20.03.2020

BMW i8: unikát a kráľ športových hybridov vstupuje do histórie

BMW i8 bol prvým plug-in hybridným vozidlom značky BMW. Dodnes ho nik neprekonal.

Cieľová rovinka na ceste do Siene slávy športových automobilov značky BMW: šesť rokov od príchodu na trh sa končí životný cyklus modelu BMW i8. Keď sa skončí výroba modelov BMW i8 Coupé a BMW i8 Roadster, majú obidve vozidlá zabezpečené miesto medzi významnými míľnikmi spoločnosti. Model BMW i8 odštartoval svoj celosvetový úspešný príbeh ako výnimočná symbióza futuristického dizajnu a prevratnej technológie. Prvé plug-in hybridné vozidlo spoločnosti BMW Group vydláždilo cestu radosti z jazdy, ktorá bola rovnako dynamická ako trvalo udržateľná a zároveň sa stalo zosobnením fascinácie z jazdy s elektrifikovaným pohonom. Taktiež položilo základ aktuálnej širokej palete plug-in hybridných vozidiel spoločnosti BMW Group. BMW i8 sa zároveň stalo najúspešnejším športovým vozidlom s elektrifikovaným pohonom na svete. S viac ako 20 000 predanými kusmi od roku 2014 dosiahlo lepšie predajné výsledky než všetci ostatní konkurenti v segmente.

Už štúdia BMW Vision EfficientDynamics predstavovala zaujímavý pohľad na budúcnosť individuálnej mobility. Koncept 2+2-sedadlového športového vozidla s vyklápacími dverami, moderná interpretácia dizajnového jazyka značky BMW, plug-in hybridný pohon, ktorý roztáčal všetky štyri kolesá a zameranie na estetiku a úspornú jazdu, zaznamenalo nebývalú odozvu. Oznámenie, že ústredné prvky dizajnu a technológie sa prenesú aj do sériového vozidla novej značky BMW i vyvolalo nadšené reakcie.

Začiatok dôslednej elektrifikačnej stratégie
Sériová verzia vozidla BMW i8 sa spolu s modelom BMW i3 prvý raz predstavili vo svetovej premiére na autosalóne IAA vo Frankfurte v roku 2013. Dvojitý debut znamenal začiatok budovania komplexnej elektrifikačnej stratégie. S ňou spoločnosť BMW Group veľmi skoro nastavila svoj modelový program smerom k trvalo udržateľnej radosti z jazdy. Dnes patrí spoločnosť medzi svetových lídrov v oblasti dodávania vozidiel s elektrifikovaným pohonom. Okrem čisto elektrických modelov BMW i3, BMW i3s a MINI Cooper SE sa v ponuke nachádza aj viacero plug-in hybridných modelov vo všetkých podstatných segmentoch od kompaktnej a strednej triedy, cez modely BMW X až po športové vozidlá a luxusné sedany. Spoločnosť BMW Group plánuje do roku 2023 rozšíriť ponuku na 25 elektrifikovaných modelov, pričom viac ako polovica z nich bude jazdiť čisto na elektrický pohon.

BMW i8 je prvé športové vozidlo na svete, ktoré už od počiatočných návrhov vznikalo s trvalo udržateľným zámerom. Špeciálna konštrukcia a plug-in hybridný systém pohonu modelov BMW i vytvorili zaujímavé nové smery v automobilovom priemysle. Spojenie štruktúry pre pasažierov z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP) s hliníkovým podvozkom bolo rovnako prevratné ako inteligentne ovládané prepojenie medzi spaľovacím motorom a elektromotorom. Koncept 2+2-sedadlového vozidla, aerodynamicky vyladený dizajn, inteligentná odľahčená konštrukcia a inovatívny pohon vznikli tak, aby odstránili protiklady medzi dynamikou a účinnosťou, ktoré musia neustále riešiť konštruktéri konvenčných automobilov. Výsledkom tohto inovatívneho prístupu sú jazdné výkony modelu BMW i8 porovnateľné so špičkovými športovými automobilmi, pričom priemerná spotreba paliva dosahuje úroveň malého automobilu.

