2019-05-23 13:30:00
Škoda Fabia Combi 1,0
Škoda Fabia Combi 1,0 TSI
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Fabia Combi Style - aj trojvalec má svoj štýl...

Fabia Combi vystriedala v redakcii model Karoq. Ktoré auto sa hodí lepšie pre rodinu?

Pod kapotou namiesto dieselového motora 1,6 TDI bol litrový trojvalec TSI. Sú obavy z litrového „trojhrnčeka“ na mieste? Ktoré auto sa hodí lepšie pre rodinu?

Záleží od preferencií, veľkosti bankového konta, ale tiež od toho, kto bude auto používať a prevažne na aké účely. Už sme spomínali, že Karoq je mimoriadne vhodný pre strednú generáciu ľudí, ktorí nemusia presúvať svoju ctenú... telesnú schránku a hlavne jej ťažisko príliš hore a dole. No nižší a výraznejšie starší, rovnako ako malé deti, majú naopak problém:  ako nastúpiť, alebo vystúpiť na vyššie uložené sedadlá.

Keď sme sa už takto priamo dostali do kabíny – priestorovo príliš veľa rozdielov nenájdete, hoci Karoq oproti Fabii narástol. Aj keď rozmery áut sú iné, v obidvoch celkom pohodlne odveziete štyroch dospelých, alebo 2+3 deti, ši starých rodičov – ak nepatria do kategórie „prerastených.“

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Fabia Combi má po facelifte dĺžku 4262 mm, Karoq 4382. To je o 120 mm viac. Rázvory sú 2470 pre Fabiu a 2638 pre Karoq. Tu boduje SUV model dokonca o 168 milimetrov. A ako je to pri porovnaní so šírkou v kabíne? Na predných sedadlách má Fabia 1401 mm, Karoq slušných 1486. Na zadných sedadlách je to 1386 a 1451. Teda rozdiely v prospech Karoqu vpredu 85 a 65 milimetrov. Pre niekoho veľa, pre iných zanedbateľné. Pridám ešte výšku nad prednými sedadlami: Fabia Combi predstihla Karoq o jediný milimetrík – má 1021 mm. Nad zadnými sedadlami boduje Karoq – má 993 mm, čo je o 26 mm viac, ako Fabia Combi. Ešte pozdĺžny priestor vpredu – pre Fabiu platia údaje (minimum a maximum) 830/1060 mm, pre Karoq 850/1070 mm. To isté len pre zadné sedadlá má hodnoty 620/850 pre Fabiu a 630/910 pre Karoq. Ako teda vidno, v Karoqu je miesta v kabíne naozaj o čosi viac, ale nie sú to také výrazné rozdiely, že by bolo treba iba pre ne zvoliť ako víťaza porovnania väčší Karoq.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Subjektívne je pocit spoza volantu akýsi istejší, či „bezpečnejší“ určite v Karoqu. Poskytuje lepší výhľad dopredu, predné stĺpiky prekážajú asi rovnako ako vo Fabii, kde ste takí „učupenejší“. Po dvoch-troch dňoch jazdenia si však už zmenu ani neuvedomíte. Sedíte síce v malom, ale modernom a praktickom aute. Pozoruhodné je, že Fabia Combi je posledným mohykánom v triede malých áut s karosériou typu kombi. Neveľká konkurencia v tomto segmente postupne „vykapala“ s prechodom mnohých značiek ku crossoverom a malým SUV. Ak chcete kombi triede malých áut, zrazu ostal na výber jediný kandidát.

Povráva(lo) sa, že toto je posledné generácie Fabie s „batohom“ a že ďalšie už budú len hatchback. Nová Škoda Kamiq by mala byť riešením, či skôr akousi náhradou za kombiverziu populárnej Fabie. No presakujú aj opačné informácie. Zrejme chce Škoda zostať pripravená na návrat časti klientely od „esuvečkománie“ k bežným autám.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Fabia Combi je praktické rodinné kombi s veľkým batožinovým priestorom. V základnom stave/sklopené sedadlá a naloženie až po strechu je to 530/1 395 litrov a pri naložení len po roletku 958 litrov. Karoq disponuje v základnom stave 521 litrami, po sklopení sedadiel má 726 a až pri naložení až „po povalu“ predstihne Fabiu s objemom 1630 litrov.

Fabia Combi teda má veľmi slušný batožinový priestor a v (dnes už bývalej) konkurencii mala najväčší kufor. Ako vidno podľa parametrov, nižšia stavba karosérie ju trocha hendikepuje v maximálnom objeme, ale inak sa drží. veľmi statočne Ale nie je to iba o celkovom objeme. Fabia hrdo ponúka šikovnú organizáciu priestoru, ktorá umožňuje využiť maximum miesta na bezpečnú prepravu vecí.

Teraz síce malé odbočenie, ale celkom k veci: Kryt batožinového priestoru vo verzii Fabia hatchback môže byť v dvoch výškach. Pri upevnení v nižšej polohe sa tak dá prevážať aj citlivý, krehký tovar. Kombi verzia má iba roletku, takže to nie je možné. Ale je to možno námet pre konštruktérov do budúcnosti...

