2013-10-11 04:05:00
Peugeot RCZ
Peugeot RCZ
Zdroj: Jana Bobulová

Prvé dojmy: Peugeot RCZ - nádherné a navyše dostupné žihadlo

Jeho vzhľad zaujme aj najväčšieho odporcu francúzskych áut. Vyzerá skvelo a skvelo tiež jazdí.

Mal som možnosť povoziť sa na Peugeote RCZ s turbomotorom 1,6 THP s výkonom rovných 200 koní a s manuálnou prevodovkou. Času bolo málo (zhruba dve hodiny), no ponuka zajazdiť si v tom najlepšom a najšportovejšom, čo značka Peugeot ponúka sa nenaskytne každý deň. Prinášam vám dojmy a tiež pojmy z mojej krátkej, no (turbom) naplnenej jazdy s týmto krásavcom.

Peugeot RCZ sa prvý krát ukázal svetu v roku 2009. Faceliftovaná verzia, ktorú som dostal do rúk sa predstavila na autosalóne v Paríži minulý rok. Iba nedávno Peugeot uviedol typ RCZ R, ktorý z motora 1,6 THP vyžmýka až 199 kW (270 k). Zatiaľ sa u nás predávajú tri motorizácie tohto auta. Slabšia verzia benzínového turbom dopovaného RCZ-tka má výkon postačujúcich 156 k. Výkonnejšia má 200 k a pre tých, ktorí si myslia, že do športového auta patrí aj nafta, Peugeot pripravil dvojlitrový motor HDI naladený na 163 koní.

Začneme vzhľadom, pretože práve vzhľad je to, čím auto prevyšuje bežnú šeď na našich uliciach.

Leví kráľ

Kto práve nevyliezol z jaskyne už na kilometer vidí, že sa k nemu blíži niečo výnimočné. Silueta tohto auta je jednoducho uchvacujúca. Zhruba na polovičnú vzdialenosť dokáže človek vybavený orlím zrakom odčítať z jeho kriviek, že je to rodený Francúz: Peugeot Francúz. Auto ohuruje kamkoľvek príde. Peugeot sa netajil tým, že so svojim RCZ-tkom chce konkurovať nemecky hovoriacemu kompaktnému kupé – Audi TT. Pravoverní milovníci nemeckej exaktnosti a TT-čkári ohrnú nos, no Peugeot sa nielenže na Audi TT chytá, on ho aj vo viacerých ohľadoch predbieha.

Samozrejme, dizajn je subjektívna záležitosť, ale ak si odmyslíte všetky predsudky, musíte uznať, že Francúzi sa v kráse vyznajú a pri tomto aute sa naozaj vybúrili.

Dizajn je jedna vec, pekne však vie vyzerať aj komoda, či váza, no od športového auta predsa len očakávate viac (ako len utierať prach).

A od Peugeotu RCZ viac aj dostanete.

Ono to žije!

Prvý dojem po nasadnutí do modelu RCZ bol: ako do pekla uvidím na prístroje! Volant je tak (francúzsky) nízko, že mierne nadpriemerne polievaný a prihnojovaný človek nevidí aké má motor otáčky a už vôbec nevie akou rýchlosťou ide. Rýchlo som sa však odučil pozerať poza volant a zrak mi spočinul na výborne čitateľnom displeji s rýchlosťou. Nuž a otáčky po chvíli bezpečne spoznáte podľa zvuku motora. Ak predsa len trváte na sledovaní ručičiek otáčkomera a rýchlomera chvíľkovým špekulovaním nad nastavením volantu a sedadla zabezpečíte, že na údaje vidíte (po miernom vyklonení) relatívne dobre. Celý tento problém môže spočívať na bedrách, respektíve na krížoch vodiča. Moja nezdravá chrbtica si vyžaduje polohu takmer ležmo a tak je celkom možné, že iný vodič tento problém nepostrehne. Treba skrátka vyskúšať.

A presne o to ide. O vyskúšanie. Naštartujete a pár sekúnd rozmýšľate do čoho ste to vlastne nasadli. Zvuk motora je tak športový ako to len na štvorvalec ide. Po niekoľkých pokojných kilometroch je motor dostatočne zahriaty, aby som mu žiadosťou na poskytnutie výkonu príliš neublížil. A čo čert nechce, predo mnou je výjazd na diaľnicu! Spomalím na tridsať kilometrov za hodinu, podradím, nadýchnem sa a dupnem mu po chrbte. Žiadne čakanie, žiadne zbytočné otázky a uistenia. Jednoducho ideme. A ako! Lev na kapote náhle uvoľní miesto levovi pod kapotou, motor zareve a vystrelí ma na diaľnicu. O pár sekúnd neskôr už noha opúšťa plyn, aby náhodou nevyplašila radary zelených.

Očakával som, že pri radení sa nejakú tú chvíľku nahľadám, kým nájdem ten správny prevod. Šesť stupňová prevodovka je však športovo presná a tuhá, rovnako aj podvozok (aj keď je oproti rozšíreným kostitrasom stále príjemne francúzsky). Ani z volantu nemám umelý a neživý pocit. A to nemám na mysli obšitie kožou, ale posilňovač riadenia. Je to skrátka plnokrvný športiak so záťahom od otáčok pod magickou dvojtisícovou hranicou. 

Ťahá a ťahá

Rozpätie využiteľných otáčok je pochopiteľne ohromné. Motor by vašu ťažkú nohu počúval aj ďaleko za začiatkom červeného pásma, obmedzovač a zdravý rozum však takéto pokusy nedovolia. Auto sedí v zákrute ako povestná r.. na šerbli a ani prirodzená nedotáčavosť predného náhonu vám vďaka širokým pneumatikám a kontrole trakcie nespôsobí vrásku na čele. Počas mojej jazdy pieklo slnko a cesty boli suché, takže som sa nedokázal dostať na hranu priľnavosti auta. Tá sa pohybuje v oblasti mokrých ciest a v prudkej akcelerácii z ostrej zákruty. Ak však pri mokrej ceste nestlačíte slepo plyn v štýle: nech sa deje, čo sa má, ale dávku plynu prispôsobíte tomu čo vám auto šepká, zo zákruty vyjdete ako víťaz a nie ako roľník (v prípade jazdy popri stromoch ako drevorubač). Okrem športového vyžitia však RCZ ponúka aj pokojnú ba priam výletnú jazdu s ekonomickou spotrebou. Šiesty stupeň na prevodovke využijete pri pokojnej jazde po diaľnici, no pri športovej jazde radíte šestku až niekde nad rýchlosťou 200 km/h.  Vďaka veľmi slušnému kufru (na svoju triedu) o objeme takmer 320 litrov odveziete nielen svoju peňaženku a priateľkinu/manželkinu kabelku, ale aj batožinu na spomínaný výlet, či dovolenku. Zadné sedadlá tohto kupé sú skôr na okrasu, či pre deti. Dospelá osoba sa tam nielenže nezmestí, ani sa tam nedostane. Ale naozaj by ste v kupé chceli ísť štyria? Naozaj...?

Preplňovaný benzínový motor znie v ušiach mnohých nedôveryhodne. O spoľahlivosť by som sa pri správnom zaobchádzaní nebál. Ak nebudete skákať po plyne aj na posledných sto metroch pred cieľom, ak necháte turbu možnosť vychladnúť (auto si svoje ústrojenstvo chladí aj po zhasnutí motora, no nespoliehal by som sa iba na to) odvďačí sa vám dobrou kondíciou.

Dostupné žihadlo

Ako som písal už na začiatku. Peugeot RCZ je dostupné žihadlo a stojím si za tým. Cena jeho konkurentov je jediný parameter, v ktorom sa výrazne odlišujú. Kúpiť si nové, voňavé, nepoužité kompaktné športové kupé za 27 tisíc je naozaj možno považovať za obchod dňa. Jeho výkon a schopnosti ďaleko presahujú možnosti slovenských ciest a danosti našich zákonov. Pozornosti okoloidúcich sa vám dostane akoby ste sedeli v talianskom kupé s motorom uprostred. Keď si uvedomíte, že sa v aute nielenže skvelo vybláznite, ohúrite spolujazdca, urazíte pár postpubertálnych pseudošportovcov s „vytunenými“ starými Golfami a podobnými stvorami a ešte k tomu dokážete reálne konkurovať kultovým kupé, pochopíte, že RCZ nie je len obyčajný Peugeot, ale doslova ľudové kupé. Navyše v ňom bez problémov odveziete deti do škôlky, či školy a priateľku/milenku/manželku na dovolenku. Nakúpite a prejdete cestu do práce bez obáv, že vám auto zožerie aj peňaženku...

Úprimne sa priznám: ak by som mal teraz hneď vo vrecku pohodených 27 tisíc viem presne kam by putovali. To auto si ma získalo a získalo by si každého, kto by sa v ňom aspoň na chvíľku povozil.

Čo na to zákazník?

Píše Marek:

RCZ by sa malo predávať bez loga na kapote. Predsudky sú pravdepodobne jediný dôvod, prečo týchto áut nevidíme na našich cestách viac. 200 koňové stádo odpaľuje toto malé auto ako raketu z rampy, zákruty reže ako prilepené k asfaltu a človek sa v ňom cíti veľmi výnimočne. Faktor zábavy, ktorým RCZ disponuje, prevalcoval všetko, v čom som sa doteraz vozil a som rád, že ma nestál vodičák. Na mieste je otázka či potrebujem kvôli 2 týždňom dovolenky veľké rodinné auto, keď sa v ňom zvyšných 50 týždňov v roku „nudím“ sám. 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


Stream naživo