2015-08-14 11:32:09
BMW M4 GTS, BMW
BMW M4 GTS, BMW 3,0 CSL Hommage R
Zdroj: BMW

BMW M4 GTS je pretekár, ktorý môže i na bežné cesty. Pomáha si vstrekovaním vody

BMW si na prehliadku elegancie v Pebble Beach v Kalifornii pripravilo ukážu svojich športovo-pretekárskych ambícií. Dva pútavé koncepty z divízie M.

Rok od uvedenia BMW M4 Coupe na trh predstavuje divízia BMW M počiatočný náhľad na vysokovýkonný model, určený pre jazdu na cestách, ale hlavne na závodných tratiach: BMW Concept M4 GTS.

Divízia BMW M sa chce vrátiť ku svojim koreňom. Táto odnož BMW, založená v roku 1972 ako BMW Motorsport GmbH, nespôsobila len senzáciu svojim ikonickým pretekárskym automobilom BMW M1, ale vyvinula aj prvý motor s turbodúchadlom, ktorý zvíťazil vo svetovom šampionáte Formuly 1 a bola silou, ktorá stála za najúspešnejším pretekárskym cestným automobilom – BMW M3 triedy A.

Nový automobil BMW Concept M4 GTS teda pokračuje v tradícii špeciálnych modelov BMW M3, ktoré preslávili BMW M3 Evolution (1988), BMW M3 Sport Evolution (1990), BMW M3 GT (1995), BMW M3 CSL (2003), BMW M3 GTS (2010) a BMW M3 CRT (2011).

Svetová premiéra automobilu BMW Concept M4 GTS sa uskutočnila 13. augusta 2015, počas týždňa Pebble Beach Concours d’Elegance v Kalifornii, v spoločnosti víťaziacich športových automobilov uplynulých rokov.

BMW Concept M4 GTS stavia na základoch BMW M4 Coupe. Manuálne nastaviteľný predný splitter a zadné krídlo – oba z uhlíkového vlákna – zabezpečujú aerodynamické vyváženie a vozidlu BMW Concept M4 GTS a umožňujú prispôsobiť sa jednotlivým pretekárskym tratiam, ale aj jazde na ceste. Kapota je z materiálu CFRP (plast vystužený uhlíkovými vláknami), ktorá znižuje hmotnosť vozidla a jeho ťažisko. Predné nasávacie otvory vzduchu optimalizujú prúdenie vzduchu a minimalizujú vztlak prednej nápravy.

Zdroj: BMW

Dynamický vzhľad vozidla BMW Concept M4 GTS je zvýraznený farbou exteriéru v odtieni Frozen Dark Grey Metallic, ktorá s nádychom Acid Orange na prednom splitteri vytvára efektívny kontrast. Na diskoch 9,5 J x 19 (predné) a 10,5 J x 20 (zadné) sú pneumatiky Michelin Sport Cup 2 (265/35 R19 vpredu, 285/30 R20 vzadu).

Vstrekovanie vody: zvýšenie výkonu, zníženie spotreby paliva pri plnom zaťažení.

Motor poháňajúci BMW Concept M4 GTS je vybavený rovnakým inovatívnym systémom vstrekovania vody, ktorý zabezpečil pozoruhodný nárast výkonu a krútiaceho momentu automobilu BMW M4 MotoGP Safety Car.

V systéme vstrekovania vody, predstavenom divíziou BMW M, využili inžinieri fyzikálny jav, pri ktorom odporujúca sa voda preberá potrebné množstvo energie z okolitého média. Voda sa do zberného vstupného potrubia vstrekuje jemná vodná triešť. Pri odparovaní vody sa nasávaný vzduch výrazne ochladzuje. V dôsledku toho sa teplota pri konečnom stlačení v spaľovacej komore – a teda aj snaha motora „klepať“ – zníži, čo motoru s turbodúchadlom umožní použiť vyšší plniaci tlak a skoršie načasovanie vstrekovania.

I keď presné parametre zatiaľ nepoznáme, BMW tvrdí, že táto technológia zabezpečuje markantný nárast výkonu a krútiaceho momentu, a zároveň znižuje tepelné zaťaženie komponentov zaťažených výkonom. Toto všetko prispieva aj k stabilite a trvanlivosti motora s turbodúchadlom. Automobil BMW Concept M4 GTS teda prináša vysokovýkonné technológie z pretekárskej trate priamo na cestu.

Zdroj: BMW

Silný výkonnostný potenciál šesťvalcového radového motora s turbodúchadlom si vyžaduje aj mimoriadne sofistikovaný systém riadenia tepla v motore a pomocných jednotkách. Inžinieri divízie M vyvinuli kvôli zabezpečeniu optimálnych prevádzkových teplôt vo všetkých situáciách nový systém chladenia. Skladá sa z hlavného chladiča a pomocných chladičov pre okruhy s vysokou a nízkou teplotou, prevodovku a turbodúchadlo, ktoré zabezpečujú stabilitu teplôt. Turbodúchadlá sú chladené prostredníctvom nepriameho medzichladiča, ktorému pomáha pomocné elektrické vodné čerpadlo.

Automobil BMW Concept M4 GTS je vybavený inovatívnymi zadnými svetlami s technológiou OLED. OLED (organické svetlo emitujúce diódy) sú novým typom svetelných zdrojov, ktoré poskytujú celoplošné a homogénne osvetlenie – na rozdiel od LED, ktoré vyžarujú len bodové svetlo. Ich nízka inštalačná výška len 1,4 milimetra a schopnosť samostatne aktivovať jednotlivé moduly osvetlenia umožňuje vytvárať sviežo pôsobiace svetelné koncepty. Technológia OLED umožňuje mimoriadnu flexibilitu a vytvára nezameniteľný vzhľad, ktorý signalizuje výnimočnú presnosť.

Na Pebble Beach ukázalo BMW aj koncept BMW CSL 3,0 Hommage R, ktorý zaujal najmä aerodynamickým vzhľadom, farbami divízie M, či 21-palcovými diskami. Údaje o výkone tohto auta tiež nie sú známe, je však jasné, že v oboch prípadoch BMW M vyťažilo z trojlitrového benzínového motora omnoho viac než v sériových M-kách. Pôvodný Hommage, ktorý sa ukázal v máji tohto roka mal Podkapotou ten istý šesťvalec s prepĺňaním prostredníctvom eBoost, čo je pravdepodobne označenie elektrického dúchadla. Elektrické dúchadlo výrazne pomôže k zlepšeniu odozvy a nárastu výkonu vozidla.

Zdroj: BMW

Oba koncepty si môžete pozrieť v galérii.

jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku


Stream naživo