2019-03-01 14:10:00
SEAT el-Born
SEAT el-Born
Zdroj: Seat

SEAT predstavil svoj prvý elektromobil. Volá sa el-Born a príde o rok

el-Born je prvý elektromobil značky SEAT stojaci na platforme MEB. Svoju premiéru bude mať v Ženeve.

Svet sa mení a mobilita s ním. Rovnako ako spaľovací motor zmenil dopravu začiatkom 20 storočia, elektrifikácia začína otvárať novú epochu vývoja automobilu. Hustota obyvateľstva v mestách sa zvyšuje, no zákazníci chcú naďalej využívať individuálnu mobilitu, preto sa štúdia SEAT el-Born sústredila na hlavné aspekty prinášajúce zmenu v automobilovom priemysle: elektrifikáciu, autonómnu jazdu, zdieľanú mobilitu a konektivitu.

SEAT el-Born je prvým 100 % elektrickým vozidlom španielskej značky, skonštruovaným na báze stavebnice elektromobility MEB koncernu Volkswagen. Štúdia je pomenovaná po jednej z najikonickejších štvrtí El Born v Barcelone. Tá bola inšpiráciou pre dizajnérov a konštruktérov SEAT, ktorí vytvorili športovo ladené vozidlo s najmodernejšou technológiou elektrického pohonu. 

Vozidlo bolo skonštruované a vyvinuté v Barcelone a v sériovej podobe sa bude vyrábať v závode Zwickau koncernu Volkswagen v Nemecku. Bratom sa mu teda stane hatchback Volkswageu I.D. Podobnosť iste nebude náhodná. SEAT bude druhou značkou koncernu, ktorá začne ponúkať vozidlo s elektrickým pohonom na báze stavebnice MEB. Sériový model by sa mal začať predávať v roku 2020.

Zdroj: Seat

Mobilita sa vyvíja a s ňou aj naše automobily. SEAT stojí na čele týchto zmien a štúdia el-Born zhmotňuje technológie a filozofiu dizajnu, ktoré nám pomôžu zvládnuť výzvy budúcnosti,“ povedal Luca de Meo, predseda predstavenstva SEAT, S.A.

S akumulátorovou batériou uloženou v podlahe karosérie medzi nápravami, čo prináša výhodne nízke ťažisko vozidla, má SEAT el-Born dojazd do 420 km podľa novej metodiky WLTP. Významnou výhodou je možnosť nabiť batériu z dostatočne výkonnej verejnej nabíjacej stanice na plnú kapacitu za iba 47 minút.

SEAT el-Born okrem prakticky využiteľného elektrického pohonu umožňuje aj integráciu iných technológií. Štúdia je okrem širokej škály asistenčných systémov vybavená aj funkciami pre autonómnu jazdu.

Konštruovaný pre radosť z jazdy

SEAT el-Born je konštruovaný pre radosť z jazdy. Elektrické pohonné ústrojenstvo umožnilo vytvoriť dynamické proporcie karosérie s kolesami posunutými ďaleko do rohov, z čoho pramení oveľa vzrušujúcejší a viac energiou nabitý vzhľad ako majú automobily s konvenčným pohonom.

Zdroj: Seat

Jedným z kľúčových prvkov pre dosiahnutie dlhého dojazdu je aerodynamika, preto aj logo SEAT na prednej časti karosérie je plynulo zapustené do predného čela. Pretože nie je potrebné privádzať vzduch k chladiču spaľovacieho motora, na prednej časti nie je klasická maska chladiča, vzduch na chladenie batérie sa privádza iba cez štrbiny v nárazníku, čo zlepšuje obtekanie karosérie vzduchom.

Predné stĺpiky karosérie štúdie SEAT el-Born sú posunuté ďalej dopredu, čím sa vytvára úhľadnejšia silueta karosérie a súčasne zväčšuje vnútorný priestor kabíny posádky. Vďaka elektrickému pohonu, ktorý kladie menšie nároky na priestor, je predná deliaca stena kabíny posunutá ďalej dopredu oproti modelom SEAT so spaľovacím motorom.

Zlepšenie aerodynamiky hrá významnú rolu aj na bokoch vozidla. Do dizajnu sú integrované „vzduchové zásterky“ na optimalizáciu obtekania kritických miest karosérie. Predstavujú odpoveď na riešenie konfliktu vyváženého výkonu a estetickej príťažlivosti.

Zdroj: Seat

Najlepšie je to viditeľné na kolesách. Na dosiahnutie primeraných jazdných vlastností pri danom výkone pohonu a hmotnosti vozidla má štúdia 20-palcové kolesá. Turbínový dizajn diskov z ľahkej zliatiny vytvára želaný efekt prúdenia vzduchu, ktorý nielen zlepšuje aerodynamiku ale aj chladí brzdy pre zachovanie ich vysokej výkonnosti pri dynamickej jazde.

Na zadnej časti karosérie zlepšuje aerodynamiku dvojitý spojler, ktorý zabezpečuje, že vzduch sa plynulo odtŕha od karosérie bez turbulencií. Súčasne vizuálne signalizuje dynamiku a výkonový potenciál štúdie SEAT el-Born.

Vnútorný priestor kabíny je veľkorysý vďaka menším priestorovým nárokom elektrického pohonného ústrojenstva a poskytuje posádke úplne nový zážitok z jazdy. 

Interiéru vozidla dominuje displej systému infotainmentu s uhlopriečkou 25,4 cm (10 palcov) v strede prístrojového panelu. Celý kokpit je orientovaný na vodiča, všetky línie prístrojového panelu sa zbiehajú smerom k nemu.

Zdroj: Seat

Veľký vnútorný priestor nie je výsadou predných sedadiel, vďaka zväčšeným vnútorným proporciám z neho rovnako profitujú všetci pasažieri. Väčší priestor bol využitý aj na zvýšenie funkčnosti a rozšírenie odkladacích priestorov.  Napríklad vďaka plochej podlahe sa medzi prednými sedadlami dá pohodlne uložiť taška.

Pohon a batérie

Elektromotor s výkonom 150 kW (v prepočte 204 k) umožňuje vozidlu dosiahnuť rýchlosť 100 km/h z pokoja za iba 7,5 sekundy – čo je viac ako dostatočné pre každú situáciu v premávke. No to je iba polovica príbehu.

Elektrické vozidlá sa neposudzujú iba podľa ich jazdných výkonov, ale aj podľa dojazdu a času potrebného na opätovné dobitie batérie. V obidvoch týchto disciplínach el-Born exceluje.

Akumulátorová batéria s kapacitou 62 kWh umožňuje dojazd do 420 km podľa realistickej metodiky WLTP, takže vozidlo sa dobre hodí aj na dlhšie jazdy mimo mesta. A vďaka kompatibilite s rýchlonabíjačkou na jednosmerný prúd s príkonom 100 kW sa batéria dá nabiť z 0 na 80 % za iba 47 minút.

Zdroj: Seat

Vozidlo je vybavené vyspelým systémom tepelného manažmentu aby bolo možné dosiahnuť čo najväčší dojazd v extrémnych klimatických podmienkach. Na temperovanie kabíny posádky slúži tepelné čerpadlo, ktoré znižuje spotrebu elektrickej energie na vykurovania natoľko, že ušetrí až 60 km dojazdu – čo je zvlášť užitočné v krajinách s nízkymi teplotami.

 

 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Seat

Komentáre k článku


Stream naživo