2020-02-26 17:40:15
Mini Cooper SE
Mini Cooper SE
Zdroj: Ján Hargaš

PRVÁ JAZDA: Mini Cooper SE – Meluzína

Mini Cooper sa stal (aj) elektromobilom. Verzia SE jazdí iba na blesky. Šťavu nestratila.

Mini Cooper je jedným z najzábavnejších, ak nie vôbec najzábavnejší malý hatchback. Obzvlášť verzia s tromi dvermi dokáže vodičovi urobiť dobrú náladu a to pokojne aj s naftovým motorom. Najlepšou verziou je Cooper S, prípadne Cooper JCW. Veľa, veľa charakteru na veľmi malom priestore. Jazdne vynikajúce auto, ktoré ocení jedine fajnšmeker. SE je plne elektrická verzia. Mini však šmrnc nestratilo. Stratilo len zvuk. Čiastočne.

Zdroj: Ján Hargaš

Pretože Mini si dalo záležať, aby aj elektrický Cooper SE mal pri pohybe nejaký špecifický zvukový prejav. Výsledkom spolupráce zvukových upútaviek a dokresleného zvukového prejavu elektromotora pri jazde spolu so zimnými pneumatikami je práve označenie z názvu. Prvý dojem bol, že auto robí zvuk niekde medzi Star Trekom, Meluzínou a Zombie apokalypsou. Nakoniec z toho bola príjemná meluzína spúšťaná plynovým pedálom.

Našťastie toto nie je jedným z tých zombiemobilov, ktorých jedinou výhodou je, že šetria lokálne emisie. Toto nie je elektromobil, ktorý budú môcť ľúbiť iba nadšenci elektromobilov. Lebo toto nejazdí ako elektromobil. Toto jazdí ako Mini. A rozdiel je najciteľnejší práve pri porovnaní s konkurenčne podobne veľkými vozidlami.

Zdroj: Ján Hargaš

Dojmy z prvej jazdy boli spočiatku mdlé. Jazdil som totiž mdlo. Cesta za hranice smerom do Rakúska v smere za fotografickým klišé s tými veľkými ventilátormi je spočiatku nevyhnutne nudná. Najmä pre vysokú frekvenciu stacionárnych i pohyblivých radarov. Rakúšania sa v poslednom čase s radarmi poriadne hecli... no to je trošku iný príbeh.

Oči mi otvorili až zákruty. Žiaden efekt plachetnice, žiadne pišťanie gúm už len pri pomyslení na plyn na apexe. Ono to gumami piští, ale až tam, kde je to celkom pochopiteľné. Auto nie je primárne postavené na to, aby karoséria poňala gigantické batérie, a pritom ponúkla ešte solídny priestor pre pasažierov. Mini Cooper SE nebol vytvorený ako elektromobil. Elektrické sa auto sa z neho stalo až neskôr. Obvykle je to problém, no keď máte v rukáve vynikajúce jazdné vlastnosti, batéria umiestnená medzi kolesami jazdu nezhorší. Auto je vyvážené, sedí nízko, jazdí dobre. Vďaka absencii spaľovacieho motora má ľahší nos a ešte lepšie rozloženú hmotnosť medzi nápravami. Ešte aj na tých zimných kolesách odvádzalo dobrý výkon. Konštruktéri sa snažili o túto výhodu neprísť. Dokázali z auta spraviť solídny mestský a prímestský elektromobil i bez masívneho zvýšenia hmotnosti. Pritom výkonovú elektroniku chráni pomocný rám motora, batériu zas pevná základná platňa. Hmotnosť auta je 1365 kg, čo je len o 145 kg viac ako výkonovo porovnateľný a rozmerovo identický Cooper S s benzínovým turbomotorom a automatickou prevodovkou.

Zdroj: Ján Hargaš

Keď ide o výkon. Motor elektromobilu dosahuje maximálny výkon 135 kW (184 k) a maximálny krútiaci moment 270 Nm. Krútiaci moment je dostupný okamžite po stlačení plynového pedálu. Výsledkom je skutočne obdivuhodná dynamika, najmä však pružnosť. Pri odpichu z miesta si auto poctivo stráži trakciu, takže prvé metre s ním drží krok aj oturbená Fabia. No potom sa elektronika prestane báť prešmykovania kolies a pustí na kolesá všetko – nad 30 km/h. Výsledkom je zrýchlenie z 0 na 60 km/h za 3,9 sekundy a z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy. Najsilnejšou stránkou auta je však pružnosť. Predbiehanie je možné vyslovene s prstom v nose. A to aj pri rýchlostiach nad 100 km/h. Maximálna rýchlosť je cca 150 km/h. To úplne postačuje aj pre diaľničné presuny. Auto má dva módy rekuperácie. Ten ľahší je príjemnejší - treba ho spustiť tlačidlom na stredovom paneli.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto má batérie v podvozku v tvare T pozostávajúce z 12-tich modulov. Ich celková kapacita je 32,6 kWh. To podľa výrobcu vystačí na maximálne 270 km. Je to možné, v lete v meste. V chladnom počasí a pri jazde mimo mesta s autom ľahko urobíte 150+ km. To pre dennodenné dochádzanie v okolí veľkomesta stačí, no zázrak to nie je. K autu si v základe pribalíte nabíjanie s maximálnym výkonom 50 kW. Dnes nájdete nabíjačky s výkonom 350 kW, no 50 kW stačí pri väčšine príležitostí. Tak ako vždy, aj pri Mini platí, že najlepšie vychádza domáce pomalé nabíjanie. Mini ponúka aj vlastný Wallbox.

Zdroj: Ján Hargaš

Koncepčne je to rovnaké Mini ako všetky trojdveráčiky od tejto značky. Pohodlný povoz pre dvojicu s možnosťou núdzového využívania zadných sedadiel. K tomu prijateľný kufor s objemom 211 dm3, a to bez akýchkoľvek obmedzení súvisiacich s elektromobilom. Snáď len - kábel v kufri.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto má v porovnaní s klasickým Mini nový širokouhlý displej infotainmentu, ktorý však nanešťastie zatiaľ nevie premietať obsah iPhone širokouhlo. Ale to je detail a čím viac času prebehne, tým viac mobilov bude vedieť aj toto. CarPlay je bezdrôtový. Novinkou je tiež plne digitálny prístrojový štít. Elektrické Mini Cooper SE odlíšite od štandardných verzií žltými doplnkami a znakmi elektrickej zástrčky. Auto je už v základnej výbave solídne vybavené.

Zdroj: Ján Hargaš

Mini Cooper SE začína na cene cca 33-tisíc eur s DPH. V základnej výbave ponúkne dvojzónovú automatickú klimatizáciu, LED svetlá, navigáciu s prepojenými službami šitými pre využívanie elektromobilu – napríklad môžete počas nabíjania na diaľku sledovať priebeh nabíjania. Mini ponúka k autu štyri balíky výbav s označením Trim S, M, L a XL. Testovaný model bol obdarený vyššou strednou výbavou L. Tá cenu zdvihla na 39-tisíc s DPH. Autu pridala parkovacie senzory, parkovací asistent, hi-fi Harman Kardon, head-up displej, adaptívne LED svetlá, kožené prevedenie sedadiel a mnohé ďalšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Mini Cooper SE je elektromobil. Neponúkne toľké zvukomalebné čaro ako JCW, alebo hoci aj Cooper S. Ponúkne však tichú, no stále športovo ostrú jazdu. Ponúkne vynikajúce sa správanie na cestách, športovo tvrdý podvozok, ponúkne vysoký výkon i pružnosť. Je to štýlové mestské a medzimestské auto, ktoré sa nezľakne ani krátkych diaľničných presunov a bez problémov zvládne aj v náročných podmienkach s náročným vodičom odjazdiť cez 150 km. Priemerná spotreba bola počas prvej jazdy 20,1 kWh. Išlo ale o jazdu bezstarostnú, jazdu dravú. Nepochybne sa dá aj za menej. Auto ako je Cooper SE na trhu elektromobilov doteraz chýbalo. Je viac než len elektromobil. Dokáže zabaviť.

Zdroj: Ján Hargaš


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku


Stream naživo