Ovládanie plug-in hybridného systému bolo navrhnuté pre dynamický nárast výkonu a pre čo najúčinnejšiu súhru oboch motorov. Spaľovací motor s technológiou BMW TwinPower Turbo prenáša výkon na zadné kolesá. Elektrický motor poháňa predné kolesá. Výsledkom je špeciálny hybridný pohon všetkých kolies s mimoriadne pozitívnym vplyvom na trakciu, ovládateľnosť a na stabilitu jazdy. Spolu so spontánnym nárastom výkonu elektrického motora s maximálnym krútiacim momentom 250 Nm dostupným hneď od voľnobehu znamená, že športový charakter modelu BMW i8 sa spája aj s čisto elektrickým pohonom a teda aj s jazdou bez lokálnych emisií. Čisto na elektrickú energiu dokáže vozidlo jazdiť až do rýchlosti 120 km/h. Spoločný krútiaci moment oboch motorov rozpúta očarujúce jazdné vlastnosti na úrovni vysoko výkonných športových vozidiel.

Jazdné vlastnosti a účinnosť sa podarilo dosiahnuť aj pomocou konštrukcie LifeDrive typickej pre BMW i. Konštrukčné postupy pri vývoji a výrobe modelu BMW i8 sa od začiatku úplne podriadili potrebám plug-in hybridného pohonu. Štruktúra karosérie a pohonu boli vyvinuté ako spoločné prvky, čo pomohlo modelu BMW i8 dosiahnuť autentický charakter priekopníckeho športového vozidla. Priestor pre posádku (životný modul) vyrobený z plastov zosilnených uhlíkovými vláknami (CFRP) a pohonný modul vyrobený z hliníka, ktorý spolu s motorom, výkonovou elektronikou a podvozkom spájal aj konštrukčné a pevnostné úlohy v prípade nárazu, prispel k pohotovostnej hmotnosti menej ako 1 500 kg a zároveň aj k rovnomernému rozloženiu zaťaženia na nápravy v pomere 50 : 50. A keďže vysokonapäťová batéria má svoje miesto dole v strede vozidla, znamená to aj veľmi nízke umiestnenie ťažiska.

Charakter modelu BMW i8 bol zjavný už pri prvom pohľade na jeho expresívny a zároveň prísne aerodynamicky spracovaný dizajn. Proporcie dynamického športového vozidla a krídlové dvere, ktoré sa vyklápali smerom nahor, dokážu pritiahnuť pozornosť ešte aj dnes. Nízka a plochá predná časť, takmer úplne plné obličky BMW, špeciálne vzduchové kanáliky v prednom nárazníku, kompletne zakrytý podvozok, tvarované prahy, línie bokov známe ako Stream Flow a otvory na prúdenie vzduchu medzi zadnými svetlami či rám strechy, to všetko prispievalo k tomu, aby vzduch obtekal vozidlo presne určeným spôsobom. Výsledkom je nízky koeficient aerodynamického odporu cd 0,26, ale aj mimoriadne výhodná aerodynamická účinnosť. Ideálny pomer medzi odporom vzduchu a vztlakom potrebným pre dynamické jazdné vlastnosti a bezpečnosť sa podarilo dosiahnuť aj bez potreby pridávania dodatočných spojlerov.

Výber materiálov interiéru a spôsobu výroby modelu BMW i8 sa vo veľkej miere zameriaval na trvalo udržateľné možnosti. Koža použitá na čalúnenie sedadiel a palubnej dosky bola lúhovaná vo výťažku z olivových listov. Napríklad, okrem iných materiálov, základná surovina na textilné poťahy je polyesterový granulát, ktorý pochádza z recyklovaných PET plastov ako sú fľaše.

Celkový trvalo udržateľný prístup, ktorým sa vyznačujú všetky vozidlá značky BMW i, siaha od vývoja a návrhov cez výrobu, používanie až po recykláciu a zahŕňa tak celý výrobný a životný cyklus. Okrem vysokého podielu opätovne použitých plastov pochádza väčšina hliníka použitého v modeli BMW i8 z recyklácie alebo je vyrobená pomocou obnoviteľnej energie. Navyše aj elektrická energia potrebná na výrobu modelov BMW i8 Coupé aj BMW i8 Roadster v závode BMW v Lipsku pochádza zo štyroch veterných turbín, ktoré sa nachádzajú na pozemku závodu. Elektrickú energiu nevyhnutnú na výrobu uhlíkových vlákien v Moses Lake v americkom štáte Washington v plnom rozsahu dodáva vodná elektráreň.

V čase príchodu na trh bol model BMW i8 prvým sériovo vyrábaným vozidlom na svete vybaveným inovatívnymi laserovými svetlometmi. Po svetovej premiére vozidla BMW i8 sa laserové svetlomety značky BMW dostali aj do ostatných modelových radov. Najprv do luxusných sedanov BMW radu 7 a následne do mnohých ostatných modelových radov. Laserové svetlomety BMW poskytujú mimoriadne intenzívny svetelný lúč a najmä v režime diaľkových svetiel dokážu veľmi dobre osvetliť vozovku aj jej okolie. Zároveň sa výrazne znižuje spotreba energie a to aj oproti inak už dostatočne úsporným LED svetlometom.

Priekopník všetkých plug-in hybridných modelov spoločnosti BMW Group v oblasti technológie pohonu priniesol aj úplne novú generáciu spaľovacích motorov. Nový 3-valcový benzínový motor s technológiou BMW TwinPower Turbo sa prvý raz predstavil práve v modeli BMW i8. Motor s objemom 1,5 litra sa vyznačoval kompaktnými rozmermi a mimoriadne vysokým výkonom. S litrovým výkonom na úrovni 113 kW (154 k) to znamenalo nový rekord pre sériové modely automobilky BMW.

BMW i8 Roadster

So svetovou premiérou modelu BMW i8 Roadster v roku 2017 sa zvýšil výkon plug-in hybridného pohonu a to aj v karosárskej verzii BMW i8 Roadster. Kapacita vysokonapäťovej batérie vzrástla z 20 na 34 Ah a množstvo uskladnenej energie na 11,6 kWh. Upravená technológia článkov batérie umožnila nárast výkonu elektrického motora o 9 kW (12 k) na 105 kW (143 k). V spojení so spaľovacím motorom to znamenalo nárast výkonu na 275 kW (374 k). Vďaka tomu dokázalo BMW i8 Coupé zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy, model BMW i8 Roadster na to potreboval 4,6 sekundy. Oba modely dosiahli maximálnu rýchlosť 250 km/h. BMW i8 Coupé došlo na elektrický pohon do vzdialenosti 55 km, BMW i8 Roadster dosahovalo dojazd 53 kilometrov.

Pri výrobe konštrukcie plátennej strechy modelu roadster sa dostali k slovu inovatívne procesy. Prvý raz boli hliníkové dielce pripájajúce mechanizmus plátennej strechy ku karosérii vyrobené pomocou nového druhu 3D tlače. Tento výrobný proces hliníkových komponentov, ktorý predstavoval v automobilovom sektore úplnú novinku, umožnil výrobu takých tvarov vzpier, ktorá by nebola tradičnými metódami možná. Znamenalo to optimálny pomer medzi tuhosťou a hmotnosťou. Vďaka skúsenostiam získaným značkou BMW i sa tento výrobný proces používa na väčší počet súčiastok v rôznych modelových radoch.

V závode v Lipsku momentálne vzniká 200 kusov vozidiel limitovanej edície BMW i8 Ultimate Sophisto Edition. Jeden z týchto modelov zišiel z linky už v decembri 2019 ako 20 000. kus tohto plug-in hybridného modelu. S takýmto množstvom sa modelu BMW i8 podarilo výrazne prekonať niektoré legendárne športové automobily značky BMW. Medzi pokorenými míľnikmi v histórii športových vozidiel sa nachádza napríklad aj BMW M1, z ktorého sa vyrobilo iba 399 kusov s povolením pre prevádzku na verejných komunikáciách. Za BMW i8 skončilo aj legendárne BMW Z8 roadster, ktoré vzniklo v počte 5 000 kusov.

Medzi športovými automobilmi s elektrifikovaným pohonom si BMW i8 roky udržiavalo trhový podiel na úrovni 50 percent. Toto výnimočné vozidlo si dokáže udržiavať svoju vedúcu pozíciu až do polovice apríla 2020. Potom predajne úspešný automobil s plug-in hybridným pohonom konečne naplno dosiahne označenie, ktoré mu čitatelia časopisu Auto Bild Klassik prisúdili už pár mesiacov po začiatku predaja. Už v roku 2014 ho totiž označili za budúcu klasiku.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku