2016-06-10 14:15:00
Octavia Combi 1,0 TSI
Octavia Combi 1,0 TSI
Zdroj: SKoda

Škoda Octavia 2017 dostala adaptívne tlmiče DCC. Ako s nimi jazdí?

Škoda Octavia 2017 prináša nový motor, adaptívne tlmiče a bezdrôtové nabíjanie.

Škoda Octavia modelového roku 2017 s novým motorom 1,0 TSI s výkonom 85 kW (115 k) štartuje na Slovensku s cenou od 16 510 € za výbavu Active. Verzia kombi je k dispozícii s príplatkom 850 € vrátane strešného nosiča. Adaptívne tlmiče DCC môžete prikúpiť pri motoroch s výkonom 150 koní a vyšším.

Okrem nového motora 1,0 TSI, ktorý nahrádza výkonnejšiu verziu agregátu 1,2 TSI prináša ľahká aktualizácia ďalšie novinky. Sú nimi adaptívne tlmiče DCC dostupné v Octavii vôbec po prvýkrát a niekoľko noviniek v oblasti infotainmentu a praktických riešení. Novú motorizáciu sme už vyskúšali začiatkom týždňa, tu sa o nej dozviete všetko, hlavne však ako s ňou Octavia jazdí.

Takisto sme skúšali nové adaptívne tlmiče, rovno na Octavii RS s benzínovým agregátom 2,0 TSI. Hneď na úvod treba povedať, že práve k Octavii RS pasujú adaptívne tlmiče najlepšie, tak ako sme očakávali. Vo všeobecnosti tvrdšie naladený podvozok športovo ladeného vozidla môže pôsobiť komfortnejšie, ak to posádka vyžaduje. Stačí prepnúť podvozok do komfortného režimu a vozidlo príkladne hladí nerovnosti. Naopak v režime šport je Octavia RS ostrá a presvedčene kopíruje povrch cesty. Počas jazdy z Mladej Boleslavi na pražské letisko Václava Havla v Octavii RS s DCC sme prešli ako po kvalitnej diaľnici, tak po rozbitých cestách a tiež po všetkých typoch komunikácii v centre Prahy vrátane mačacích hláv. Komfortný režím je pre plavnú jazdu po diaľnici a po rozbitých komunikáciách ideálny. Rovnako mačacie hlavy vám z hlavy nevytrasú toľko čo v športovom režime. Naopak športový režim sme počas jazdy využili veľmi málo, najmä na krátkych úsekoch kvalitných povrchov – ich najväčších výskyt je pri zjazdoch a výjazdoch na diaľničnú sieť. A my sa sťažujeme na rozbité cesty? Choďte do Česka, v okolí Prahy je to horšie ako u nás na východe... Rozdiel medzi režimami je najciteľnejší práve pri comfort a sport.

Zdroj: SKoda

DCC sa oplatí využiť aj v prípade výberu Octavie ako vozidla na dlhé služobné jazdy. So správnou voľbou diskov môže posádke uľahčiť život, aj keď treba pripomenúť, že podvozok Octavie je naladený dobre aj bez adaptívnych tlmičov. DCC v Octavii splnil čo sme očakávali, konštruktérom sa tlmiče podarilo implementovať bez chýb.

Prečo DCC iba nad 110 kW (150 k)?

Zdalo by sa to ako zbytočné obmedzenie, no jeho význam je jednoduchý: pod 150 koní majú Octavie jednoduché zadné nápravy, DCC sa spája s multilinkom.

Pri jazde s Octaviou s trojvalcovou novinkou Podkapotou sme zostali prekvapení z jazdných vlastností. Keďže trojvalec má k dispozícii výhradne jednoduchú zadnú nápravu (vlečné ramená), očakávali sme istú neistotu na priečnych nerovnostiach, tak ako nás to naučilia Octavia 1,6 TDI s rovnakým podvozkom. Lenže Octavia s novinkou Podkapotou bola omnoho stabilnejšia aj s nezaťaženou zadnicou. Žeby konštruktéri prepracovali zadnú nápravu? Iste, auto sa vyvíja, no výrazný rozdiel skôr pripisujeme ľahkému motoru vpredu, ktorý spôsobil lepšie rozloženie hmotnosti a vyváženie celého vozidla. 

Pri ktorých motoroch teda DCC môžem prikúpiť?

Motory TSI

  • 1,4 TSI/110 kW (150 k), šesťstupňová manuálna prevodovka a sedemstupňová prevodovka DSG
  • 1,8 TSI/132 kW (180 k), šesťstupňová manuálna prevodovka a sedemstupňová prevodovka DSG; 4×4 so šesťstupňovou prevodovkou DSG
  • 2,0 TSI/162 kW (220 k) - RS, šesťstupňová manuálna prevodovka a šesťstupňová prevodovka DSG
  • 2,0 TSI/169 kW (230 k) - RS 230, šesťstupňová manuálna prevodovka a šesťstupňová prevodovka DSG


Motory TDI

  • 2,0 TDI/110 kW (150 k), šesťstupňová manuálna prevodovka a šesťstupňová prevodovka DSG; 4×4 so šesťstupňovým manuálom
  • 2,0 TDI/135 kW (184 k), šesťstupňová manuálna prevodovka a šesťstupňová prevodovka DSG; 4×4 so šesťstupňovou prevodovkou DSG

 

V preklade teda dané tlmiče môžete dodať všetkým motorom s výkonom 110 kW a vyššie. Ako DCC funguje?

V tlmičoch systému DCC je prietok oleja riadený elektricky ovládaným ventilom. Činnosť ventilu v závislosti na stave vozovky, štýle jazdy a zvolenom režime zabezpečuje výkonná riadiaca jednotka. Veľký prierez umožňuje komfortnú jazdu, menší prierez automobil tesnejšie pripúta k ceste. Odozva riadenia bude presnejšia, jazdné vlastnosti a brzdenie sú vďaka cielenej zmene charakteristiky tlmenia precíznejšie a nakláňanie karosérie menšie. DCC zvyšuje aktívnu bezpečnosť tým, že v nebezpečných situáciách systém sám prepne z režimu Comfort do režimu Sport. Tým zabezpečí vyššiu stabilitu, lepšiu trakciu pneumatík a kratšiu brzdnú dráhu.

Zdroj: Ján Hargaš

DCC je k dispozícii spolu s voľbou jazdného profilu (DMS) od výbavy Ambition. Voľbou jazdného profilu môže vodič prepínať charakteristiku riadenia, radenia prevodovky DSG a nastavenie podvozku do niekoľkých režimov. V režime Individual môže tieto systémy nastavovať podľa vlastných preferencií.

Čo prináša Octavia 2017?

Modelový rok 2017 priniesol okrem vyššie spomenutého aj nové disky. Pre model OCTAVIA vo výbave Ambition, Style a Business sú k dispozícii čierne 17-palcové kolesá Terron z ľahkej zliatiny.

Interiér a Simply Clever prvky
V prevedení modelového roku 2017 získa klimatizácia Climatronic nový alergénny filter, voliteľnú parkovaciu kameru udržuje v čistote tryska ostrekovača a v blízkej dobe pribudne ďalšia súčasť voliteľnej výbavy - dáždnik pod sedadlom spolujazdca. Tablety možno teraz k operadlám predných sedadiel pripevniť držiakom.

Novinky v systémoch infotainmentu
Systémy infotainmentu v modeli Škoda Octavia patria k druhej generácii MIB II. Už základný stupeň výbavy Active obsahuje v modelovom roku 2017 štandardne infotainment Swing. Infotainmentu s navigáciou Amundsen teraz pribúda funkcia WLAN. Systém možno ovládať tabletom alebo smartfónom pomocou aplikácie ŠKODA Media Command.

V modelovom roku 2017 bude ponuka infotainmentu rozšírená o nové prvky. Voliteľný Phonebox smartfón bezdrôtovo pripojí k anténe automobilu a zabezpečí tak lepšiu kvalitu príjmu hovorov a dát. Súčasne ponúkne možnosť smartfón indukčne nabíjať podľa štandardu Qi, ak je na to technicky prispôsobený.

 

jh

Komentáre k článku


Stream naživo