08.03.2020

ŽENEVA Koenigsegg Gemera – štvormiestny hyperšport a trojvalec s výkonom 600 k

Koenigsegg opäť raz dokázal prečo si v našich srdciach vybojoval výnimočné miesto.

Christian von Koenigsegg prichystal do Ženevy hneď dve výnimočné autá. Jesko v špeciálnej edícii a hlavne prvé hyperšportové štvormiestne auto menom Gemera. Gemera je tak výnimočné a unikátne auto, až si motoristickí fanúšikovia na internetoch robia žarty, že práve nie Korona, ale Gemera je dôvodom, prečo musela byť Ženeva zrušená. Lebo viete, také Bugatti postavilo celú svoju prezentáciu na tom, že modelu Chiron dalo nové krídlo... Ale teraz vážne, aspoň čiastočne.

Poďme k parametrom. Gemera je plnohodnotné štvormiestne auto s motorom umiestneným v strede. Takých veru veľa nenájdete. Vlastne žiadne. Ak aj konkurenti urobili štvormiestny superšport, motor sa musel premiestniť pod prednú kapotu, kabína sa potom posunula viac dozadu, aby sa docielilo čo najlepšie rozloženie hmotnosti. Lenže toto Gemera riešiť nemusí. Aj preto, lebo koncepcia štyri miesta – motor uprostred – pohon všetkých kolies, bola určená a nemenná. Lenže ako urobiť štvormiestne auto s motorom uprostred tak, aby to nevyzeralo zle? Nuž, potrebuje malý motor, to je predsa jasné.

A preto Koenigsegg už viac ako desaťročie rozvíja nielen myšlienku štvormiestneho hyperšportu, ale aj myšlienku elektrického ovládania ventilov a vytláčanie z menšieho objemu gigantické výkony. A toto je výsledok – 2,0 litrový trojvalcový turbomotor s elektricky ovládanými ventilmi (freevalve) s maximálnym výkonom 600 koní a s maximálnym krútiacim momentom 600 Nm. To je presne 300 koní na 1 liter objemu. Motor ale nie je sám, inak by si v dnešnej dobe auto sotva vyslúžilo pomenovanie superšport.

Hyperšport, či ako hovorí Koenigsegg Mega GT má štyri miesta, no tiež štyri motory. Benzínovému turbomotoru pomáha hneď trojica elektromotorov. Dva samostatne poháňajú zadné kolesá, tretí je na kľukovom hriadeli a dopĺňa sa s benzínovým motorom. Celkový systémový maximálny výkon je 1200 kW a celkový krútiaci moment 3500 Nm. Samotné elektromotory dokážu auto dostať k rýchlosti 300 km/h a čisto na batérie auto odjazdí do 50 km.

Auto dosiahne maximálnu rýchlosť presahujúcu 400 km/h a z 0 na 400 km/h dokáže vyrovnať rekordný čas (Koenigsegg). Z 0 na 100 km/h zrýchli za 1,9 sekundy. Auto má vektoring krútiaceho momentu na každom kolese a má tiež aktívne riadenú zadnú nápravu. Aby auto neznelo ako fén, výfukový systém vyrábal Koenigsegg v spolupráci s Akrapovičom. Finta nie je len vo výfukoch, ale tiež v samotných presne riadených ventiloch. Mimochodom, auto dokáže jazdiť prakticky na čokoľvek čo horí. „Prinajhoršom“ pôjde aj na obyčajný benzín. Ideálne si cucne z E85. Výsledkom je taká nízka uhlíková stopa, ktorá je porovnateľná s elektromobilom s obdobným výkonom.

Všetka technika je natoľko kompaktná, že auto má aj za motorom batožinový priestor, má ho aj vpredu. Medzi kolesami sú tri metre rázvoru, takže štvorica sa odvezie skutočne pohodlne. Aj nastupovanie bude vďaka veľkým nožnicovým dverám celkom pohodlné. Rozprestierajú sa takmer pozdĺž celej kabíny. Jej podstatou je karbónový monoqocue, takže o tuhosť a bezpečnosť netreba mať veľké obavy. Pohodlie tiež zabezpečujú dva stredové displeje s wifi, s konektivitou CarPlay, s bezdrôtovými nabíjacími šuflíkmi, trojzónovou klimatizáciou a ďalšími.

Že je Koenigsegg výnimočný, dokazuje aj nasledujúce video z premiéry. Gemera je totiž jediným autom, ktoré reálne zažilo vlastnú premiéru na autosalóne v Ženeve. Kým všetci po zrušení autosalónu rozoberali stánky, Koenigsegg si tam svoje autá odpremiéroval. Tu si to môžete pozrieť.

A v galérii okrem ďalších fotiek nájdete aj render techniky a aj samotnú mapu. 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku