29.10.2015

Škoda Roomster II končí skôr, ako sa dostane na trh. Vraj by nebol záujem...

Hoci to nie je ešte potvrdené oficiálne, definitívny ortieľ vynesie VW v novembri.

Je to skutočne pozoruhodné a tak trocha aj symbolické. Iba včera totiž predstavil nový predseda predstavenstva koncernu VW Matthias Müller päť dôležitých krokov vedúcich k novej orientácii koncernu Volkswagen AG. Okrem iného v nich uvádza: „Treťou prioritou je zavedenie nových štruktúr v rámci koncernu Volkswagen. „Základným bodom je: náš koncern bude v budúcnosti riadený decentrálne,“ povedal Müller. Značky a regióny získajú viac samostatnosti. Predstavenstvo koncernu sa bude okrem iného starať o stratégie presahujúce značky, o vytváranie synergii a o efektívne využívanie zdrojov v rámci koncernu. „Podrobne sa pozrieme na aktuálne portfólio vyše 300 modelov. A budeme presne skúmať výnosnosť každého jednotlivého modelu.“

Hm, tak to je páni veru naozaj zaujímavé. Štvrtou prioritou je totiž nová orientáciu a kultúra riadenia. Takže ak to zhrnieme – ak sa značka darí, treba centrálne rozhodnúť o nej skôr, ako bude rozhodovať sama... Koncern má v pláne ešte (ako bod 5 novej stratégie) evolúciu programu Strategie 2018 na Strategie 2025. „Mnohí mimo koncernu Volkswagen, ale čiastočne aj u nás správne nepochopili, že pri Strategie 2018 ide o oveľa viac ako vyrobené počty. Mottu vyššie, rýchlejšie, ďalej bolo veľa podriadené, predovšetkým ziskovosť. Nejde však o to, predať o 100 000 automobilov viac alebo menej ako najväčší konkurent. Ide oveľa viac o kvalitatívny rast,“ uviedol Matthias Müller. V najbližších mesiacoch sa bude pracovať na hlavných pilieroch programu „Strategie 2025“, ktorý potom koncern predstaví v polovici budúceho roka.

Napriek tomu, že sa ukazoval nástupca Roomstera v „maskovacom kabáte“, asi bude všetko inak. Modelom MPV sa veľmi nedarí a rozhodovať o osude (aj) nového Roomstera bude VW, ktorý škrtá neproduktívne náklady. Dalo by sa očakávať, že dôvodom na zastavenie projektu tesne pred jeho spustením budú úsporné opatrenia, ktoré vedenie koncernu Volkswagen zavádza kvôli afére Dieselgate. Ak by ste si, spolu s nami mysleli, že sa takéto škrty dotknú hlavne modelov Phaeton, či Veyron, ktoré z historického hľadiska boli veľmi stratové, zrejme má koncernové vedenie iný názor na vec.

Škoda Roomster bola pre mladoboleslavskú automobilkou spočiatku úspešným autom. Tesne po uvedení na trh zaregistrovali v Európe vyše 56 000 kusov. Dnes však zákazníci preferujú skôr verzie SUV. Vlani Škoda v Európe predala len vyše 26 000 Roomsterov. Do augusta tohto roku sa prejavil ešte menší predaj - svojho majiteľa si našlo iba 14 233 áut. Už nepribudnú – výroba sa skončila.

S budúcnosťou Roomstera to však už dávnejšie nevyzeralo ružovo. Veď už od roku 2013 kolovali zvesti, že Škoda Roomster nedostane nástupcu a nahradí ju jedno z dvoch nových SUV. Automobilka neskôr tieto správy poprela a sľubovala, že nový Roomster aj veľkými bočnými oknami bude. Onedlho sa situácia začala komplikovať a v poslednom čase sa už o aute hovorilo iba ako o „prezlečenom“ VW Caddy. To preto, aby bola výroba čo najlacnejšia. Zverejnené špionážne fotografie nahrávali týmto informáciám.

O Škode Roomster sa v poslednom čase šírili najrôznejšie špekulácie. Napríklad že sa ich výroba oneskorí, alebo že je projekt pozastavený do odvolania. Ale poletovali aj správy, že nový Roomster bude ako prvý k dispozícii na Slovensku. Príprava výroby mala naozaj prebiehať v plnom prúde a v novembri mali prísť Roomstery do predajní – práve u nás. Prvých 170 kusov. Jeden do showroomu a jeden ako predvádzací na jazdy. Teraz je zrejme definitívny koniec...

Škoda Auto sa ústami hovorcu pre magazín auto.cz vyjadrila, že: „Vníma na svetových trhoch stále sa znižujúci dopyt po vozidlách zo segmentu MPV. Naopak veľmi dynamicky sa javí rozvoj segmente vozidiel kategórie SUV. Z toho dôvodu bude prioritou značky Škoda posilňovanie modelovej palety vozidiel kategórie SUV. Detailné informácie k následníkovi modelu Roomster zverejníme neskôr“. Už to čosi môže naznačovať. Neoficiálne informácie naznačujú, že na príchod druhej generácie môžeme celkom zabudnúť.

Automobilka vraj už iba čaká na vyjadrenie koncernového predstavenstva, ktoré by malo prísť koncom novembra. Po zvážení nejasnej perspektívy segmentu MPV a súčasnú situáciu koncernu VW, ktorý si nemôže dovoliť púšťať sa na príliš tenký ľad, sa dá očakávať konečné rozhodnutie, ktorým sa život modelu Roomster definitívne skončí. Nahradiť ho v portfóliu značky bo mohol niektorý z modelov SUV, ktoré automobilka pripravuje. Kedy to bude, nevieme. Nemáme krištáľovú guľu na predpovedanie vecí budúcich. Ak by sme sa mýlili, bolo by to iba plus pre všetkých, ktorí na podobné auto so znakom Škody čakajú.

Ešte jedna vec nám nie je jasná – fotky prototypov z polovice tohto roka. Podľa nich sa zdalo, že nový Roomster bude naozaj odvodený z aktuálneho Volkswagenu Caddy. Aj preto by prišiel o svoje charakteristická väčšie zadné okná. No posledné informácie zvádzajú k domnienke, že sa pod karosériou (hoci zamaskovanou) ukrýval úplne iný prototyp Škody. Možno niektoré z chystaných SUV. Až čas ukáže, kde vlastne bola pravda.

Jozef Vydra

Komentáre k článku