Zdroj: Ján Hargaš

Dvojité dno zvýšilo spodok batožinového priestoru takmer na úroveň nakladacej hrany, čo uľahčuje manipuláciu s batožinou. Má ešte jednu výhodu – slúži zároveň ako kryt pre diskrétny odkladací priestor. Ak nepoužívate kryt batožinového priestoru, lebo potrebujete maximum využiteľného priestoru, deliaca sieť oddeľuje batožinový priestor od priestoru pre cestujúcich. Zvyšuje sa tak bezpečnosť pasažierov pri preprave.

Zadné sedadlá sa môžu sklápať v pomere 40/60. Čiže ak potrebujete zachovať zadné sedadlá pre cestujúcich a zároveň rozšíriť úložný priestor, stačí sklopiť len jedno operadlo. Podľa potreby užšie, alebo širšie.

Ak by ste chceli naše hodnotenie zvyšku vnútorného priestoru, nájdete ho v našich predchádzajúcich testoch Fabie – aj pri popise jej modernizovanej verzie. Práve facelift spred zhruba roka priniesol „novú“ Fabiu. Na prvý pohľad sa neveľmi odlišuje od pôvodnej. Predná časť je jemnejšie tvarovaná, maska chladiča je širšia a predné svetlomety po prvý raz s LED technológiou zasa užšie. Komfortný je príplatkový asistent diaľkových svetiel, funguje veľmi dobre. Svetlomety svietia veľmi dobre, iba stretávacie svetlá svietia na trocha kratšiu vzdialenosť, ako sme čakali.

Zdroj: Ján Hargaš

Dizajnové zmeny však výrazne auto prospeli. Jasnejšie sa hlási k dizajnovému stvárneniu ostatných modelov. To označenie nová však treba brať s rezervou. Tretia generácie modelu Fabia totiž stojí ešte na starej platforme. Škoda zatiaľ nedostala možnosť postaviť svoj bestseller na novej platforme MQB A0. Tú už využívajú (ako prvá) SEAT Ibiza a VW Polo. To však automobilke, ani zákazníkom neprekáža a Škoda predáva svoj model ako na bežiacom páse. Svedčí o tom aj údaj vyše 700 000 predaných kusov len z aktuálnej, tretej generácie.

Vráťme sa ešte k nadpisu a otázke z úvodu – stačí trojvalcová litrový motor aj pre Fabiu Combi. Skúšali sme najvyššiu výbavu Style a s najsilnejším motorom (momentálne) v ponuke: 81 kW (110 k) s maximálnym krútiacim momentom 200 Nm a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Toto by ste asi čakali od štvorvalca 1,4, či 1,6 litra. Dnes to dokáže trojvalcový litrový motor! Pozoruhodné je, že v tejto kombinácii už model v cenníku nenájdete. Namiesto manuálu sa ponúka iba dvojspojková 7 stupňová DSG prevodovka. Zrejme sa pre manuál čaká na novú, výkonnejšiu verziu s 85 KW (115k), ktorú už majú iné značky v koncerne, aj iné modely Škoda.

Zdroj: Ján Hargaš

No ale späť k motoru. Výkon dostačuje, dynamika tiež. To by sme pred pár rokmi asi ťažko boli povedali, že škodovácky „litrík“ takto slušne potiahne. Po naštartovaní sa motor správa prekvapujúco vyvážene a ticho. Nepočuť ho veľmi ani pri ustálenej jazde. No akonáhle od neho chcete zrýchlenie, ozve sa. Ale turbo natlačí vzduch, motor zaberie a Fabia vyrazí bez reptania. Dokonca aj v plne naloženej konfigurácii sa nezdráhala zrýchľovať na diaľnici tesne pod diaľničným maximom... Samozrejme si za tento výkon vypýta väčšiu dávku paliva. No s kolegom sme jazdili v zmiešaných podmienkach – on viac po diaľnici, ja viac v meste a okolí. Kombinovaná priemerná spotreba nám pri tentoraz naozaj doslova „rodinnom“ jazdení vyšla v rozsahu 4,8-5,4 litra na 100 kilometrov. Čo zodpovedá zhruba údajom výrobcu – 4,6-5,7 l/100 km.

Zdroj: Ján Hargaš

Čo teda napísať na záver prvej časti dlhšieho spolužitia s modelom Škoda Fabia Combi Style s motorom 1.0.TSI a výkonom 81 kW? Podľa hesla „Nemeň víťaznú zostavu“ sa tentoraz (z)menilo naozaj málo. To je dobre, načo vymýšľať teplú vodu? Pribudli praktické doplnky, napríklad dáždnik pod sedadlom spolujazdca (mimoriadne praktická vec – myslím to úplne vážne!), alebo dvojica USB vstupov vzadu, čo iba dokumentuje „rodinný” charakter auta. Na populárnej škrabke na ľad vo viečku nádrže pribudol aj merač hĺbky dezénu... Vidno, že si Škoda všíma potreby zákazníkov a reaguje na ich potreby. Fabia Combi je vyložene auto určené pre rodinu, kde vás spoľahlivo prepraví v meste aj po diaľnici, v dennej premávke aj pri cestách na dovolenku. Za slušnú cenu – od 14 100 € v najvyššej výbave Style. Cena testovaného auta poskočila vďaka príplatkom tesne nad 16 000 €). No ak to porovnáte s modelom Karoq – vo výbave Ambition sa začína cena s motorom 1.0 TSI od 20 500 € a pri výbave Style (s motorom 1.5 TSI) je základ nastavený na 24 000 €.

Ak je pre vás prioritou cena – nie je o čom premýšľať. Inak je to na zváženie, ktorému modelu dáte prednosť...


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku