2020-03-07 11:09:47
Fiat 500 2020
Fiat 500 2020
Zdroj: Fiat

ŽENEVA: Nuovo Fiat 500. Nie facelift, ale úplne nové auto

Jedna z najväčších noviniek zrušeného autosalónu v Ženeve je aj najmenšia.

Neuveriteľné sa stalo skutočnosťou. A to hneď dvakrát. Fiat vyrobil úplne nové auto. Nie auto na starej platforme s novou tvárou, nie auto poskladané zo skladových zásob koncernu FCA s novým dizajnom. Fiat urobil niečo úplne nové. A urobil novú svoju ikonu. A pritom to vyzerá skoro ako staré. To je tak iné v porovnaní so všetkým, čo značku Fiat ostatné desaťročie sprevádzalo, až sa tomu nechce veriť. A nielen mne. Veď médiami prebiehajú správy o facelifte ikony, o novej verzii toho istého. Ale nie, Fiat konečne zobral gule peniaze do hrsti a vysypal ich tým najsprávnejším smerom. Urobil z ikony novú ikonu. A ešte niečo. Urobil ju elektrickú. Dobre, to sa až s takým nadšením u motoristického fanúšika nestretne, ale Fiat si dobre poistil, aby sa to stretlo s radosťou u toho fanúšika, ktorý vie, ako sa píše slovo šik a vie ho aj správne použiť vo vete. A zároveň pre toho fanúšika, ktorý má vo vrecku v kabelke to najdôležitejšie – peniaze.

Zdroj: Fiat

Minimálne na depozit. Pretože toto auto si už môžete objednať. Stačí zájsť na stránku Fiat.com a pokiaľ vám nespadne, môžete zložiť vratný depozit na úrovni symbolických 500 egrešov dolárov, vyberiete si už len farbu, miesto odovzdania/svojho lokálneho dílera a úvodná výbava La Prima edícia môže byť vaša. A to za 37 900 eur aj s originálnym wallboxom. Ale pozor, ide o limitku, každá krajina bude mať k dispozícii len pár kusov. Takže ak máte seriózny záujem, poponáhľajte sa.

Zdroj: Fiat

Úvodná edícia La Prima sa vyznačuje bohatou výbavou, full LED svetlometmi, eko kožou, 17-palcové disky. Na výber sú tri farby predstavujúce tri farby sveta – sivá ako zem, zelená pre more a modrá pre oblohu. Auto má viacero nových asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu, núdzového brzdenia s rozoznávaním chodcov i cyklistov a tiež udržiavanie v jazdnom pruhu. Vo výbave nájdete tiež cúvaciu kameru s dynamickými čiarami. Súčasťou auta bude tiež výrobné číslo od 1 do 500, podľa toho, ktoré z áut sa vám ujde. La Prima bude výhradne ako soft-top kabriolet, do ponuky vozidla v priebehu roka pribudne aj verzia s pevnou strechou. To už bude La Prima preč.

Zdroj: Fiat

Nová 500 bude teda výhradne elektrická. Podkapotou bude mať motor s výkonom 87 kW, ktorý autu prepožičia peknú mestskú dynamiku. Z 0 na 60 km/h dokáže zrýchliť za 3,1 sekundy. Na 100 km/h to zvládne pod desať sekúnd. Maximálna rýchlosť bude limitovaná na 150 km/h.

Zdroj: Fiat

Auto bude mať 42 kWh batériu. To postačí na dojazd až 320 km podľa WLTP. Auto bude pritom možné nabíjať rýchlonabíjačkou s výkonom do 85 kW. To znamená, že takmer vybitú batériu dostanete na 80% za cca 35 minút. Pritom vám na rýchlonabíjačke stačí stráviť 5 minút na to, aby ste autu dodali dojazd 50 kilometrov, čo štatisticky stačí na celodenný nájazd priemerného užívateľa.

Zdroj: Fiat

Auto bude mať tri jazdné režimy. Normal, Range a Sherpa. Normal je režim, ktorý bude mimoriadne blízko k jazdeniu s bežným spaľovacím motorom. Range aktivuje jazdenie s jedným pedálom. To znamená, že brzdový pedál bude nutný len v núdzových situáciách. Po pustení plynového pedálu bude nasledovať silná rekuperácia podobná intenzívnemu brzdeniu. Najzaujímavejší je režim Sherpa/Šerpa. Bol inšpirovaný výdržou a schpnosťami himalájskych sprievodcou. Cieľom je totálne minimalizovať spotrebu energie tak, aby sa posádka dostala do cieľa určeného v navigácii, alebo k najbližšej nabíjacej stanici. Režim obmedzí maximálnu rýchlosť na 80 km/h, zníži citlivosť akcelerátora, vypne klimatizáciu a vyhrievanie sedadiel.

Zdroj: Fiat

500vka tretej generácie je prvým autom, ktoré dostalo najnovší systém Uconnect5. Ten je postavený na operačnom systéme Android Auto. Zároveň ponúka bezdrôtovú konektivitu Apple CarPlay a je pripravený na rovnakú funkciu aj pre mobily bežiace na Androide. Uconnect je zobrazený na 10,25 palcovom dotykovom displeji. Ponúka funkcie pre núdzové volanie, ale tiež asistenta na telefóne. Používatelia si môžu sledovať cez aplikáciu na mobile stav nabitia batérie, môžu si poslať cieľ cesty do navigácie, môžu na diaľku odomknúť/zamknúť auto, aktivovať svetlá, či chladenie.

Zdroj: Fiat

Auto je na novej platforme o 6 cm dlhšie, o 6 cm širšie, o 4 vyššie a má o 2 cm väčší rázvor. Auto má väčšie kolesá, no stále kompaktné rozmery pod 4 metre.

Zdroj: Fiat

No a ako si záujem o auto značka poistila? Napríklad tak, že jeho ambasádorom sa stal Leonardo DiCaprio so svojou nadáciou. Asi to má niečo spoločné – nulové lokálne emisie a herec, ktorý sa roky venuje snahe o záchranu životného prostredia. No a tiež si to poistili troma špeciálnymi edíciami od Armaniho, od Bvlgari a od Kartell. Skrátka tri špeciálne edície od troch špeciálnych značiek.

Zdroj: Fiat

A mimochodom, ak by sa vám cena tohto elektromobilu zdala vysoká, treba rátať s tým, že ide jednak o úvodnú cenu s plnou výbavou a základné verzie budú o niečo lacnejšie. No a potom je tu ešte jedna vec. Je úplne zreteľné, že 500 bude vlajkovou loďou Fiatu. Na tej istej platforme ale vznikne aj následník modelu Panda. Možno si spomeniete na tento koncept s názvom Centoventi EV. No a presne ten to bude hrať na nízke náklady a nízku cenu. Nedávno dostal zelenú a pôjde do výroby. A ak by to nestačilo, nesmieme zabudnúť, že FCA sa spojil s PSA a nový koncern FCAPSA má ešte trojičky Peugeot 108, Citroen C1 a Toyota Aygo. No a minimálne nový Peugeot 108 by mal stáť na novej platforme, na ktorej budú stáť ako Centoventi, tak stojí nová 500. A tiež by to malo byť elektrické auto...

Zdroj: Fiat


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku


Stream naživo