09.02.2020

FOTO: Nový Cadillac Escalade – precíznejší a pokrokovejší. Stále mastodont

Piata generácia prémiového full-size SUV Cadillac Escalade príde na americké trhy na jeseň tohto roka.

Cadillac Escalade sa prvýkrát ukázal americkému publiku ešte v roku 1998. Vtedy len ako preznačený GMC Yukon Denali. Vtedy nikto ani len netušil aký punc a status naberie v budúcnosti. Od prvého nesmelého kroku prešli štyri generácie. Dnes prichádza piata a bude to mať podstatne ťažšie ako tie predošlé. Pozrite si video, dozviete sa všetko podstatné. 

Zbrane má nabité a plné naozaj dôkladne opracovaných projektilov. Konštruktéri dbali na dizajn, výber materiálov, precíznosť dielcov a zakomponovanie pokrokových technológií. Auto vyzerá už na prvý pohľad rafinovanejšie, rozhodne si berie príklad z nových nemeckých konkurentov, no drží sa vlastného remesla a ukazuje, že GM to s dobre postavenými prémiovými produktmi myslí naozaj vážne.

Cadillac Escalade 2021 sa predstavil v Hollywoode a nadviazal tak na status, ktorý mu vybudoval záujem amerických celebrít, hudobníkov, najmä však reperov a v neposlednom rade záujem rýchlokvasných zbohatlíkov zo sivej až čiernej ekonomiky. Ale na to asi nadväzovať nechceli...

Escalade sa môže pochváliť prvými OLED ohnutými displejmi, ktoré doslova obklopujú vodiča a s násobne väčším počtom pixelov v porovnaní s 4K televízormi ukazujú aj rozšírenú realitu, či klasické funkcie moderného infotainmentu. V základe Escalade disponuje štvoricou kamier umožňujúcich pohľad na auto z vtáčej perspektívy. Ďalším ťahákom je tiež nočné videnie, asistent jazdy s prívesom, navigácia s rozšírenou realitou zobrazujúcou 3D mapy v živom „pouličnom“ náhľade, audio sústava AKG – prvýkrát v osobnom automobile, či systém Super Cruise, ktorý umožňuje jazdu po diaľnici aj bez rúk na volante.

Dizajn auta vychádza z predchádzajúcej generácie vozidla, typické ostré hrany vozidiel značky Cadillac tu zdôrazňujú LED svetlá a veľkosť auta podčiarkujú až 22 palcové disky kolies.

Super Cruise umožní jazdu bez použitia rúk na cca 200 000 míľach kompatibilných diaľnic v USA a v Kanade (o Európe zatiaľ ani zmienka). Systém dokáže jazdiť automaticky vďaka lidarom, presnému GPS, údajom z máp a vďaka systému na sledovanie pozornosti vodiča. Ak to situácia vyžaduje, systém upozorní vodiča, aby kládol väčšiu pozornosť nadchádzajúcej situácii, prípadne si vyžiada prebratie kontroly. Novinkou je automatická zmena jazdného pruhu na požiadavku vodiča, respektíve schopnosť posunúť sa na stranu v pruhu v prípade, že je auto obchádzané iným vozidlom príliš natesno – pre zvýšenie komfortu posádky.

Auto je tiež priestrannejšie, ponúkne v štandardnej dĺžke viac priestoru pre posádku v druhom a treťom rade. Dĺžka priestoru pre nohy v treťom rade sa zväčšila o 40% na 886 mm a batožinový priestor za tretím radom dosiahol objem až 722 litrov v kratšej verzii.

Príčinou zväčšenia vnútorného priestoru je predovšetkým nárast celkovej dĺžky (5382 mm a ESV 5766 mm) a rázvoru (3071 mm a ESV 3407 mm), no tiež využitie nezávislého zavesenia zadných kolies, ktoré umožnilo zníženie plochy podlahy – čo zvýšilo tiež vzdušnosť vozidla vzadu.

Nové nezávislé zavesenie zadných kolies zlepšuje tiež jazdné vlastnosti, a to aj vďaka systému Magnetic Ride Control – systém na zmenu nastavenia tuhosti podvozku, ktorý „číta“ cestu pred vozidlom. Podvozok môže využívať vzduchové odpruženie v kombinácii s adaptívnym podvozkom. Pneumatika dokáže znížiť auto o 51 mm tak, aby s ním bolo ľahšie parkovať, respektíve dokáže udržať rovnakú svetlosť bez ohľadu na zaťaženie. Dostupný je aj elektronicky ovládaný diferenciál medzi zadnými kolesami pre zlepšenie jazdných vlastností najmä pri ostrejšom jazdení. Escalade bude aj v novej generácii auto s priortine poháňanou zadnou nápravou, no systém pohonu všetkých kolies bude dostupný pre všetky ponúkané modely a stupne výbav.

Podkapotou modelu Escalade bude naďalej objemný osemvalec. Jeho nová verzia s objemom 6,2 litra ponúkne maximálny výkon 313 kW (420 koní). Ide o atmosférický osemvalec s krútiacim momentom cca 623 Nm (4100 ot/min). Rovnaký krútiaci moment má aj nový radový trojlitrový turbodiesel, ktorý si našiel cestu do modelu Escalade vôbec prvýkrát. 623 Nm však dosiahne od 1500 ot/min. Motor má maximálny výkon 207 kW (277 k) pri 3750 ot/min. Oba motory sú spojené s 10-stupňovou automatickou prevodovkou.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Cadillac

Komentáre k článku