účinnosť pri zmene teploty, mení sa jeho distribúcia, najmä sa zjemní intenzita jeho prúdenia a priamy kontakt posádky s prúdom vzduchu. Tento režim si môže vodič aktivovať alebo vypnúť na základe svojich aktuálnych potrieb a preferencií.

Evolúcia usporiadania interiéru nového modelu Tucson priniesla nižšiu digitálnu prístrojovú dosku a odstránenie tradičných ukazovateľov s ručičkami. Povrch s odstránením nepodstatných údajov umocňuje pocit otvoreného a vzdušného interiéru. Rozmerná palubná doska plynulo nadväzuje na dvere, pričom bezpečne obklopuje posádku.

Náladové osvetlenie, ktoré sa nachádza vo dvoch bočných vreckách na palubnej doske, v blízkosti bezdrôtovej nabíjacej plochy a v odkladacích priestoroch vo dverách poskytuje 64 nastaviteľných farieb a 10 úrovní jasu, aby si každý záujemca mohol priestor prispôsobiť svojim predstavám.

Plne nastaviteľný digitálny kokpit pozostáva z novej otvorenej prístrojovej dosky s 10,25-palcovou obrazovkou a z rovnako veľkej 10,25-palcovej dotykovej stredovej obrazovky AVN-T. Vzniká tak priestor na individuálne úpravy, ktorý je navrhnutý tak, aby poskytol špičkový užívateľský zážitok. Napríklad farebné prostredie prístrojovej dosky sa mení podľa práve zvoleného jazdného režimu.

Hyundai ponúka v novom modeli Tucson v spojení s 10,25-palcovou obrazovkou infotainmentu aj najnovšiu verziu online služieb Bluelink. Vynovená služba Bluelink ponúka klientom automobilky Hyundai širokú paletu benefitov a služieb vrátane Online plánovania trasy, Navigácie na poslednom úseku či nových Užívateľských profilov. Užívatelia dokážu zároveň aj lokalizovať svoje vozidlo, na diaľku ho odomknúť či zamknúť alebo skontrolovať jeho stav ako napríklad množstvo paliva.

Rozhrania Apple CarPlay a Android Auto umožňujú vodičovi, aby si jednoducho a pohodlne preniesol obraz z mobilného telefónu na stredovú obrazovku. V prípade 8-palcového displeja Display Audio sa môžu mobilné telefóny zrkadliť aj bezdrôtovo. Ďalšími prvkami infotainmentu a konektivity nového modelu Tucson sú aj prémiový audiosystém KRELL, ktorý zaručuje výnimočný zážitok z počúvania, bezdrôtová nabíjacia plocha v stredovej konzole ako aj USB konektory vpredu aj vzadu, čo zvýši pohodlie najmä na dlhých cestách.

Trojzónová klimatizácia sa teraz okrem vodiča a predného spolujazdca stará aj o pasažierov na zadných sedadlách. Komfort posádky môžu zvyšovať aj ventilované predné sedadlá či vyhrievané predné a vonkajšie krajné zadné sedadlá.

V prípade potreby sa dá sedadlo predného spolujazdca posúvať a sklápať, aby tak vzniklo viac pohodlia pre zadných pasažierov. Slúži na to jednoduché tlačidlo na bočnej strane sedadla.

Lepší spánok pasažierov zabezpečuje Režim spánku na zadných sedadlách. Umožňuje vodičovi, aby pokojne počúval audiosystém, no zadné reproduktory sa odpoja, takže pasažieri môžu nerušene spať.

Pre zvýšenie prepravnej kapacity sa operadlá zadných sedadiel nového modelu Tucson dajú sklápať v pomere 4 : 2 : 4. Okrem toho sa dajú sklápať aj na diaľku. Na to slúžia špeciálne páčky umiestnené v bočnom obložení batožinového priestoru.

Tucson je medzigeneračne úplne nový a to nielen dizajnom. Nová platforma a väčšie vonkajšie proporcie poskytujú širší a otvorenejší vnútorný priestor, ktorý zaručuje posádke viac komfortu a miesta porovnateľného s modelmi vo vyšších segmentoch. O 20 mm dlhší (4500 mm), o 15 mm širší (1865 mm) a s rázvorom natiahnutým oproti predchodcovi o 10 mm (2680 mm) je nový model Tucson priestrannejší.

Výsledkom je, že zadní pasažieri majú o 26 mm viac miesta na nohy. Platí to aj pre modely s hybridným, aj so spaľovacím motorom, pretože batérie sa podarilo umiestniť pod zadné sedadlá. V závislosti od pohonu a výbavy sa batožinový priestor zväčšil o 33 až 107 litrov. Momentálne poskytuje pre batožinu 620 litrov. Najnižšia kapacita batožinového priestoru je v prípade mild-hybridnej nafty 514 litrov. Po sklopení operadiel zadných sedadiel narastie prepravná kapacita maximálne na 1 799 litrov v závislosti od verzie.

Asistenčné systémy na vrchole triedy

Nový model Tucson dostal rozsiahly bezpečnostný systém so siedmimi airbagmi vrátane nového stredového airbagu medzi prednými sedadlami, čo je v tomto segmente unikátny prvok. Jeho úlohou je v prípade kolízie zabrániť, aby sa navzájom nezrazili a vážnejšie nezranili vodič so spolujazdcom. Ak sa pri prednom alebo bočnom náraze rozvinú airbagy, automaticky sa aktivuje Multikolízna brzda, ktorá núdzovým brzdením zníži nebezpečenstvo druhej alebo viacerých ďalších kolízií.

Súčasťou výbavy nového modelu Tucson je aj Autonómne núdzové brzdenie (FCA), ktoré spustí varovanie v prípade hroziacej kolízie s vozidlom, bicyklom alebo chodcom. Ak vodič nestihne zareagovať včas, systém automaticky aktivuje brzdy, aby zabránil nehode. Tucson je zároveň prvým modelom, ktorý obsahuje aj funkciu Zatáčania do križovatiek, ktorá rozširuje záber ochrany aj na kolízie v križovatkách. Táto funkcia pri odbočovaní doľava odhaľuje vozidlá prichádzajúce z protismeru a v prípade hroziacej kolízie dokáže aktivovať brzdy a zastaviť vozidlo.

Automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu so sledovaním vozidla pred sebou (LFA) používa prednú kameru na rozpoznávanie vodorovného značenia jazdného pruhu. LFA automatickými zásahmi do riadenia udržiava vozidlo v strede jazdného pruhu. Spolupracuje so Systémom na automatické udržanie vozidla v jazdnom pruhu, ktorý predchádza nechcenému opusteniu jazdného pruhu (LKA).

Systém na sledovanie únavy vodiča (DAW) je prvok na ochranu vodiča, ktorý monitoruje vzorce jeho správania a odhaľuje únavu, čím sa snaží predísť potenciálnym nehodám. Tento systém spolupracuje aj s prvkom Výstraha na odídenie vozidla vpredu (LVDA). Ak vodič nereaguje dostatočne rýchlo, tak LVDA ho upozorní na to, že vozidlo, ktoré pred ním stálo v dopravnej zápche, na križovatke alebo na semafore, už odišlo.

HDA spolupracuje s LFA a s Inteligentným adaptívnym tempomatom (NSCC-C). Vďaka tomu môže vodič nového modelu Tucson nastaviť pre vyššiu bezpečnosť a pohodlie do tempomatu požadovanú rýchlosť a systém ju automaticky prispôsobí zákrutám na základe informácií o aktuálnej doprave a situácii. Pri nájazde do zákruty zníži rýchlosť a pri výjazde z nej ju opäť vráti na pôvodne nastavenú hodnotu.

Nový Tucson ponúka aj Monitorovanie okolia vozidla (SVM) a vodičovi ponúka 360-stupňový priestorový pohľad na vozidlo z viacerých uhlov. Jeho súčasťou je aj možnosť približovania a vzďaľovania pohľadu na prednú, zadnú a bočné časti vozidla. SVM používa aj záber z vtáčej perspektívy, aby zlepšil výhľad na potenciálne prekážky.

Tucson bude naďalej ponúkať verzie s pohonom všetkých kolies HTRAC a zákazníci si budú môcť kúpiť aj automobil s adaptívnymi tlmičmi. Automobil využíva v štandarde zadnú viacprvkovú nápravu, takže aj pri pohone iba predných kolies by mal poskytovať nadpriemernú jazdnú dynamiku a istotu.

Pohonné jednotky budú vychádzať de facto z jedného objemu a dvoch motorizácií. Oba základné motory, a teda aj všetky naviazané verzie sú z novej generácie motorov Smartstream a model Tucson tak nasleduje svojho väčšieho brata Santa Fe.

Základné verzie budú neelektrifikované. V prípade benzínového variantu ide o agregát 1,6 TGDi s výkonom 110 kW (150 k), ktorý získate s manuálnou 6-stupňovou predovkou s pohonom prednej i oboch náprav. Naftová verzia 1,6 CRDi je dostupná v základnej neelektrifikovanej verzii s výkonom 85 kW s manuálnou 6-stupňovou skriňou a s pohonom iba prednej nápravy.

Nad týmito verziami sú mild-hybridné 48Voltové varianty. Automobilka priváža mild-hybrid aj v kombinácii s novou 6-stupňovou iMT prevodovkou. Mild-hybrid 1,6 TGDi s manuálom má 150 koní a s automatom 7-DCT. V oboch prípadoch ide o verzie s pohonom predných kolies. K dispozícii bude aj výkonnejšia MHEV 1,6 TGDi s výkonom 132 kW, a to buď s iMT, alebo so 7DCT 4x4.

Nafťák MHEV 1,6 CRDi s vyšším výkonom 100 kW bude spojený so 7DCT a s pohonom prednej, alebo oboch náprav.

Vrcholom ponuky bude plug-hybrid s kombinovaným výkonom 170 kW (230 k) a to 4x2 a aj 4x4. Ide o motorizáciu s výhradne automatickou 6-stupňovou prevodovkou. Neskôr bude k dispozícii dokonca aj verzia s výkonom 265 koní, no tá príde až v priebehu budúceho roka.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Hyundai

Komentáre k článku