05.06.2015

TAKATA: Zvolávajú milióny áut pre nebezpečné airbagy. Opravené zvolávajú zas!

Otázka teda znie jasne: existuje spoločnosť, ktorá laxnosťou spôsobila horšie poškodenie vlastného mena než Takata?

Ich airbagy sa montujú do približne jednej pätiny moderných áut, čo znamená, že teoreticky takmer každé piate auto na svete má v kabíne airbagy tejto značky. I keď sú známe záznamy iba z USA je jasné, že zvolávacie akcie sa dejú aj v Európe a aj na Slovensku. Veď v USA doteraz zvolali vyše 30 miliónov áut a bude ich ešte viac.

Keď si však myslíte, že po absolvovaní návštevy servisu sa príbeh s potenciálne životu nebezpečnými airbagmi končí, mýlite sa. Približne 400 000 automobilov s už vymenenými airbagmi musia zvolať znova. Dôvod? Ani nové airbagy chybu úplne neodstránili.

Predstavitelia americkej agentúry pre bezpečnosť na cestách National Highway Traffic Safety Administration prezradili spravodajskej agentúre Reuters, že bolo na spoločnosti Takata Corp. a automobilkách, aby „nám demonštrovali, že vymenené súčiastky budú bezpečné počas celej životnosti vozidla“ ale nestalo sa tak.

To znamená, že približne 400-tisíc airbagov na strane vodiča sa musí podrobiť opätovnej revízii. Plynové vyvíjače budú musieť byť znova vymenené, povedal zdroj priamo zo spoločnosti Takata.

Pravdepodobne najväčšia zvolávacia akcia v histórii tak má ďalšiu kapitolu, o tých predchádzajúcich sa dočítate tu.

Airbagy Takaty pri špecifických podmienkach (vysoká vlhkosť a teplo) môžu nekontrolovateľne explodovať a pri explózii vystreliť do kabíny ostré úlomky. Tie sa potom správajú ako šrapnely granátu a ľahko prechádzajú tkanivom. Tieto explózie iba v USA zabili 6 ľudí a stovku ďalších zranili.

Presné údaje o množstve áut, ktoré by mali prejsť revíziou ani nemožno zistiť. Takata dodávala chybné airbagy mnoho rokov do áut veľkej časti automobiliek. Najviac zasiahnutá bola značka Honda, no chybné airbagy možno nájsť v autách značiek Acura, Toyota, Lexus, Nissan, Infiniti, BMW, Chrysler, Dodge, Ram, Ford, Mazda, Mitsubishi, Pontiac, Saab a Subaru.

Problémom tiež je, že veľká časť automobilov už vymenila majiteľa a nie raz. Dílerstvá, ktoré zväčša opravy robia vo svojich servisoch sa tak nemusia dostať ku všetkým automobilom pri ktorých airbagy treba vymeniť pretože často nemajú ako kontaktovať súčasného majiteľa.

V Anglicku prednedávnom spustili službu, na základe ktorej si môžete overiť, či aj vaše auto podlieha zvolávacej akcii. Či však systém ukáže tieto informácie aj o automobiloch zakúpených u nás nie je jasné.

Ján Hargaš
ZDROJ: jalopnik.com

Komentáre k článku