25.06.2018

Toyota predstavila novú Century. Toto je vrchol luxusu. Pozrite si japonský Rolls

Japonsko - krajina vychádzajúceho slnka je na opačnom konci zemegule nielen zemepisne.

Ak ste konzervatívny riaditeľ japonského konglomerátu, alebo vysokopostavený člen vlády, či japonský cisár, alebo tak len chcete pôsobiť, Toyota Century je vaša jediná voľba.

Asi na svete neexistuje luxusné auto, ktoré by bolo konzervatívnejšie naladené ako práve Toyota Century. Jej názov zachytáva podstatu charakteru vozidla vo viacerých smeroch. Tým najzreteľnejším je fakt, že od roku 1967 teda za 51 rokov vyšla ešte len tretia generácia vozidla. Kým prvá generácia bola na trhu od roku 1967 do 1997, teda tridsať rokov, druhá generácia čas na trhu skrátila na 21 rokov. Mať jednu generáciu vozidla na trhu v priemere 25 rokov, to sa dnes už len tak nevidí. Na druhú stranu, na vkuse japonských štátnikov a vysokopostavených manažérov sa veľa nemení. Vidieť to aj na úplne novom aute. Dizajn nepredstavuje revolúciu, ktorú by sme po dvoch dekádach vo výrobe mohli čakať. Je to len decentná evolúcia tak vonku i vnútri. Pravdou ale je, že Podkapotou sa toho zmenilo dosť.

Tretia generácia sa verejnosti predstavila na októbrovom autosalóne v Japonskom Tokiu a práve dnes vstupuje do predaja. Vozidlo zmenilo vonkajšie rozmery, získalo množstvo elektronických pomocníkov a má tiež nový hybridný motor. Ručná výroba a kvalita použitých materiálov ani imidž vozidla sa nemenia.

Podkapotou je nový hybridný systém zahŕňajúci benzínový atmosférický osemvalec V8 s objemom 5,0 litra a s maximálnym výkonom 280 kW (381 k) a s maximálnym krútiacim momentom 510 pri 4000 ot/min. Asistuje mu výkonný elektromotor s výkonom 165 kW (224 k) a krútiacim momentom 300 Nm. Systémový výkon hybridu je 431 koní teda 317 kW.

Motorizácia má vynikať nielen vo výkonnostných parametroch, ale tiež v hladkosti chodu. Motor je extrémne dobre utlmený tak, aby nijako nenarúšal žiadané ticho v priestore pre pasažierov. Ticho nenarušia ani vonkajšie vplyvy. Nová Century disponuje systémom pre aktívne potláčanie hluku, prvotriednymi zvukoizolačnými materiálmi, inovovaným podvozkom pre zvýšenie komfortu a stability na ceste. Auto má tiež elektronicky ovládané vzduchové pruženie.

Novinkou je tiež kompletný balík asistenčných systémov Toyota Safety Sense vrátane kontroly mŕtveho uhla a asistovanej jazdy v pruhoch. Vozidlo je vybavené systémom schopným v prípade núdze privolať pomoc.

V kabíne luxus zabezpečujú drevené detaily i velúrové vlnené poťahy a výplne dverí. Práve jemné krátkovlasé prírodné materiály sú v Japonsku znakom luxusu, i keď si zákazník môže zakúpiť aj kožené čalúnenie. Samozrejmosťou je sedadlo spolujazdca schopné slúžiť ako opierka nôh, hlavný ovládací panel s dotykovým displejom umiestnený v stredovej opierke vzadu, 11,6 palcový displej infotainmentu vzadu, samostatné zóny vzduchotechniky pre pasažierov vzadu i 20 nastaviteľných reproduktorov prvotriedneho audiosystému.

Zadné sedadlá disponujú elektrickým nastavovaním a masážnou funkciou.

Novinkou je tiež hlboká čierna farba Kamui. Ide o sedemvrstvový lak, ktorý je ručne leštený a pieskovaný pre čo najväčší lesk, hĺbku a trvácnosť. Na obrázku vidíte mokré pieskovanie laku.

Pre maximálny priestor na zadných sedadlách má nová Century o 65 milimetrov väčší rázvor. Pre lepšie nastupovanie bola spodná hrana otvoru pre dvere znížená o 15 milimetrov. Výsledkom je, že pasažieri nemusia toľko nadvihovať urodzené nôžky.

Nová Century má celkovú dĺžku 5335 mm, šírku 1930 mm a výšku 1505 mm. Rázvor je po predĺžení na úrovni 3090 mm. Pre zachovanie exkluzivity a kvality ručnej výroby sa mesačne vyrobí len 50 kusov

Vozidlo ide do predaja s počiatočnou cenovkou 19 a pol milióna jenov, čo je v prepočte 153 tisíc eur. To je cena za priemerne vybavený Mercedes Triedy S s predĺženým rázvorom a naftovým motorom 400d. Skutočným konkurentom pre Century sú pritom takmer dvakrát drahšie nemecko-britské vozidlá značiek Bentley a Rolls Royce. No nekúp to, keď je to také lacné a pritom ručne robené... Treba však uznať, že to auto má svoj vlastný ťažko opísateľný retro ázijský štýl. Čo poviete na Century?

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Toyota

Komentáre k článku