28.08.2019

FOTO: Mercedes predstavil nové GLE kupé – väčšie, priestrannejšie a výkonnejšie

Mercedes dnes predstavil veľké kupé SUV s označením GLE. Pribalil aj športovú verziu 53 AMG.

Nové GLE kupé je ďalším príkladom stratégie Mercedes-Benz, v rámci ktorej sa cielene reaguje na potreby zákazníkov v segmente prémiových vozidiel SUV. Z relatívne malého okruhu sa zo segmentu SUC, teda SUV kupé, v krátkom čase stal novodobý trend. Značka Mercedes-Benz obnovením rodiny prémiových vozidiel SUV stavia aj GLE kupé na novú technologickú úroveň.

„GLE kupé spája imponujúcu silnú stránku terénneho vozidla s emocionálnymi športovými vlastnosťami a eleganciou vozidla kupé,“ konštatuje Gorden Wagener, vedúci oddelenia dizajnu koncernu Daimler AG. „Reč zmyselných, strohých tvarov v kombinácii s extrémnymi proporciami vytvára jedinečný dizajnový prejav.“

Podobne ako GLE a GLS, aj GLE kupé ako člen veľkej rodiny prémiových vozidiel SUV vzniká v meste Tuscaloosa v štáte Alabama. Značka Mercedes-Benz ponúka už osem modelov vozidiel SUV v podobe GLA, GLC, GLC kupé, Triedy G a novej GLB. Vozidlá SUV v súčasnosti tvoria približne jednu tretinu celkového predaja, a preto sú rozhodujúcim pilierom palety produktov značky Mercedes-Benz a výrazne sa podieľajú na jej raste. V celosvetovom meradle si vozidlo kategórie SUV značky Mercedes-Benz zakúpilo už viac ako šesť miliónov zákazníkov.

Dizajn exteriéru – exkulturista s kratším rázvorom ako kolega


Nové GLE kupé má dĺžku 4 939 mm a šírku 2 010 mm (je o 39 mm dlhšie a 7 mm širšie ako jeho predchodca). Rázvor kolies v porovnaní s predchodcom narástol o 20 mm, je však o 60 mm kratší ako v prípade GLE SUV, čo sa okrem vzhľadu prejavuje aj na športovom charaktere ovládania. Pri pohľade spredu je viditeľná kombinácia znakov rodiny vozidiel SUV značky Mercedes-Benz a jasných prívlastkov kupé: diamantová maska chladiča s jednotlivými horizontálnymi lamelami odkazuje na iné vozidlá typu kupé v programe značky Mercedes-Benz. Otvory v lamelách, ako aj pochrómovaná ochrana spodku vozidla s vysokým leskom v spojleri zase ukazujú na charakter vozidla SUV. V prípade línie výbavy AMG Line sa maska chladiča tiahne nadol v tvare písmena A a kolíky v diamantovej maske chladiča sú pochrómované.

Svetlomety sú sériovo vyhotovené výlučne s technikou LED

Čelné sklo s menším sklonom nielenže vozidlu dodáva dynamický vzhľad, ale sa aj lepšie hodí k línii strechy, ktorá klesá smerom dozadu. Bočná strana pod touto líniou je cielene jednoduchá s výraznými plochami. Vďaka nej vyniknú veľké kolesá (19 až 22 palcov), ktoré sú namontované zarovno s vonkajším obrysom karosérie. Čierne plastové olemovanie podbehov kolies (v prípade línie výbavy AMG Line nalakované vo farbe karosérie) a nášľapná doska (na želanie) medzi nimi zvýrazňujú charakter vozidla SUV.

Pod stĺpikom C z plochy bočnej strany vozidla ako vlna vystupuje široký sval, ktorý sa začína na zadných bočných dverách a zasahuje až do zadných svietidiel. Tento sval prepožičiava vozidlu GLE kupé energický vzhľad, akoby vozidlo bolo pripravené na skok. Spolu s úzkymi a natiahnutými zadnými svietidlami zvýrazňuje šírku zadnej časti vozidla.

Dizajn interiéru – displeje, imitácia kože a viac priestoru


Interiér nového GLE kupé v sebe spája množstvo spoločných prvkov s inými modelmi novej rodiny prémiových vozidiel, pričom sa kladie jasný dôraz na športové aspekty. Známym dojmom pôsobí moderný kokpit s dvomi veľkými obrazovkami s uhlopriečkou 12,3 palca/31,2 cm a výrazne tvarovanou konzolu prístrojového panela, ktorá je horizontálne predelená ozdobným prvkom a plynule prechádza do obloženia dverí. Horná časť je potiahnutá imitáciou kože ARTICO, ktorá sa v GLE kupé dodáva sériovo. Športovým zvýrazňujúcim prvkom sú sériové športové sedadlá s poťahom ARTICO a nový športový volant s vencom potiahnutým kožou napa. Aj tento volant sa v kupé dodáva sériovo.

Podľa Mercedesu by sa malo vďaka väčšiemu otvoru ľahšie nastupovať pasažierom do zadu. Zároveň by mali mať viac miesta ako v predchodcovi. Batožinový priestor ponúkne 655 litrov.

 GLE kupé ponúka najnovšiu generáciu infotainmentu MBUX . Vo výbave už je, samozrejme, zahrnuté známe ovládanie hlasom a schopnosť rozhrania MBUX učiť sa, ako aj veľká ponuka komfortných funkcií a aplikácií, ktoré sa začleňujú do MBUX, prípadne ich možno ovládať prostredníctvom tohto rozhrania.

Prenos hudobných dát aj zo služby Amazon
V priebehu roku 2020 značka Mercedes-Benz integruje službu prenosu hudobných dát Amazon Music do nových modelov vozidiel SUV. Ak zákazník vlastní účet Amazon Music, môže pomocou služby Mercedes me „Hudba online“ preniesť svoju hudbu do vozidla. Dotykovým alebo hlasovým zadávaním je možné prehrávať jednotlivé piesne, zoznamy piesní alebo hudbu želaného žánru. Členovia Amazon Prime si môžu vybrať z dvoch miliónov piesní, v prípade účtu Amazon Music Unlimited je k dispozícii 50 miliónov piesní. Okrem toho je naďalej k dispozícii služba prenosu hudobných dát TIDAL.

Pre Európu dva naftové radové šesťvalce


V čase uvedenia na trh budú základnú motorizáciu tvoriť turbodúchadlom preplňované radové dieselové šesťvalcové motory s vysokým krútiacim momentom.

Oba dieselové modely GLE kupé budú poháňané radovým šesťvalcovým motorom OM 656 z aktuálnej rodiny motorov. Tento motor je k dispozícii v dvoch výkonových stupňoch ako GLE 350 d 4MATIC kupé s výkonom 200 kW (272 k) a krútiacim momentom 600 Nm a ako GLE 400 d 4MATIC kupé s výkonom 243 kW (330 k) a krútiacim momentom 700 Nm. Obe verzie výkonného motora aj v najnáročnejších jazdných situáciách v podmienkach merania RDE spĺňajú normu Euro 6d (RDE – emisie pri skutočnej jazde, stupeň 2).

Tieto výsledky je možné dosiahnuť aj použitím prídavného katalyzátora pracujúceho na báze katalytickej selektívnej redukcie (SCR) s katalyzátorom na redukciu amoniaku (ASC) vo výfukovej sústave GLE kupé. Ten umožňuje ešte presnejšie dávkovanie redukčného činidla AdBlue®, ktoré sa prispôsobuje individuálnemu štýlu jazdy, pretože prípadný nadmerný prebytok amoniaku sa odbúra v druhom katalyzátore SCR.

Inteligentný podvozok pre lepšie jazdné vlastnosti


Výkon na želanie, konkrétne Torque on Demand, je pritom heslom vystihujúcim prenos sily. Všetky varianty nového GLE kupé sú totiž sériovo vybavené rozdeľovacou prevodovkou s elektronicky regulovanou lamelovou spojkou, pričom rozdeľovacia prevodovka je umiestnená za automatickou prevodovkou 9G TRONIC. Umožňuje variabilné posúvanie hnacieho momentu v rozsahu 0-100 percent medzi nápravy. Počas jazdenia v zákrutách dokáže prevodovka cielene ovplyvniť stáčavý moment smerom k pretáčavosti alebo nedotáčavosti vozidla, čo v kombinácii s kratším rázvorom kolies zvyšuje agilnosť nového GLE kupé.

Podvozok: na želanie AIRMATIC alebo E-AKTÍVNE OVLÁDANIE POHYBU KAROSÉRIE
Nové GLE kupé je sériovo vybavené podvozkom s oceľovými pružinami, ktorý je nastavený športovejšie a tuhšie. Zo zmeny uhlov zavesenia a zlepšenej geometrie v porovnaní s predchádzajúcou generáciou ponúka lepšie vedenie kolies a lepšie tlmenie vibrácií pri prejazde cez nerovnosti na vozovke. Na želanie sa dodáva športovo nastavený systém vzduchového pruženia AIRMATIC. Jeho adaptívne nastaviteľné tlmenie prostredníctvom veľmi komplexnej senzoriky a algoritmov v reálnom čase prispôsobí rozpoznávanie tlmenia povrchu vozovky a jazdnej situácii. Vzduchové pruženie sa okrem toho stará o udržanie rovnakej svetlej výšky, nezávisle od nákladu, a dokáže upraviť svetlú výšku – automaticky v závislosti od rýchlosti jazdy a situácie alebo stlačením tlačidla.

Ďalšie zvýšenie komfortu poskytuje podvozok so systémom E-AKTÍVNE OVLÁDANIE POHYBU KAROSÉRIE (na želanie), ktorý sa kombinuje so vzduchovým pružením AIRMATIC. Systém dokáže regulovať silu pruženia a tlmenia na každom kolese samostatne. Takto pôsobí proti nakláňaniu karosérie nielen v pozdĺžnom, ale aj v priečnom smere.
E-AKTÍVNE OVLÁDANIE POHYBU KAROSÉRIE spolu so SKENOVANÍM POVRCHU VOZOVKY a s funkciou nakláňania v zákrutách umožňuje výrazne zlepšiť jazdné vlastnosti masívneho vozidla.

Podvozok E-AKTÍVNE OVLÁDANIE POHYBU KAROSÉRIE pracuje s 48 voltovým napätím a je dostupný na želanie. Na zlých vozovkách dokáže systém dokonca rekuperovať energiu, takže potreba energie v porovnaní so systémom predchodcu v Triede S klesla približne na polovicu. Hydropneumatická sústava vytvára dynamické sily, ktoré sú väčšie ako sily vo vzduchovom pružení a aktívne podopierajú a tlmia nadstavbu vozidla, napríklad pri pozdĺžnom alebo priečnom zrýchlení alebo počas jazdy na nerovných vozovkách.

Asistenčné jazdné systémy: lepšia podpora a ďalšie pomocné funkcie v situáciách dopravnej zápchy
Nová GLE kupé má k dispozícii najmodernejšiu generáciu asistenčných jazdných systémov z dielne Mercedes-Benz na kooperatívnu podporu vodiča. Výsledkom je mimoriadne vysoká úroveň aktívnej bezpečnosti. Sériovo je nová GLE kupé vybavená aktívnym asistentom brzdenia, ktorý dokáže pomôcť pri predchádzaní nehodám v dôsledku nabehnutia, a kolíziám s križujúcimi chodcami a vozidlami.

Niektoré funkcie inteligentného jazdenia je možné dodatočne objednať na želanie. Patrí k nim aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC s prispôsobovaním rýchlosti na báze trasy. Keď ho vodič zapne, dokáže GLE kupé reagovať na informácie služby LiveTraffic, v ideálnom prípade ešte skôr ako vodič alebo radarová a kamerová senzorika dokážu zaznamenať toto dopravné obmedzenie. Keď systém rozpoznaná dopravnú zápchu, rýchlosť sa preventívne zníži na cca 100 km/h, ak sa vodič vedome nerozhodne inak.

V samotnej dopravnej zápche na diaľnici dokáže aktívny asistent jazdenia v dopravných zápchach v prípade, že na ceste je viditeľné vodorovné značenie jazdných pruhov, do značnej miery a s vysokou spoľahlivosťou prevziať úlohu udržiavania vozidla v jazdnom pruhu a udržiavať odstup až do rýchlosti približne 60 km/h. Až do jednej minúty od zastavenia je opätovný rozjazd možný automaticky. Aktívny asistent riadenia dokáže vodičovi na viacpruhových cestných komunikáciách pomôcť funkciou vytvorenia uličky pre záchranárov. Vozidlo sa pritom na diaľniciach pri rýchlosti nižšej ako 60 km/h ako súčasť kŕdľa orientuje podľa vozidiel v jeho okolí, ako aj rozpoznaného vodorovného značenia jazdných pruhov. Ak systém nerozpozná žiadne vodorovné značenie, GLE kupé sa ako doteraz riadi vozidlom idúcim vpredu.

Nové Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ kupé

Nová Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ kupé disponuje 3,0-litrovým radovým šesťvalcovým motorom s výkonom 320 kW (435 k) so 48-voltovou technológiou, plne variabilným náhonom na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+, 9-stupňovou automatická prevodovka AMG SPEEDSHIFT TCT 9G a rázvorom kolies, ktorý je v porovnaní s príbuzným modelom SUV kratší o 60 mm. Lepšia dynamika jazdy sa dosahuje aj zásluhou jazdných programov špecifických pre AMG, ako aj podvozka so vzduchovým pružením AMG RIDE CONTROL+ a elektromechanickou stabilizáciou nakláňania AMG ACTIVE RIDE CONTROL. Obloženie chladiča špecifické pre AMG vizuálne zdôrazňuje príslušnosť k rodine modelov AMG.

Prehľad údajov:

  Mercedes‑AMG GLE 53 4MATIC+ kupé
Valce/usporiadanie 6/R
Zdvihový objem (cm³) 2 999
Výkon (kW/k) – spaľovací motor 320/435
pri 1/min 6 100
Výkon EQ Boost (kW/k) 16/22 k
Max. krútiaci moment Spaľovací motor (Nm) 520
pri 1/min 1 800 – 5 800
Max. krútiaci moment EQ Boost (Nm) 250
Spotreba paliva kombinovaná (l/100 km) 9,3 (spätný prepočet do NEDC)
Kombinované emisie CO₂ (g/km) 212
Trieda efektívnosti C
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 5.3
Maximálna rýchlosť (km/h) 250

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Mercedes

Komentáre k článku