2019-05-03 06:55:00
Audi S4, S6, S7
Audi S4, S6, S7
Zdroj: Audi

Audi S4 a S4 Avant – Iba TDI. Nová V6 nemá žiadnu turbodieru!

Audi aj pri športových modeloch S4 a S4 Avant ponúkne výhradne naftové riešenie. Rovnako ako pri S5, S6, S6 Avant a S7.

Audi aj pri športových verziách modelov S4 a S4 Avant ponúkne v Európe výhradne naftové V6 motory 3,0 TDI. Tak ako pri väčších S5 Coupe, S5 Sportback, S6, S6 Avant, S7 a pri SUV SQ5 (odhalené už dávnejšie), aj tu ide o novú verziu naftového trojlitrového motora vybaveného ako mild-hybridnou technológiou, tak novým elektrickým kompresorom. Výsledok? Nielenže je eko, má vysoký výkon, krútiaci moment, a pritom nemá žiadnu turbodieru.

Motor 3,0 TDI ponúkne všetkým spomenutým športovým verziám štandardných modelov A4, A4 Avant, S6, S6 Avant, S7 a SQ5 maximálny výkon 255 kW (347 k) respektíve 257 kW (349 k) pri 3850 ot/min a maximálny krútiaci moment až 700 Nm v rozmedzí od 2500 až 3100 ot/min (vyšší výkon majú verzie S6, S6 Avant, S7). Motor je vybavený tandemovo usporiadanými turbodúchadlami s tým, že jedno z nich nie je výfukové, sedí si výhradne v nasávacom potrubí, a tak dostalo názov elektrický kompresor (elektrické dúchadlo). Práve elektrickému kompresoru vďačí táto verzia naftového motora za okamžité reakcie na stlačenie plynového pedálu bez akejkoľvek turbodiery.

Zdroj: Audi

Elektrický kompresor sa aktivuje v momente, keď požiadavka na akcelerátore od vodiča je vysoká, avšak vo výfukovom potrubí nie je dostatok tlaku na splnenie tejto požiadavky. Vtedy sa v priebehu 250 milisekúnd roztočí až do 70 000 otáčok elektrický kompresor (EPC) s maximálnym výkonom 7 kW, ktorý v momente vženie stlačený vzduch do valcov, a tak v priebehu krátkych okamihov dodá „potravu“ veľkému turbodúchadlu. To následne preberie iniciatívu a vďaka dostatku tlaku vo výfukovom potrubí vtlačí do valcov plnú porciu stlačeného vzduchu. EPC sa môže aktivovať opakovane a to kedykoľvek – pri štarte, či pri pružnom zrýchlení – teda aj v nízkych otáčkach, aj vo vyšších ale pri nízkom zaťažení.

EPC je živené 48 Voltovým elektrickým systémom a je umiestnené hneď za medzichladičom. Väčšinu času je neaktívne a nasávaný vzduch prechádza okolo. Akonáhle je jeho účinok žiaduci, obtokový ventil sa aktivuje a otvorí cestu vzduchu priamo k nemu.

Zdroj: Audi

Výhodou je, že automatická prevodovka nemusí toľko podraďovať a na veľkú časť požiadaviek vodiča môže motor odpovedať aj v nízkych otáčkach (do 1650 ot/min).

Aj vďaka EPC dosahuje model Audi S4 zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a model S6 to zvládne za 5,0 sekundy. Maximálna rýchlosť je pri všetkých modeloch elektronicky limitovaná na 250 km/h.

Súčasťou tohto motora je tiež remeňový štartér generátor BAS umožňujúci nielen bleskurýchle a takmer neciteľné zapínanie a vypínanie motora aj počas jazdy, no tiež umožňujúci rekuperáciu energie a jej následné uloženie do batérií, respektíve jej odovzdanie na kolesá pri ďalšej jazde. Systém BAS môže motor deaktivovať až do rýchlosti 100 km/h a to až na 40 sekúnd. Výsledkom je úspora paliva pri S modeloch na úrovni cca 0,4 litra paliva v reálnych podmienkach podľa WLTP.

Zdroj: Audi

Zaujímavé sú ale tiež ďalšie údaje o tomto motore. Litrový výkon agregátu je takmer 87 kW, v preklade na kone je to necelých 117 koní. Krútiaci moment na liter objemu je necelých 236 Nm. To sú naozaj úctyhodné čísla – najmä na naftový motor. Agregát má pritom hmotnosť sotva 190 kilogramov. Všetky pohyblivé súčasti boli optimalizované na vysoký výkon, zároveň bolo výrazne znížené trenie. Vstrekovače paliva dokážu dosiahnuť tlak až 2500 barov. Turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek má priemer 50 milimetrov a dosahuje maximálny tlak 2,4 baru. Zaujímavé tiež je, že vonkajší nízkotlaký EGR systém vháňa výfukové plyny späť k dúchadlu až po prechode cez filter pevných častíc, čím výrazne zvyšuje jeho efektivitu. Prepracované je aj chladenie. Vďaka samostatnému okruhu chladenia pre hlavu a blok je možné zohriať motorový olej rýchlo aj po studenom štarte. Prietok chladiva môže byť usmernený ku chladiču oleja, k turbodúchadlu, k EPC, či k BAS podľa aktuálnej potreby.

Zdroj: Audi

Jednoducho, športový naftový motor nie je nezmysel, obzvlášť v prípade nemeckého prémiového trojlístka. Dokazuje to aj Audi so svojimi športovými verziami veľkých modelov. Automobilka vsádza na naftu nielen pre emisie, tiež pre fakt, že nafta dáva pri športových verziách manažérskych automobilov obvykle používaných na enormne dlhé jazdy stále väčší zmysel. Pravda, kým v Európe si záujemcovia o S-ká môžu kúpiť jedine TDI, na opačnej strane Atlantiku sú dostupné iba s motormi 2,9 TFSI. Aj tie ale budú vybavené ako systémom EPC i 48 Voltovým mild-hybridným riešením. Ponúknu však výkon 450 koní a krútiaci moment 600 Nm.

Modely S6, S6 Avant a S7 disponujú tiež systémom riadenia zadných kolies. Všetky S modely sú výbavené pohonom všetkých kolies Quattro a adaptívnym podvozkom, či športovým riadením.

K S-kám tradične patrí dizajnový balík interiéru a exteriéru, a tiež bohatá výbava s množstvom zaujímavých doplnkov. Poobzerať si autá môžete v galérii. Ceny zatiaľ nie sú odhalené.

Zdroj: Audi


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Audi

Komentáre k článku


Stream naživo