07.11.2018

ROZHOVOR: S riaditeľkou AAA Auto Karolínou Topolovou o jazdených vozidlách

Pri rozhovore s Karolínou Topolovou ma zaujímalo najmä, na čo by si mal dať zákazník pozor a na čo by nemal zabudnúť pri kúpe jazdenky.

Karolína Topolová je generálna riaditeľka spoločnosti AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO. AAA Auto sa už dlhšie profilujú viac ako len predajca jazdených vozidiel. Nedávno sme písali o nových službách ako Mototechna Drive, či Mototechna Classic. Mňa však zaujímal práve jej odborný pohľad na trh jazdených vozidiel.

Väčšina Slovákov si auto pre vlastnú potrebu nekupuje nové, ale jazdené. Práve riaditeľka najväčšieho predajcu jazdených vozidiel u nás i v okolitých štátoch sa už dlhšie prejavuje mimoriadnym prehľadom v tejto oblasti. Namiesto lajfstajlových hovadín som sa tak pýtal úplne konkrétne na problémy, ale tiež novinky pri predaji a kúpe jazdeniek, ktoré v súčasnosti najviac ovplyvňujú záujemcov o jazdené auto.

Novinky, ktoré sa tento rok na Slovensku spustili - vrátane nového registra - môžu výrazne zmeniť predaj, no najmä kúpu jazdeného vozidla. Čo sa mení, na čo by si zákazník mal dať pozor a ako ovplyvňuje náš trh anti-naftový ošiaľ západných krajín? Všetko zistíte v nasledujúcich riadkoch:

Vplývajú na trh s jazdenými autami nové registre vozidiel? A ako do celej problematiky vstupuje nová európska legislatíva o ochrane údajov? Na Slovensku je aktuálne ťažké dostať sa k informáciám o vozidle bez súhlasu majiteľa. Ako tieto novinky ovplyvnia trh s jazdenkami? Zmení sa niečo?

Zavedením registra prevádzkových záznamov sa Slovensko zaradilo medzi krajiny ako je Belgicko či Holandsko, ktoré vytvorili národné registre, do ktorých sa zapisujú okrem najazdených kilometrov aj ďalšie prevádzkové záznamy behom celého životného cyklu auta. Vďaka registru si môže kupujúci overiť stav najazdených kilometrov. Áno, máte pravdu, získanie ODO-PASSu je podmienené spoluprácou majiteľa vozidla so záujemcom. Povinne musia ODO-PASS vydávať iba fyzické osoby – podnikatelia a právnické osoby k autám, ktoré boli stočené. Ak kupujete vozidlo od súkromnej osoby, tak tá vás na stočenie zo zákona upozorniť nemusí a vy sa tak vystavujete výrazne väčšiemu riziku, že budete podvedení. Avšak na trhu sú aj iné možnosti ako vozidlo nechať overiť prostredníctvom VIN kódu či ŠPZ, no databázy nebudú tak obsiahle, rozdiely sa prejavia hlavne časom, až sa národný register viac zaplní.

Pomáhajú registre vozidiel niečomu?

Podľa registra prevádzkových záznamov vozidiel sa už situácia zlepšuje, pri dovozoch z Holandska na Slovensko sa od novembra minulého roka do augusta 2018 znížil počet manipulácii z 42,6 % na 8,67 %. Kým však nepríde k vytvoreniu národných databáz aj v ostatných krajinách EÚ a ich prepojeniu, bude stáčanie pokračovať a kupujúci musia byť obozretní. Hlavne preto, že väčšina vozidiel sa k nám vozí z Nemecka, ktoré zatiaľ žiadnu centrálnu databázu nebuduje a ani nejaví príliš veľkú ochotu prispieť k medzinárodnej výmene dát.

Už dlhšie sa hovorí o tom, že záujem o benzínové autá rastie a aj štatistiky AAA Auto ukazujú, že sa rozdiely v predajoch medzi naftovými a benzínovými autami stierajú. Ako to ale vyzerá pri starších autách? Ak neberieme do úvahy Mototechnu? Preniesol sa aj k nám na Slovensko trend strachu z naftových modelov?

Hrozby a negatívne scenáre o tom, že slovenský trh s jazdenými autami v roku 2018  zaplavia staré dieslové vozidlá dovezené zo zahraničia, sa nenaplnili. Jazdeniek na benzínový pohon je síce na Slovensku u inzerentov už dlhšiu dobu menej ako dieselových, ale pomer oboch týchto pohonov v ponuke sa v priebehu doterajších 8 mesiacov prakticky nemenil. Zo štatistík inzerovaných áut za toto obdobie vyplýva, že v SR sa inzerovalo v priemere 70 percent naftových áut a 27,5 percenta benzínových, zvyšok tvorili vozidlá na alternatívne pohony. Sledovanie trhu nám taktiež ukázalo, že od januára  neprišlo ani k výraznému nárastu alebo poklesu dieselových áut, ktoré boli z dovozu. Ak sa pozrieme na naše predaje, tak záujem o naftové a benzínové vozidlá staršie ako osem rokov je prakticky rovnaký a za posledný rok sa nezmenil.

A naopak ako vyzerajú štatistiky pri zánovných vozidlách?

V prvom polroku minulého roka bola ponuka naftových zánovných vozidiel väčšia ako tých benzínových, v tomto roku sa pomer vyrovnal. Zároveň o polovicu klesol aj počet dieselových zánovných áut, ktoré sú ponúkané na našom trhu a sú dovezené zo zahraničia. Z krajín Vyšehradskej štvorky sme jediní, u koho  nie je v ponuke viac benzínových áut ako naftových. Čo sa však týka našich predajov, v prípade zánovných áut sa ľudia viac orientujú na benzínový pohon. Motoristi, ktorí kupujú novšie autá a počítajú s tým, že na nich budú jazdiť dlhšiu dobu, volia radšej benzín. Zvažujú totiž možnosť, že v určitom horizonte sa môže zákaz vjazdu naftových vozidiel do niektorých miest stať realitou aj u nás.

AAA Auto je dnes medzinárodnou skupinou. Predávate autá nielen v Česku a na Slovensku, ale aj v Maďarsku, či Poľsku. Plánujete expanziu do ďalších štátov? Budete na Slovensku otvárať ďalšie pobočky?

Aktuálne sa sústredíme hlavne na rozvoj v Poľsku, kde sme za posledný rok otvorili 2 pobočky špecializujúce sa na výkup automobilov. Na Slovensku máme so 14 autocentrami, pri čom jedno pripadá na 390 000 obyvateľov, najhustejšiu pobočkovú sieť zo všetkých krajín, kde pôsobíme. Zatiaľ tu teda s ďalšími pobočkami v najbližšej dobe nepočítame, skôr zvyšujeme kapacitu a predajné štandardy tých existujúcich.

Aj keď sú Slovensko, Česko, Maďarsko i Poľsko krajiny zemepisne, historicky i sociologicky blízke, pri jazdených autách možno v rebríčkoch popularity badať veľké rozdiely. V čom sa jednotlivé trhy s jazdenými autami líšia?

Zatiaľ čo na slovenskom a českom trhu dominujú modely od značky Škoda, ktoré sú nasledované značkou Volkswagen, na maďarskom a poľskom trhu je jednotkou Opel Astra a dvojkou Volkswagen Passat resp. Ford Focus. Obľuba Škodoviek je v týchto krajinách výrazne nižšia, umiestňujú sa až na ôsmych a deviatych priečkach. Naopak vo všetkých štyroch krajinách prevažuje ponuka dieselových áut nad benzínovými. Poľskí a maďarskí predávajúci najčastejšie inzerujú vozidlá s cenou o viac ako tisíc eur nižšou ako tí slovenskí a českí. Tomu zodpovedá aj vek a nájazd kilometrov, autá ponúkané v týchto krajinách sú staršie a majú väčší počet najazdených kilometrov. V prípade poľského trhu je zaujímavosťou, že na ňom prevažuje ponuka vozidiel z dovozu.

V súčasnosti sa čoraz väčšmi presadzujú hybridné vozidlá. Nebude dlho trvať a ich množstvo sa na trhu jazdených áut znásobí a z okrajovej záležitosti rýchlo narastú. Čo si myslíte o predaji jazdených hybridných vozidiel? Aj keď výrobcovia hybridov dlhodobo dokazujú, že autá sú často spoľahlivejšie než bežné verzie, pohľad zákazníkov pri jazdených autách môže byť skeptický. Ako to vyzerá s dôverou zákazníka?

Hybridných automobilov v regióne Vyšehradskej štvorky aktuálne nie je veľa. V minulom polroku boli na Slovensku hybridy ponúkané najčastejšie s cenou 14 700 eur, kým klasické benzínové autá s cenou 4 300 eur a diesle s cenou 6 390 eur. Je však potreba povedať, že tieto autá sú zároveň aj výrazne mladšie a majú najazdených menej kilometrov. Motoristi v našom regióne nevidia v hybridných autách takú veľkú úsporu oproti nákupnej cene a neriešia tak výrazne ekológiu prevádzky vozidiel. Z alternatívnych pohonov dominujú ponuke jazdeniek na Slovensku, v Poľsku aj  v Českej republike LPG. Verím, že v budúcnosti počet hybridov a aj elektromobilov vzrastie. Dôležitým zlomom by mohol byť začiatok predaja elektrických vozidiel od Škodovky. Ten má začať v budúcom roku modelom Citigo, ten bude nasledovať plug-in hybrid Superb a skoro po ňom aj nové plne elektrické SUV. Škoda sa na našich predajoch dlhodobo veľmi významne podieľa a bude preto isto hlavným hýbateľom zmien. Na tento vývoj sa pripravujeme už teraz – ako prvý dealer v regióne sa špecializujeme na kúpu aj predaj vozidiel s alternatívnymi pohonmi.

Slovenská legislatíva je namierená proti stáčaniu kilometrov. Právnickým osobám hrozia vysoké pokuty v prípade dokázania podvodu s kilometrami. Ako tento zákon ovplyvnil trh s jazdenými autami? Klesol podiel stočených áut?

Ako som už povedala, podľa informácií z Registra prevádzkových záznamov je toto opatrenie úspešné. Avšak problémom je, že fyzické osoby – nepodnikatelia nemusia na predaj stočeného vozidla upozorniť resp. k nemu nemusia priložiť ODO-PASS. Už podľa minulého zákona bol predaj stočených áut zakázaný iba v prípade fyzických osôb – podnikateľov a právnických osôb, preto sa trh s problémovými auta už vtedy presunul k súkromníkom. Nové opatrenie túto nerovnosť neodstránilo. Rovnako tak  nie je nový systém zatiaľ vo väčšine prípadov schopný odhaliť vozidlá dovezené ako stočené zo zahraničia.

Ako k  novej legislatíve pristupuje AAA AUTO?

AAA AUTO túto legislatívnu zmenu víta, dlhodobo bojujeme proti stáčaniu odometrov. Avšak, kým nebudú existovať národné databázy stočených áut  aj v ďalších krajinách EÚ a nebudú vzájomne prepojené, bude tento boj aj naďalej veľmi komplikovaný. V AAA AUTO vyvíjame maximálne úsilie pre odhalenie skutočného nájazdu kilometrov u každého vozidla, ktoré vykupujeme. Zároveň plníme všetky naše povinnosti, ktoré nám vyplývajú z novo prijatého zákona.

V minulosti bola povesť predajcov jazdených áut skôr zlá ako dobrá, vtipy o bazárnikoch kolujú ešte dnes. Ak sa pozrieme na internet, AAA Auto je v zuboch mnohých, aj keď vzhľadom na množstvo predaných áut a množstvo spokojných zákazníkov možno hovoriť o istej krivde. Čo robí skupina preto, aby zamedzila reálnym problémom zákazníkov? Čo môže robiť zákazník, ak cíti neprávosť?

