2014-12-24 14:00:00
Škoda 1000 MB
Škoda 1000 MB
Zdroj: Ondřej Kroutil

Škoda 1000 MB: Na nedeľný výlet

Mnohí túžite mať veterána. Možno ho dokonca máte niekde v garáži. Ešte nedávno novinka je dnes vyhľadávaným exponátom.

Je pritom ale dosť zaujímavé a pre svoju dobu príznačné, že už keď prišla na trh, bola úplne nová koncepcia škodovky na začiatku 60. rokov svojím spôsobom zastaraná. Napriek tomu sa model 1000 MB stal vo svojej dobe snom väčšiny československých rodín.Neraz aj nedostupným snom. AJ pre cenu, ale skôr pre to, že mať "novinku" nebolo vôbec jednoduché.

Škodovácka tisícka síce ako keby v okamihu svojej premiéry predznamenávala optimistickú budúcnosť, v roku 1964 však ešte nikto netušil, že sa motor vzadu v tejto značke nakoniec udrží „pri „moci“ rovnako dlho ako Komunistická strana, teda nasledujúcich nekonečných dvadsaťpäť rokov.

Vydajte sa s nami na nedeľný autovýlet po krásach socialistického Československa s unikátnou, pravostrannou Škodou 1000 MB pôvodne určenou na export do Pakistanu. História tejto konkrétnej em-béčky sa napriek tomu písala v jej rodnej vlasti, kam auto prišlo krátko po exporte a s volantom vpravo dlhodobo a spokojne slúžila svojim doterajším majiteľom.

 

Zdroj: Ondřej Kroutil
Zdroj: Ondřej Kroutil

Celkom slušný posun

Druhá séria modelu 1000 MB slangovo nazývaná „žiabrovka“ podľa tvaru nasávacích otvorov v zadných blatníkoch, privádzajúcich vzduch k chladiču a kúreniu je v súčasnosti jedným z najvyhľadávanejších typov modelového radu. Základom vozidla, ktoré vo výrobnom programe nahradilo rad Octavia, je prvýkrát použitá samonosná karoséria, vybavená štvoricou dverí a batožinovým priestorom v prednej časti. Koncepčne je teda tisícka podobná francúzskemu bestselleru Renault R8, oproti nemu je však so svojou dĺžkou 4 170 mm podstatne väčšia.

Zdroj: Ondřej Kroutil
Zdroj: Ondřej Kroutil

Jej vodou chladený štvorvalec s hliníkovým blokom, objemom 998 cm³ a rozvodom OHV, je umiestnený pozdĺžne nad zadnou nápravou. Síce neoslní svojim výkonom 31 kW (42 koní), ale s hmotnosťou auta 755 kíl nemá príliš veľkú prácu. Ďalej tu nájdeme nezávislé predné zavesenie s lichobežníkovými ramenami, zadné kyvadlové polonápravy a bubnové brzdy na všetkých kolesách. Určitou zaujímavosťou je vari len automatický bimetalový sytič, ktorý však väčšina majiteľov nechala pre jeho nefunkčnosť prerobiť na klasické ručné ovládanie.

Dizajn, ktorý zaujme

Oproti prvej generácii sa nami predstavený automobil opticky líši predovšetkým menej do bokov zasahujúcou lištou prednej masky. Dominantné sú úzke C-stĺpiky, výrazne panoramatické zadné okno a „hrebienok“ na streche, teda pozdĺžne rebro, zabraňujúce krúteniu plechu pri samotnej výrobe. Ten istý prvok sa tiež opakuje v strede prednej a zadnej kapoty. Ďalším zaujímavým detailom je dvojité dno batožinového priestoru so samostatným priestorom na uloženie rezervy. Tá je prístupná po odistení celého čela, ktoré efektne zájde pod nárazník. Nádrž umiestnená pod prednou časťou vozidla, má nalievacie hrdlo s odklopným viečkom, zakomponovaným do ozdobnej bočnej lišty na pravom blatníku. Výrobca použil netradičnú technológiu pri kvapkovitých držiakoch smeroviek a bočných oblúčikov rámika masky, kedy na číry plast z vnútornej strany naniesol imitáciu chrómu, pričom efekt je aj po rokoch takmer dokonalý.

Zdroj: Ondřej Kroutil
Zdroj: Ondřej Kroutil

Vnútrajšok na vtedajšie pomery luxusný

Exportná verzia má na rozdiel od modelov určených na domáci trh svetlé koženkové čalúnenie sedadiel a dvojfarebné výplne dverí. Palubná doska s na čierno polstrovaným horným a spodným panelom je doplnená jedným združeným prístrojom (v testovanom modeli míľach) a plochým plastovým krytom stĺpika riadenia, v ktorom je z oboch strán zabudovaná dvojica spínačov. Rozmerný volant s tenučkým vencom je dokonalým reprezentantom 60. rokov. Atypický prvok predstavujú minimalisticky poňaté páčky smeroviek, stieračov a klaksónu. Na  koncoch sú vybavené preklápacou plutvičkou, takže sa nevychyľujú zo svojej osi, ale sa iba otáčajú okolo nej. Páčky sytiča a kúrenia nájdeme medzi sedadlami, pri ručnej brzde.

Zdroj: Ondřej Kroutil
Zdroj: Ondřej Kroutil

Pripútajte sa, štartujeme

Sedadlá boli, celkom v štýle vtedajšej doby, bez hlavových opierok. Bezpečnostné pásy s rozmernou hliníkovou prackou pripomínajú vybavenie sedadiel dopravných lietadiel Tu-104. Medzi precízne spracované detaily patria napríklad ovládacie kľučky dverí s plynulou reguláciou vyklopenia trojuholníkového okienka. V exportnej verzii sa potom ten istý prvok objavuje aj na zadných dverách. Celkovú praktickosť zvyšuje druhý batožinový priestor za operadlami zadných sedadiel, teda riešenie, ktoré prevzali všetky nasledujúce škodovky s motorom vzadu. Model 1000 MB mal navyše úložný priestor aj pod ľavou polovicou zadného sedadla, zatiaľ čo pod pravou sa nachádzalo kúrenie.

Zdroj: Ondřej Kroutil
Zdroj: Ondřej Kroutil

Jazdí to!

Jazdné dojmy boli samozrejme ovplyvnené pôvodným stavom s minimom zásahov a veľmi príjemným svetlým interiérom. Prekvapila nás predovšetkým jemnosť ovládania, citlivosť riadenia, ľahký chod spojkového pedálu a pomerne presné radenie. K tomu musíme prirátať na svoju dobu skvelý výhľad z auta. Na druhú stranu je cestovný komfort posádky narušený hlukom prenikajúcim do kabíny, pretože minimum izolačných materiálov a inštalácia pozdĺžnych ventilačných mriežok pod zadným oknom urobili svoje. Ak ste však vyrazili na dovolenku k Balatonu a priestor za zadnými sedadlami vyplnili stanom, spacákmi, skladacími stoličkami, vankúšmi a konzervami, hluku bolo o poznanie menej.

Zdroj: Ondřej Kroutil
Zdroj: Ondřej Kroutil

 „1000 malých bolesti" toto svojím spôsobom posmešné, až hanlivé pomenovanie, ktoré autu v prvých rokoch výroby dali samotní používateľa, akoby presne vystihovalo československý priemysel tých čias. Problémy boli s kvalitou výroby, problémy s náhradnými dielcami, avšak najväčší problém bol, vôbec zohnať samotné auto...

Zdroj: Autoviny.sk

Jan Kadečka
ZDROJ: autoviny.sk

Komentáre k článku


Stream naživo