2019-05-28 07:05:00
BMW 1 2020
BMW 1 2020
Zdroj: BMW

FOTO + VIDEO: Nové BMW radu 1 – viac priestoru, technológie vyšších radov

Nové BMW radu 1 prichádza na novej platforme s novými technológiami a od začiatku s balíkom doplnkov M Performance.

Príchod úplne nového modelu BMW radu 1 hlási príchod novej epochy. Tretia generácia úspešného kompaktného vozidla odhaľuje novú konštrukciu pohonu predných kolies značky BMW. Spája pre značku BMW typickú radosť z jazdy s výrazným nárastom vnútorného priestoru. Nový rad 1 chce byť čistokrvným BMW, no so samostatným a výrazným charakterom.

Prelomový podvozkový systém a inovatívne technológie, zapracovanie všetkých kľúčových komponentov, ktoré ovplyvňujú jazdnú dynamiku ako aj ovládacie systémy. BMW radu 1 poskytuje obratnosť a jazdné vlastnosti, do ktorých sa vodiči vozidiel s úplne novým predným pohonom ako aj s inteligentným pohonom všetkých kolies BMW xDrive okamžite zamilujú. Práve sa končí päťročný vývojový proces. Počas neho značka BMW využila všetky skúsenosti spoločnosti BMW Group s pohonom predných kolies nazbierané za ostatné roky v iných modeloch a použila ich v novom rade 1. Výsledkom sú ostré dynamické jazdné vlastnosti. Vo vozidle s pohonom predných kolies sa niečo také doteraz neobjavilo a BMW radu 1 tak stanovuje nové štandardy v triede prémiových kompaktných vozidiel.

Tretia generácia BMW radu 1 sa prvý raz predstaví verejnosti 25. — 27. júna na podujatí BMW Group #NEXTGen. Tento nový spôsob prezentácie sa bude konať v priestoroch BMW Welt v Mníchove. Nové BMW radu 1 zažije výstavnú premiéru v septembri tohto roka na autosalóne IAA vo Frankfurte nad Mohanom. Začiatok predaja je naplánovaný na 28. septembra 2019.

Zdroj: BMW

Z prvých dvoch generácií modelu BMW radu 1 sa vyrobilo viac ako 1,3 milióna vozidiel, pričom vozidlo si získalo veľkú obľubu najmä v Európe. Tretia generácia modelu ponúka oveľa viac vnútorného priestoru a špičkový pohon predných kolies sa podpísal aj pod drobné zmeny exteriéru. Z tejto konštrukčnej zmeny ťažia predovšetkým cestujúci na zadných sedadlách a to najmä pre širšie usporiadanie zadných partií. Nové BMW radu 1 bude k dispozícii iba v 5-dverovej verzii. Dĺžka 4 319 milimetrov znamená skrátenie oproti predchádzajúcej generácii o 5 milimetrov.

Zdroj: BMW

Šírka (teraz 1 799 milimetrov) narástla o 34 milimetrov, zatiaľ čo výška (1 434 mm narástla o 13 milimetrov. S 2 670 milimetrami je rázvor o 20 milimetrov kratší než mala druhá generácia tohto modelu.

Nová predná časť s väčšími obličkami BMW

Nová predná časť BMW radu 1 dominuje celému vozidlu. Nezameniteľné obličky BMW sú teraz väčšie a výraznejšie. Prvý raz v tomto modelovom rade sa obličky v strede spájajú. Vlajkový model tohto modelového radu predstavuje BMW M135i xDrive. Jeho obličky nepoužívajú tradičné priečky, no namiesto nich dostali výrazný priestorový výplet inšpirovaný svetom pretekárskych automobilov. Svetlomety majú hranatý tvar a vozidlu dodávajú svieži a mladícky vzhľad. Na želanie dodávané Full LED svetlomety, prípadne aj v adaptívnej verzii, dotvárajú mimoriadne moderné tvary.

Zdroj: BMW

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Zreteľný žraločí nos a jasný klinovitý tvar

Blatníky a boky úplne nového BMW radu 1 vytvárajú najmä so známym a dobre viditeľným žraločím nosom BMW jasný náznak klinovitého tvaru. Úzke tvary okien sa končia v C-stĺpiku a vytvárajú tradičný Hofmeistrov oblúk. Zopár prelisov a precíznych línií spolu s výrazne tvarovanými povrchmi dodáva novému radu 1 atletický vzhľad.

Na požiadanie dodávané Full LED zadné svetlomety vytvárajú úplne nový známy tvar písmena L. Úzky svetelný prvok teraz zasahuje až do bokov vozidla. Výrazne tvarované povrchy a koncovky výfukového potrubia s priemerom 90 milimetrov (alebo 100 milimetrov a obohatené o výrezy v blatníku v prípade modelu BMW M135i xDrive) dodávajú zadnej časti športový vzhľad. BMW radu 1 sa dodáva so širokou ponukou diskov kolies z ľahkých zliatin s priemerom od 16 palcov. Prvý raz sa do výberu dostali aj na požiadanie dodávané disky kolies s priemerom 19 palcov.

Zdroj: BMW

Panoramatická strecha a podsvietené lišty interiéru

Prvý raz sa do ponuky BMW radu 1 dostáva elektrické panoramatické strešné okno. Do interiéru tak preniká viac svetla, pričom odhaľuje viac vnútorného priestoru, špičkovú kvalitu materiálov ako aj inovatívne detaily. Tie zahŕňajú podsvietené lišty interiéru debutujúce v BMW ako súčasť zoznamu prvkov dodávaných na želanie. Predstavia sa v troch rôznych vzoroch so šiestimi možnosťami nastavenia farebného podsvietenia a s priehľadnými efektmi. Medzi ďalšie vymoženosti na zvýšenie komfortu a pohodlia patria združené ovládače funkcií kúrenia a klimatizácie ako aj jednoduché ovládanie ďalších jazdných funkcií. Pred radiacou pákou sa navyše nachádza aj ďalší odkladací priestor. Ten sa dá na požiadanie vybaviť bezdrôtovým indukčným nabíjaním mobilných telefónov.

Na prístup k ovládaniu nového operačného systému BMW 7.0 slúžia, po zvolení príslušnej na želanie dodávanej funkcie, aj gestá. Štandardne sa však využívajú dva displeje, ktoré majú vo verzii BMW Live Cockpit Professional, dodávanej na želanie, uhlopriečku až do 10,25 palca. Nový dizajn displeja pred vodičom pripomína tvary nových obličiek BMW a prináša ich aj do interiéru. Stredová dotyková obrazovka s označením Control Display smeruje na vodiča, nachádza sa priamo v jeho zornom poli a má plne nastaviteľný obsah v novom štýle BMW. V ponuke prvkov dodávaných do BMW radu 1 na požiadanie sa prvý raz nachádza aj plnofarebný BMW Head-up Display s 9,2-palcovou uhlopriečkou. Vodičovi poskytuje dôležité informácie bez toho, aby musel spustiť zrak z cesty.

Zdroj: BMW

Veľký nárast priestoru

Interiér úplne nového BMW radu 1 je oveľa priestrannejší než jeho predchodca a to najmä v zadnej časti. Jednoduchšie sa do neho vstupuje a priestor na kolená zadných pasažierov sa zväčšil o 33 milimetrov. Zadná časť ponúka  o 19 milimetrov viac priestoru na hlavu. Zadní cestujúci si užijú aj priestor na lakte zväčšený o 13 milimetrov, vodič a predný spolujazdec v tomto prípade získali 42 milimetrov navyše. Objem batožinového priestoru medzigeneračne narástol o 20 dm3 na súčasných 380 dm3 a po sklopení zadných operadiel dosiahne objem 1 200 dm3. Minimálna šírka batožinového priestoru sa zväčšila o 67 milimetrov. Prvý raz sa do ponuky BMW radu 1 dostala možnosť elektrického ovládania veka batožinového priestoru.

Zdroj: BMW

Štyri línie výbavy a jeden vlajkový model

Základný model Advantage dopĺňajú v modelovej ponuke BMW radu 1 ďalšie tri línie výbavy. Navzájom sa líšia detailmi interiéru aj exteriéru. Luxury Line zdôrazňuje elegantné a komfortné zameranie vozidla. K tomu pomáhajú prvky karosérie z lešteného hliníka a čalúnenie sedadiel kožou Dakota. Na ďalších priečkach smerujúcich k vlajkovej lodi BMW M135i xDrive sa nachádzajú výbavy Sport Line s čiernymi prvkami, grafikou rámov okien s vysoko lesklými prvkami Shadow Line z ponuky BMW Individual a športové sedadlá ako aj verzia M Sport s doplnkami z lešteného hliníka, špeciálne upravenými otvormi na vstup vzduchu a zadný nárazník BMW M vo vysoko lesklej čiernej farbe. Vlajkový model sa vyznačuje prvkami ako vypletaná výplň obličiek BMW, špeciálne tvarované lemy koncoviek výfukového potrubia v sivej farbe Cerium Grey a zadný spojler BMW M vo farbe vozidla.

BMW konštrukcia pohonu predných kolies s inovatívnou technológiou pohonu

Tretia generácia modelu BMW radu 1 prvý raz prináša špičkovú konštrukciu pohonu predných kolies BMW. Výsledkom sú vzorové jazdné vlastnosti vo svojom segmente a oveľa priestrannejší interiér. Päťročný vývojový proces spojil všetky skúsenosti nazbierané za ostatné roky s modelmi spoločnosti BMW Group s pohonom predných kolies spolu s prenosom technológií zo značky BMW i do hlavnej značky BMW. Vzniklo tak čistokrvné vozidlo značky BMW s vlastným charakterom. Či už s pohonom predných kolies alebo s inteligentným pohonom všetkých kolies BMW xDrive, nové BMW radu 1 posúva obratnosť na novú úroveň, ktorou jasne prevyšuje svojho predchodcu. Rýchle a precízne reakcie sa dajú dostatočne predvídať a slúžia na zlepšenie jazdného zážitku. Dôležitým faktorom je v tomto prípade technológia ARB (aktívny prvok potláčajúci preklz kolies) známa z modelu BMW i3s (kombinovaná spotreba elektrickej energie: 14,6 — 14 kWh/100 km, kombinované emisie CO2: 0 g/km), ktorá sa prvý raz predstavuje vo vozidle so spaľovacím motorom. Vďaka nej sa dá preklz kolies ovládať oveľa rýchlejšie a citlivejšie ako predtým. Technológia ARB tvorí súčasť štandardnej výbavy BMW radu 1 a využíva ovládanie preklzu kolies, ktoré sa nachádza priamo v riadiacej jednotke motora namiesto toho, aby sa nachádzala v riadiacej jednotke stabilizačného systému DSC. Elimináciou dlhých signálnych dráh sa informácie dostanú do cieľa trikrát rýchlejšie. Vďaka tomu dostane vodič preklzujúce koleso pod kontrolu desaťkrát rýchlejšie. Aktívny člen obmedzovania preklzu kolies úzko spolupracuje s dynamickým stabilizačným systémom DSC a výrazne potláča nedotáčavé prejavy, ktoré sa bežne vyskytujú vo vozidlách s pohonom predných kolies.

Zdroj: BMW

Technológia ARB spolupracuje aj so systémom BMW Performance Control (ovládanie miery stáčania vozidla). Tento prvok tvoriaci štandardnú výbavu vozidla BMW radu 1 zlepšuje ovládateľnosť tým, že v prípade potreby pribrzdí vnútorné koleso ešte skôr, ako by sa malo začať preklzovať. Výsledkom sú neutrálne prejavy riadenia. Okrem štandardného odpruženia s dynamickým nastavením a špeciálnym naladením pre rôzne motorické verzie a okrem odpruženia M Sport so svetlou výškou zníženou o 10 mm sa úplne nové BMW radu 1 na požiadanie dodáva aj s adaptívnym odpružením so systémom VDC (Variable Damper Control).

Vodič si tak pomocou Ovládača jazdného zážitku volí medzi dvoma nastaveniami komfortných alebo športových reakcií odpruženia. Všetky modely úplne nového BMW radu 1 bez ohľadu na motorizáciu dostanú viacprvkové zavesenie zadnej nápravy.

Dva modely s inteligentným pohonom všetkých kolies BMW xDrive

Technológia ARB a systém BMW Performance Control tvoria samozrejmú súčasť aj modelov BMW 120d xDrive a BMW M135i xDrive, štandardne vybavených inteligentným pohonom všetkých kolies. Štandardnú výbavu modelu M135i xDrive dopĺňa aj novo vyvinutý mechanický samosvorný diferenciál Torsen, ktorý úpravou svornosti predných kolies dodáva vozidlu ešte športovejšie jazdné vlastnosti.

Zdroj: BMW

Diferenciál tvorí súčasť štandardne dodávanej 8-stupňovej automatickej športovej prevodovky Steptronic Sport a obsahuje aj režim Launch Control, ktorý aj na prvom a druhom rýchlostnom stupni púšťa na kolesá plný krútiaci moment s hodnotou 450 Nm. Obratnosť vozidla a jeho chuť po zákrutách zvyšuje v modeli BMW M135i xDrive aj ostrejšie riadenie M Šport. Brzdy M Šport sa vyznačujú excelentnou odolnosťou proti vädnutiu a za každých okolností poskytujú dostatočnú rezervu brzdného výkonu. Riadenie M Šport a brzdy M Šport tvoria súčasť výbavy na želanie aj pre ostatné modely BMW radu 1.

Začiatok predaja s troma naftovými a dvoma benzínovými motormi

Záujemcovia si môžu objednať nové BMW radu 1 s niektorým z ponuky 3- a 4-valcových motorov ostatnej generácie z rodiny BMW EfficientDynamics. Množstvo detailných úprav sa prejavilo na lepšej spotrebe paliva, nižších emisiách a v niektorých prípadoch aj na vyššom výkone. Na výber sú tri naftové a dva benzínové motory s výkonmi od 85 kW (116 k) v modeli BMW 116d (kombinovaná spotreba paliva: 4,2 — 3,8 l/100 km; kombinované emisie CO2: 110 — 100 g/km) do 225 kW (306 k) v modeli BMW M135i xDrive. Posledný menovaný motor predstavuje v spomínanom modeli najvýkonnejší 4-valec v ponuke spoločnosti BMW Group. BMW M135i xDrive zrýchli z 0 na 100 km/h iba za 4,8 sekundy (s balíkom M Performance dostupným od 11/2019 klesne táto hodnota na 4,7 sekundy) a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. Napriek týmto očarujúcim hodnotám výkonu je kombinovaná spotreba paliva iba 7,1 — 6,8 l/100 km a kombinované emisie CO2 sa držia na hodnotách 162 — 155 g/km. Všetky motory dostupné pre BMW radu 1 vyhovujú prísnym emisným podmienkam normy Euro 6d-TEMP, zatiaľ čo BMW 116d spĺňa už normu Euro 6d. Benzínové motory dostali filter pevných častíc pre benzínové motory a naftové motory využívajú filter pevných častíc pre naftové motory, absorpčný katalyzátor oxidov dusíka NOx a technológiu SCR (selektívna katalytická redukcia).

Zdroj: BMW

Tri rôzne technológie prevodovky

Modely BMW 116d, BMW 118d a BMW 118i sa štandardne dodávajú s prepracovanou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, zatiaľ čo na požiadanie sa do modelov 116d a 118i montuje špičková 7-stupňová dvojspojková prevodovka Steptronic. Tichšia a jemnejšie radiaca 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic sa na požiadanie dodáva do modelu 118d a štandardne do modelu 120d xDrive, 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic Sport zase do modelu BMW M135i xDrive. Inteligentný softvér umožňuje, aby sa radenie oboch automatických prevodoviek prispôsobilo aktuálnym podmienkam na ceste a v doprave.

Asistenčné systémy z modelov BMW z vyšších radov

Do nového BMW radu 1 sa dostalo mnoho inovatívnych asistenčných systémov vodiča, ktoré pochádzajú z modelov BMW z vyšších radov a majú svoj debut v prémiovej kompaktnej triede. V závislosti od konkrétneho systému dokážu kamery, radary a ultrazvukové snímače nazbierať a vyhodnotiť údaje, ktoré monitorujú okolie vozidla a následne vystríhajú vodiča pred nebezpečenstvom, prípadne dokážu aktívne zasiahnuť do riadenia alebo do bŕzd a tým minimalizovať hroziace riziko. Štandardná výbava na európskych trhoch obsahuje Kolízne varovanie a varovanie pred chodcami s funkciou brzdenia v meste, pričom dokáže vodiča vystríhať aj pred prítomnosťou cyklistov. Štandardne sa vo vozidlách nachádza aj Lane Departure Warning Syste (Varovný systém opustenia jazdného pruhu) s aktívnym udržiavaním vozidla v jazdnom pruhu, ktorý funguje pri rýchlostiach od 70 do 210 km/h. V ponuke na požiadanie dodávaných asistenčných systémov sa nachádzajú aj Aktívny systém udržiavania rýchlosti použiteľný do rýchlosti 160 km/h (modely s automatickou prevodovkou aj s funkciou Stop & Go) či Driving Assistant obsahujúci Varovný systém zmeny jazdného pruhu, Zadný predkolízny systém a Zadný varovný systém pred premávkou zboku.

Zdroj: BMW

M Performance Parts už od začiatku

M Performance Parts už od začiatku predaja nového modelu BMW radu 1 bude k dispozícii široká ponuka exkluzívnych doplnkov M Performance Parts. Vďaka nim sa športový vzhľad a dynamický potenciál posúvajú na úplne novú úroveň. Keďže ide o prvky vytvorené na mieru pre BMW, všetky dielce sú zladené navzájom a tak isto aj s výnimočným charakterom nového modelu. Okrem zlepšenia športovej a dynamickej stránky vozidla spĺňajú všetky dielce aj funkčné požiadavky v oblasti nízkej hmotnosti a aerodynamiky. Podarilo sa to aj vďaka rozsiahlemu využitiu pretekárskych skúseností oddelenia BMW M GmbH pri vývoji prvkov M Performance.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW
Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Športovo ľahké: aerodynamické a exteriérové prvky

Športový vzhľad vozidla a línie jeho karosérie umocňuje viacero odľahčených dielcov s novým vzhľadom uhlíkových vlákien a prvky s vysoko lesklým čiernym povrchom. M Performance predný spliter, zadný spojler a ďalšie aerodynamické krídelká s vysoko lesklým čiernym povrchom zlepšujú aerodynamiku a zároveň aj zvyšujú dynamické vlastnosti kompaktného 5-dverového vozidla. To isté platí aj pre vysoko lesklé čierne bočné prahy a zadný difúzor vyrobený z uhlíkových vlákien. Všetky prvky M Performance boli vyvinuté špeciálne pre nové BMW radu 1 a následne zosúladené v aerodynamickom tuneli. Mimoriadne kvalitné dielce z uhlíkových vlákien sa vyrábajú ručne a následne sa na ne nanáša vysoko lesklá povrchová úprava. To isté platí aj pre vonkajšie telesá spätných zrkadiel M Performance. V ponuke prvkov M Performance Parts sa nachádzajú aj nové M obličky s vypletanou výplňou. Podobné doplnky nájdete aj v kabíne vozidla.

Intenzívne brzdenie: 18-palcové športové brzdy M Performance

Vysokú dynamiku nového modelu BMW radu 1 môže dopĺňať aj 18-palcový športový brzdový systém M Performance. Jeho výrazné vlastnosti zlepšujú brzdový výkon a zvyšujú teplotnú odolnosť a to aj v extrémnych podmienkach. Atraktívny vzhľad bŕzd s červenými strmeňmi dopĺňa športový vzhľad vozidla a obzvlášť vynikne v spojení s otvoreným dizajnom kolies. V porovnaní so štandardne dodávaným brzdovým systémom majú predné kolesá väčšie odľahčené perforované kotúče s vnútorným chladením, ktoré mocne stláčajú pevne uchytené 4-piestikové strmene. Veľké strmene sú pre úsporu hmotnosti vyrobené z ľahkej hliníkovej zliatiny. Zadné kolesá dostali odľahčené brzdové kotúče a 1-piestikové plávajúce strmene.

Ako doplnok k športovým brzdám ponúka BMW vysoko kvalitné 18-palcové kované disky z ľahkých zliatin M Performance so vzorom Y-Spoke 554M. Odľahčené letné disky kolies matnej čiernej farby Jet Black obsahujú plnofarebnú grafiku, ktorá zobrazuje nápis M Performance a logo M. V ponuke sú aj 18-palcové disky kolies z ľahkých zliatin so vzorom 711M lakované sivou farbou Ferric Grey. K športovým brzdám M Performance sa dodávajú aj zimné disky kolies pripravené na použitie so snežnými reťazami. V ponuke sa nachádzajú aj 19-palcové dvojfarebné disky kolies z ľahkej zliatiny M Performance so vzorom Double Spoke 555M. Dodávajú sa ako komplet spolu s letnými pneumatikami.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku


Stream naživo