13.07.2019

Mini Cooper SE – plne elektrické mestské autíčko. Nízka hmotnosť, vysoká zábava

Mini predstavilo svoj prvý elektromobil. Volá sa Cooper SE, jeho cieľom je mesto a jeho zbraňou je prémiová športovosť.

Nové MINI Cooper SE je prvým modelom, ktorý spája elektromobilitu v mestskom prostredí s typickými vlastnosťami značky, ktorá zakladala segment prémiových malých automobilov. Prvý čisto elektrický model britskej značky chce byť nefalšovaným MINI. Vozidlo vychádza z modelu MINI 3-dverové. Rozmery, dizajn, priestor a atmosféra interiéru nového MINI Cooper SE jasne vychádzajú z konvenčne poháňaného modelu. S plne elektrickou verziou sa totiž počítalo už pri jeho vývoji.

Nové MINI Cooper SE sa bude vyrábať v domovskej krajine značky. Spolu s ostatnými motorizáciami bude schádzať z výrobných liniek závodu značky MINI v Oxforde. Technológia pohonu bude vznikať v špecializovaných centrách spoločnosti BMW Group, ktoré sa nachádzajú v nemeckých mestách Dingolfing a Landshut. Prvé vozidlá Mini Cooper SE zídu z výrobnej linky už koncom tohto roka. Spustenie výroby pritom koliduje s dátumom Brexitu.

Koncern BMW vyrobil v minulom roku v anglickom Oxforde viac ako 230.000 automobilov. Podieľal sa tak 15 % na celkovej produkcii áut v Spojenom kráľovstve. Firma však už v minulosti varovala, že by mohla presunúť časť výroby motorov a vozidiel z Británie, ak dôjde k neriadenému brexitu bez dohody.

Namiesto benzínového alebo naftového motora sa pod kapotou modelu MINI Cooper SE nachádza elektromotor. Kompaktná pohonná jednotka s integrovanou výkonovou elektronikou a prevodovkou sa nachádza v prednej časti uchytená v pomocnom ráme vytvorenom z rúrok. Vysokonapäťová batéria vytvorená špeciálne pre tento model pozostáva z lítiovo-iónových článkov rozdelených do 12 modulov. Vytvárajú tvar písmena T, nachádzajú sa v podlahe a poskytujú 32,6 kWh energie.

Elektromotor je menší a zároveň aj výrazne ľahší než spaľovací motor a tak v novom MINI Cooper SE prispieva k oveľa lepšiemu rozloženiu hmotnosti na nápravy. Spolu s nižším ťažiskom to dodáva elektrickému automobilu agilné ovládanie, čo sa prejavuje v lepšom prejazde zákrutami vo vyšších rýchlostiach.

Vďaka umiestneniu vysokonapäťovej batérie ponúka MINI Cooper SE vynikajúcu stabilitu na ceste. Nachádza sa hlboko v podlahe vozidla medzi prednými sedadlami a pod zadnými sedadlami. Výsledkom je, že v porovnaní s konvenčne poháňanými modelmi to nemá žiaden negatívny vplyv na objem batožinového priestoru. Rovnako ako v prípade modelu MINI 3-dverové so spaľovacím motorom dosahuje batožinový priestor základný objem 211 dm3, po sklopení operadiel zadných sedadiel narastie na 731 dm3. Jediný merateľný rozdiel predstavuje celková výška. Vzhľadom na umiestnenie vysokonapäťovej batérie v podlahe a pre zabezpečenie potrebnej svetlej výšky sa karoséria nachádza o 18 milimetrov vyššie než v prípade konvenčne poháňaného modelu.

Všetky komponenty elektrického pohonu chránia špeciálne konštrukčné prvky a v prípade kolízie sa ihneď vypínajú. Bezpečnostná konštrukcia nového modelu MINI Cooper SE tak spĺňa vysoké štandardy spoločnosti BMW Group, ktoré sú výrazne prísnejšie než legislatívne predpisy. Výkonovú elektroniku chráni zosilnený nosník nárazníka a pomocný rám motora, zatiaľ čo vysokonapäťovú batériu chráni pevná základná platňa. S pohotovostnou hmotnosťou 1 365 kilogramov je čisto elektricky poháňaný model približne o 145 kilogramov ťažší než model MINI Cooper S 3-dverové s automatickou prevodovkou Steptronic. Stále však patrí k mimoriadne ľahkým elektromobilom. To sľubuje nielen zaujímavé jazdné vlastnosti a dynamiku, ale tiež nízku spotrebu a slušný dojazd.

Charakteristický dizajn MINI so špeciálnymi prvkami

Dizajn nového MINI Cooper SE padne do oka aj vďaka viacerým diskrétnym dizajnovým prvkom, ktoré ho odlišujú od modelov s konvenčným pohonom. Výrazné proporcie, typická trojdielna konštrukcia pozostávajúca z pontónu karosérie, veľkých presklených plôch a strechy, k tomu krátke previsy a kolesá v rohoch karosérie. To sú charakteristické prvky, ktoré odlíšia prvé MINI s elektrickým pohonom od davu. Precízne umiestnené detaily potom naznačia pohon zameraný na budúcnosť. Nabíjací konektor sa nachádza nad pravým zadným kolesom. Na rovnakom mieste ako veko hrdla nádrže v prípade konvenčne poháňaného MINI 3-dverového. Rozdiel v druhu pohonu tvorí reliéfne logo MINI Electric. Žlté verzie tohto znaku sa nachádzajú pri smerovkách na bokoch automobilu ako aj na veku batožinového priestoru a na mriežke chladiča. Tento centrálny prvok prednej časti modelu MINI Cooper SE dostal tradičný šesťuholníkový tvar, no keďže elektromotor nepotrebuje toľko chladiaceho vzduchu, nemá otvory. K dizajnovým prvkom patrí aj žltá ozdobná lišta na maske chladiča a na vonkajších krytoch spätných zrkadiel. MINI Cooper SE dostal do základnej výbavy aj LED svetlomety.

Aerodynamické úpravy nesú aj na požiadanie dodávané dvojfarebné 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin MINI Electric Corona Spoke. Spolu so štandardne dodávanými 16-palcovými diskami kolies z ľahkých zliatin MINI Electric Revolte Spoke patria do exkluzívnej ponuky spojenej s novým modelom MINI Cooper SE.

Čistá zábava z jazdy: elektrický motor s výkonom 135 kW (184 k)
Okamžite po naštartovaní dostupný krútiaci moment a neustály nárast výkonu bez prerušenia radením. To sú základné vlastnosti technológie pohonu nového modelu MINI Cooper SE. Zaručuje typickú zábavu z jazdy MINI a to v novej forme, ktorá prináša mimoriadne intenzívny zážitok. Zdrojom výkonu je najnovší a mimoriadne výkonný synchrónny elektromotor vyvinutý spoločnosťou BMW Group. Originálna konštrukcia pohonu umožňuje vysoký výkon dostupný až do vysokých otáčok motora, vysokú účinnosť a jemný chod bez vibrácií. Motor v novom MINI Cooper SE poskytuje maximálny výkon 135 kW (184 k). Maximálny krútiaci moment 270 Nm je k dispozícii od nulovej rýchlosti, čo patrí k charakteristickým vlastnostiam elektromotorov. Výkon putuje na predné kolesá prostredníctvom jednostupňovej prevodovky so zabudovaným diferenciálom.

Výsledkom je výnimočný ťah nového MINI Cooper SE pri akomkoľvek stlačení pedála. Najmä v mestskej premávke to vytvára výnimočný jazdný zážitok. Nové MINI Cooper SE zrýchli z 0 na 60 km/h za iba 3,9 sekundy. Na prvých 60 metroch dokáže bez problémov držať krok s konvenčne poháňanými športovými automobilmi. Čisto elektricky poháňané MINI zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je limitovaná na 150 km/h.

Nové MINI Cooper SE preukazuje svoj príťažlivý športový talent nielen mimoriadne spontánne, ale aj takmer bez hluku. Preto tvorí súčasť jeho štandardnej výbavy akustická ochrana chodcov. Charakteristický zvuk vytvorený špeciálne pre MINI Cooper SE vydáva reproduktor. Zvuk vydávaný pri nízkych rýchlostiach zaručuje, že zvukový prejav sa bude bezpečne viazať s typickým MINI.

Vzrušujúca obratnosť vďaka inovatívnemu systému dynamiky

Elektrický pohon posúva typický motokárový pocit z jazdy v MINI na úplne novú úroveň. Aj s elektrickým pohonom sa spája technológia prednej nápravy s pružiacou vzperou McPherson a viacprvková zadná náprava. Technológiu podvozka dopĺňa riadenie s elektromechanickým posilňovačom. K výnimočnému prejazdu modelu MINI Cooper SE cez zákruty, ktorý nemá v segmente malých automobilov konkurenciu, prispieva optimálne rozloženie hmotnosti ako aj zníženie ťažiska o 30 milimetrov.

Ovládanie preklzu kolies je špeciálne pre elektrické vozidlá navrhnuté tak, aby za každých jazdných aj poveternostných podmienok poskytovalo vynikajúce jazdné vlastnosti. Obmedzovanie preklzu kolies sa nachádza priamo pri zdroji krútiaceho momentu. Zásahy sa tak vypočítavajú priamo v pohonnom mechanizme, čím v porovnaní s konvenčným systémom odpadávajú dlhé signálne trasy. Citeľne to zlepšuje nastavenie trakcie a jazdnej stability v režime rekuperácie energie pri brzdení ako aj pri zrýchľovaní z úzkych zákrut.

Štyri režimy nastavenia MINI Driving Modes

Prvé plne elektricky poháňané MINI vodičovi umožňuje, aby si prispôsobil vozidlo podľa svojich predstáv, prípadne podľa aktuálnej situácie na ceste. Jazdné režimy MINI Driving Modes sa prepínajú ovládačom na pravej strane lišty s prepínačmi. MINI Cooper SE ponúka na výber zo štyroch režimov. Režim Sport sa líši od štandardného režimu MID priamejším riadením a výrazne rýchlejšími reakciami pohonu.

Komfortne zamerané riadenie režimu MID je k dispozícii aj v režimoch GREEN a GREEN+, pričom posledný spomínaný vznikol špeciálne pre nový model MINI Cooper SE. V týchto dvoch režimoch sa vozidlo zameriava na maximálnu účinnosť využívania energie. Pre zvýšenie dojazdu vozidla sa v režime GREEN+ vypína alebo výrazne obmedzuje používanie komfortných funkcií ako kúrenie, vyhrievanie sedadiel či klimatizácia.

Dve úrovne nastavenia rekuperácie pri brzdení

Súčasťou charakteristického jazdného zážitku v elektricky poháňanom modeli spoločnosti BMW Group je aj takzvaný pocit jedného pedálu. Najmä v mestskej premávke dokáže vozidlo citeľne spomaľovať od momentu, keď vodič zloží nohu z akceleračného pedála. Tento efekt vzniká, pretože v režime plachtenia sa elektrický motor mení na generátor a premieňa kinetickú energiu naspäť na elektrickú a tá následne smeruje naspäť do vysokonapäťových batérií. Výsledkom je, že elektricky poháňané vozidlo dokáže v nízkych rýchlostiach primerane spomaľovať aj bez využívania bŕzd a na jeho ovládanie tak stačí jeden pedál. Mieru rekuperácie brzdnej energie a spomaľovania vozidla počas fázy jazdy na voľnobeh si môže vodič určiť prepínaním naprogramovaného ovládania motora.

Nové MINI Cooper SE je prvým elektricky poháňaným modelom spoločnosti BMW Group, v ktorom môže vodič ovplyvňovať mieru rekuperácie. Prepínač umiestnený vľavo od štartovacieho zariadenia ponúka zmenu intenzívnej alebo iba miernej rekuperácie, ktorá ovplyvňuje spomaľovanie a to bez ohľadu na režim zvolený prepínačom MINI Driving Modes. Vodič si tak môže nastaviť reakcie vozidla podľa svojich aktuálnych preferencií a prispôsobiť ich aktuálnemu, napríklad dynamickému jazdnému štýlu. Dá sa tak ovplyvniť napríklad aj rýchlosť nájazdu do zákruty či využiť intenzívnejší brzdný efekt vozidla. Pre zvýšenie účinnosti nového modelu MINI Cooper SE predstavuje vysoká úroveň rekuperácie prvotné nastavenie po každom naštartovaní vozidla.

MINI ELECTRIC poskytuje flexibilné nabíjanie

Energia pre elektrizujúcu zábavu z jazdy sa do nového MINI Cooper SE dostáva z elektrickej siete prostredníctvom pripojenia do domácej elektrickej zásuvky, k nástennej nabíjačke MINI ELECTRIC Wallbox alebo priamo z verejnej nabíjacej stanice. Nabíjacie konektory sú prispôsobené na jednosmerný aj striedavý prúd pomocou zástrčiek Type 2 a CCS Combo 2. Nad zásuvkou sa potom zobrazí indikátor nabíjania. Oranžová farba znamená spúšťanie, pulzujúca žltá znamená samotný  nabíjací proces a zelené svetlo signalizuje plné nabitie batérií.

Štandardný nabíjací kábel vyhovuje pripojeniu do domácej zásuvky. Na požiadanie sa na domáce nabíjanie dodáva nástenná nabíjačka MINI ELECTRIC Wallbox, prípadne trojfázový kábel na nabíjanie z verejných nabíjačiek. Obe možnosti umožňujú, aby sa vysokonapäťová batéria nového MINI Cooper SE nabíjala maximálnym prúdom s výkonom 11 kW. Batéria sa tak nabije na 80 percent kapacity za dve a polhodiny, za ďalšiu hodinu na sto percent. Rýchlonabíjacia stanica s jednosmerným prúdom umožňuje rýchlejšie nabíjanie batérií. Nabíjacia jednotka nového MINI Cooper SE je navrhnutá tak, aby zvládla maximálnu nabíjaciu kapacitu 50 kW, čo umožňuje nabitie batérie na 80 percent za iba 35 minút.

V spojení so zariadením MINI ELECTRIC Wallbox sa spája aj ďalšia služba. Nabíjačka Wallbox sa môže umiestňovať v garážach ako aj v krytých parkoviskách. K maximálnej jednoduchosti nabíjania prispieva aj služba ChargeNow. Užívateľovi poskytuje prístup k najväčšej sieti nabíjacích staníc. Na registráciu na nabíjačke a na platbu sa používa karta ChargeNow alebo relevantná aplikácia pre mobilný telefón.

Dvojzónová automatická klimatizácia s technológiou tepelného čerpadla a s nezávislým vykurovaním

Štandardná výbava nového MINI Cooper SE obsahuje 2-zónovú automatickú klimatizáciu so samostatným nastavovaním ventilácie a teploty pre vodiča a predného spolujazdca. Interiér vyhrieva tepelné čerpadlo, ktoré zbiera odpadové teplo z motora, pohonu, vysokonapäťovej batérie a z vonkajšieho okolia a následne ho dodáva do klimatizačného systému. Tepelné čerpadlo vyvinuté pre nové MINI Cooper SE je mimoriadne účinné. Potrebuje o 75 percent menej energie ako konvenčné elektrické vykurovanie a v zime poskytuje vysokú úroveň vykurovania. Pre zvýšenie dojazdu sú chladiaci aj vyhrievací okruh napojené priamo na pohon a vytvárajú tak mimoriadne účinný celok. Zabudovaný ovládací systém zaručuje príjemnú teplotu interiéru a zároveň ideálnu pracovnú teplotu vysokonapäťových batérií. Vyhrievanie aj chladenie oboch okruhov je od seba navzájom nezávislé.

Automatická klimatizácia nového MINI Cooper SE poskytuje aj nezávislé vykurovanie a klimatizáciu. To znamená, že interiér sa môže vyhriať alebo vychladiť na vopred nastavenú teplotu. Na nastavenie požadovanej teploty môže vodič použiť aplikáciu MINI Connected Remote App.

Navigačný systém vo výbave, špeciálne služby MINI Connected Services

Súčasťou štandardnej výbavy nového MINI Cooper SE sú aj navigačný systém spolu s prístrojovou doskou a službami MINI Connected špeciálne zameranými na elektromobilitu. Obrazovka eDrive poskytuje informácie o aktuálnom prúde energie a o dojazde ako aj tipy na predĺženie dojazdu vypnutím komfortných funkcií či zvýšením miery rekuperácie. Mapa navigácie dokáže zobraziť akčný rádius nového MINI Cooper SE vypočítaný na základe aktuálneho nabitia batérií. Po spustení navádzania sa zobrazí najrýchlejšia a najkratšia cesta a zároveň aj návrh trasy GREEN s najnižšou spotrebou energie.

Štandardne dodávaná navigácia Connected obsahuje 6,5-palcovú dotykovú obrazovku zabudovanú do stredovej konzoly. Zobrazujú sa na nej informácie o aktuálnom stave dopravy RTTI, internetová platforma MINI Online a nachádza sa v nej aj príprava na rozhranie Apple CarPlay. Spojenie s mobilným telefónom znamená, že navigačné mapy sa aktualizujú automaticky. Služba Remote Services umožňuje vodičovi, aby si zobrazil detaily nabitia batérie a dojazdu aj prostredníctvom aplikácie MINI Connected App, pričom sa dajú vytvoriť aj štatistiky spotreby energie. Mapa taktiež zobrazuje verejné nabíjacie stanice, ktoré sa nachádzajú v okolí vozidla. Okrem zablikania svetlometmi, spustenia húkačky, ventilácie a zamykania či odomykania sa na diaľku dá aktivovať aj vyhrievanie či vychladenie interiéru na požadovanú teplotu. Počas nabíjania sa cez Remote Services môže kontrolovať aj nabíjací proces.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku