2016-12-22 13:35:00
tankovanie sa môže stať
Ilustračné foto
Zdroj: topspeed.sk

Koľko NAOZAJ žerie vaše auto? Automobilky klamú! Reálna spotreba až o 50% vyššia!

Nová štúdia odhaľuje ako veľmi sa reálna spotreba odlišuje od papierovej pri nových autách. Najviac pri značke Mercedes.

Nová štúdia európskej organizácie Transport & Enviroment odhaľuje, že reálna spotreba pri jednotlivých modeloch je u niektorých značiek o viac ako 50% percent vyššia než výrobca tvrdí.

Rozdiel medzi papierovou a reálnou spotrebou sa z roka na rok zvyšuje. Kým v roku 2012 bol tento rozdiel na úrovni 28 %, minulý rok to už bolo 42 % a rozdiel stále rastie. Najväčší hriešnici podľa T&E (Transport & Enviroment – Doprava a Životné prostredie) dosahujú rozdiel až nad 50%. Menovite sú to nemeckí prémioví výrobcovia Mercedes a Audi. Priemerný rozdiel medzi papierovou a reálnou spotrebou všetkých modelov Mercedesu je na úrovni 54 %. Najhoršie výsledky zaznamenáva T&E pri modeloch Mercedes tried A a E, kde sa rozdiel vyšplhal až na 56 %.

V prepočte na eurá to znamená, že ročne musí priemerný majiteľ vozidla zaplatiť na pohonných látkach o 549 eur viac než by mal na základe údajov, ktoré uvádza výrobca pri predaji vozidla a pri jeho propagácii. Ide tak o klamlivú propagáciu a zavádzanie. Výsledkom je, že spotrebúvame viac palív, že emisné normy nie sú účinné a že sa naše životné prostredie ďalej zhoršuje, akoby sme nič nerobili.

Zdroj: TandE

(Tabuľka zobrazuje rozdiel medzi modelmi Mercedes a najpredávanejšími modelmi

v danom segmente pri zohľadnení rozdielu medzi papierovou a reálnou spotrebou)

T&E tvrdí, že aj napriek staršiemu spôsobu merania spotreby a emisií (NEDC) a aj napriek tomu, že automobilkám je pri laboratórnych testoch umožnené pomáhať si (až na hranu zákona), rozdiel medzi papierovými a reálnymi spotrebami nad 50% už naznačuje, že automobilky si nielenže pomáhajú rôznymi vylepšeniami, úpravami a „drobnými podvodmi“ pri testoch, ale že využívajú softvérové zariadenia, ktoré detekujú, že automobily sú testované a v čase testovania cieľavedome znížia emisie.

Podľa údajov T&E sa za ostatné štyri roky neurobilo vôbec NIČ s hospodárnosťou a efektivitou automobilov. Aj napriek tomu, že automobilky čoraz viac tlačia emisné normy, emisie ich nových motorov sa nezlepšili, iba značky efektívnejšie klamú.


Zdroj: TandE

(Tabuľka ukazuje aký je rozdiel medzi tabuľkovou a reálnou spotrebou naprieč značkami.

Mercedes prekonal úroveň pochopiteľného rozdielu na základe legálnych dier v legislatíve)

Ak sa pozrieme na štatistiku značiek, najhoršími sú spomínané značky Mercedes a Audi. Tretím najväčším hriešnikom je Smart (koncern Daimler). Väčšina automobiliek má rozdiel v spotrebe vyšší než 40% - napr. Peugeot (45%), Toyota (43 %) a VW (40 %). Priemerný rozdiel naprieč celým odvetvím automobilového priemyslu v Európe je 49 %. Pritom ešte pred desiatimi rokmi to bolo iba 14 %. Najmenšími hriešnikmi sú Fiat (35 %), Škoda a Opel – obom sa podarilo rozdiel udržať pod 40%.

Osobné automobily sú podľa štatistík T&E zodpovedné za 15% podiel európskych emisií CO2 a sú najväčším znečisťovateľom v dopravnej oblasti. Európske pravidlá vyžadujú, aby od roku 2015 modelový rad automobiliek dosahoval v priemere maximálne 130 g CO2 na kilometer (priemer všetkých modelov). Od roku 2021 to bude 95 gramov. V budúcnosti sa očakávajú ešte prísnejšie normy platné od roku 2025, presné hranice sa dozvieme v júli budúceho roku.

Zdroj: TandE

(Graf zobrazuje rastúci rozdiel medzi papierovou a reálnou spotrebou osobných automobilov.

Najrýchlejšie sa priepasť prehlbuje v ostatných štyroch rokoch)

jh
ZDROJ: Transport and Enviroment 2016

Komentáre k článku


Stream naživo