Od doby čo som sa stala generálnou riaditeľkou systematicky pracujeme na zlepšovaní našich procesov. Investovali sme nemalé finančné prostriedky do modernizácie našich počítačových programov a systémov, ktoré výrazne urýchlili a zjednodušili celkový proces výkupu a predaja vozidiel a tiež sprostredkovania finančných služieb. Zdokonalili sme systém školení a rozvoja všetkých zamestnancov, ktorí jednajú so zákazníkmi. Kladieme veľký dôraz na prístup a profesionalitu každého jednotlivca. So zamestnancami, ktorí nedokázali vyhovieť vyšším nárokom na zaistenie potrieb a spokojnosti zákazníkov, sme sa rozišli. Posilnili sme naše Kontaktné centrum a zaviedli systém rýchlych reakcií na otázky, podnety či reklamácie. Predajcovia na našich pobočkách sú vedení k úplnej transparentnosti pri prezentácii technického stavu ponúkaných vozidiel. Ich prácu veľmi detailne monitorujeme. Pokiaľ v nastavených postupoch aj napriek každodennej kontrole nájdeme chyby, alebo nás na ne zákazníci upozornia, tvrdo ich trestáme. Pokiaľ sa zákazníkovi niečo nepáči, má nejaký podnet sťažnosť alebo pripomienku, môže sa obrátiť na nášho zákazníckeho ombudsmana, ktorým je známy motoristický odborník Alexander Štefuca. Som veľmi rada, že sa každým rokom   počet podnetov, ktoré rieši, znižuje. Okrem podnetov sa venuje aj osvete v oblasti predaja a kúpy auta. Zákazníci samozrejme môžu so svojimi pripomienkami obrátiť aj mňa.

Čo by ste odporučili človeku, ktorý chce kúpiť auto na pobočke? Čo by mal pred predajom vedieť, ako by sa mal pripraviť? Človek predsa len nepredáva auto každý deň, a tak zákazníkom stačí často málo, aby odchádzali so zlým pocitom.

Pri predaji auta sa do jeho ceny premieta viacero faktorov, a to ako sa oň zákazník staral, je jedným z tých podstatnejších. Ak chce motorista automobil dobre predať, mal by na to myslieť už počas jeho používania. Najvýznamnejším faktorom ovplyvňujúcim trhovú hodnotu auta je zdokumentovaná servisná história. Je potrebné si pravidelne viesť servisnú knižku, uchovávať faktúry zo servisu za opravy a výmeny dielov a tie si k výkupu priniesť. Keď vozidlo utrpí na parkovisku škrabanec na blatníku, ktorý je nutné prelakovať, je potrebné všetko zdokumentovať a pri predaji auta byť schopný doložiť, že vozidlo nebolo havarované, ale len prelakované pre kozmetickú chybu.

Celý proces výkupu vozidla zaberie nejaký čas, pretože musíme auto dôkladne prezrieť. Začíname kontrolou údajov v technickom preukaze, pokračujeme testovacou jazdou, technickou prehliadkou, kontrolou auta na diagnostike, následne príde k stanoveniu ceny a k dohode o predaji. Súčasťou výkupného procesu je samozrejme aj kontrola legálnosti pôvodu (či nie je v exekúcii, v insolvencii atď.) a stavu najazdených kilometrov.

A čo by ste odporučili pri kúpe auta?

Pri kúpe auta u nás alebo aj niekde inde by motoristi nemali zanedbať skúšobnú jazdu. Odporúčame im, aby sa s výberom jazdenky neunáhlili. Vybrané vozidlo, alebo ešte radšej hneď niekoľko vozidiel, by si mali čo najstarostlivejšie vyskúšať. Podceňovať preverenie úžitkových vlastnostní vybraného vozidla v praxi sa rozhodne nevypláca. Ak by si to motorista predsa len po kúpe rozmyslel, ponúkame mu možnosť vymeniť auto za iné do siedmych dní bez udania dôvodu.

Okrem dôkladnej skúšobnej jazdy je dobré si so sebou zobrať automechanika alebo vozidlo nechať prezrieť v nezávislom servise. Väčšina solídnych obchodníkov toto umožňuje, ak tomu tak nie je, radšej by som  kúpu prehodnotila. Dôležité je zamerať sa aj na legálnosť pôvodu automobilu, zistiť či nie je auto v exekúcii, nie je na neho leasing, či nebolo manipulované s odometrom, atď. Väčšina veľkých bazárov toto vybaví za kupujúceho, ale v prípade kúpy auta na ulici či v menšom bazáre, by si mal tieto informácie zistiť kupujúci sám, čo je však často veľmi náročný a zdĺhavý proces.

 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku