2018-05-25 05:30:00
Hyundai i40 Combi 1,7
Hyundai i40 Combi 1,7 CRDi Business
Zdroj: Jozef Vydra

VEĽKÝ TEST: Hyundai i40 Combi 1,7 CRDi Business – rodinný manažér

Môže fleetová limuzína, aj keď vo verzii kombi nahradiť veľké rodinné auto?

Môže, ako sme zistili počas nášho dlhodobého testu. Práve preto, že je to praktický, univerzálny a priestranný kombík. Vyhovie nárokom pohodlného cestovania manažérovi stredného a vyššieho stupňa. No rovnako dobre poslúži aj väčšej rodine.

Presnejšie rodine, ktorá potrebuje pre svoj život viac priestoru – nielen pre väčší počet osôb. Množstvo ľudí potrebuje väčšie auto pre svoju profesiu, no je veľa aj takých, čo majú náročné záľuby. Napríklad otec môže byť paraglidista a potrebuje veľký kufor, aby si mohol cez víkend odviezť svoje motorové závesné krídlo.

Počas týždňa auto slúži ako zásobovacie a taxi vozidlo pre rozvoz detí do škôlok, či škôl, slúži rodičom, alebo aspoň jednému aj ako pracovné biznis auto. Využitie sa nájde aj pri rodinách s malými deťmi, ktoré potrebujú kočík. Po jeho naložení ostáva ešte dosť miesta v priestrannej a podľa mňa aj elegantnejšej karosérii, ako má sedan.

Zdroj: Jozef Vydra

Keď juhokórejská automobilka po prvý raz predstavila extravagantné kombi strednej triedy, mala konkurencia vrásky na čele. Po piatich rokoch sa juhokórejský „strašiak“ objavil znova. Získal decentný facelift, lebo veľa ani nebolo treba. Pravdou je, že dnes u záujemcov získava body hlavne vzhľad auta. V tomto má Hyundai i40 Combi výhodu od svojho vzniku. Subjektívne aj celkom objektívne patrí k najkrajším kombi v kategórii strednej triedy. Modernizovaný vzhľad nepriniesol okrem zmien v prednej časti, dizajnu kolies a nových lakov príliš extravagancie a sviežosti. Vzhľad exteriéru určite nie je kategória, v ktorej by i40-ka strácala.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Spolu s modernizáciou prišla aj nová prevodovka DCT. Tú sme vám predstavili v inom teste. Tentoraz sme skúšali verziu s manuálnou 6 stupňovou prevodovkou a inovovaným motorom. Dostal papierovo nevýrazný výkonový doping – 4 kW a k tomu 10 Nm krútiaceho momentu. Sami sme boli zvedaví, či to bude stačiť. Lebo pôvodná verzia diesela 1.7 CRDi bola najväčšou slabinou pohonu. Pôvodné odhady, že sa pod kapotou objaví aj výkonnejší dvojliter, sa nenaplnili.

Miesto, miesto a ešte trocha miesta

Treba uznať, že Hyundai i40 vo verzii kombi sa udomácnil aj v našich končinách pomerne úspešne. Za veľmi dobrú cenu totiž prináša komfort strednej triedy a k nemu aj slušnú dávku vnútorného priestoru. Je ho dosť nad hlavou, pred kolenami, v oblasti ramien. Jednoducho máte pocit podporený realitou, že všade vo vnútri auta je nadbytok miesta. Platí to aj o zadných miestach, kde krajné sedadlá dostali možnosť vyhrievania.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Priestoru kraľuje batožinový priestor s objemom 553 litrov. Nie je to síce rekord v triede, ale bohato stačí na bežné presuny viacčlennej rodiny, aj nárazové „sťahovanie národov.“ Možno trocha zamrzí nie celkom rovná plocha po sklopení zadných sedadiel. Mierne to eliminuje využitie celého vnútorného objemu 1719 litrov. Ale nie je to nič zásadné.

Keď si sadnete do interiéru novej i40-ky, získate pocit istoty, bezpečia a nenúteného luxusu. Hlavne v najvyššej výbave. Svoje výhrady sme prezentovali v predchádzajúcich častiach dlhodobejšieho testu k netradične tvarovanej, svojráznej palubnej doske. Verím, že dizajnéri už pracujú na jej zmene do ďalšej generácie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Z pohľadu dennodenného používateľa Hyundai nenecháva veľa priestoru na výčitky. Celkom odvážne sa radí medzi neprémiové európske osadenstvo. Menej miesta na pravé koleno hlavne dlhonohých vodičov sme spomínali, rovnako tak príliš široký predný „A“ stĺpik, za ktorý sa na pravej strane schová aj celé auto. Nielen manažérom, ale aj pri rodinnom používaní by prospeli väčšie bočné odkladacie priestory vo dverách, aby sa do nich zmestila 1,5 litrová fľašu. Nácvik vopred si vyžaduje aj manipulácia so zadnou roletkou. Bez skúseností ju poľahky nevyberiete.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ak sa ale pozrieme na tému komfort, má Hyundai i40 čo ponúknuť. Dlhé sedadlá vpredu i vzadu sú umiestnené síce trocha vyššie, ako má povedzme nemecká konkurencia (aj z vyššej triedy). Vďaka tomu je nastupovanie a vystupovanie jednoduchšie, hlavne na predných sedadlách. Vzadu potrebujete dostatok miesta na otvorenie dverí. Výrazne zošikmená zadná časť dverí inak nenecháva dosť „manévrovacieho“ priestoru na nohy hlavne pri vystupovaní. Inak sedadlá, najmä tie predné, poskytujú veľmi dobrú oporu všetkým častiam tela. Oceníte to pri dlhých jazdách, na ktoré je i40 priam predurčená. Akčný rádius je približne 1000 kilometrov, čo je iste výborné. Môže za to na dnešné pomery nadštandardná 70 litrová nádrž.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ešte chcem spomenúť jeden zaujímavý prvok pri bi-xenónových hlavných reflektoroch. Hyundai do nich zakomponoval samostatný reflektor s bežnou žiarovkou. Keď potrebujete na niekoho výstražne zablikať – a to aj v noci, rozsvieti sa. Tak sa šetrí výbojkový štartér, ktorý sa zbytočne neopotrebuje. Zapnutie výbojky vodič nemá ako ovládať. Plné diaľkové svetlá sa rozsvietia až v momente, keď asistent diaľkových svetiel zistí prázdnu cestu pred vozidlom. Je to výborné a pritom elegantné riešenie. Popri vysoko výkonných LED hmlových svetlách zamrzí použitie len klasickej žiarovky.

Motor sa zadýchava menej

Modernizovaný motor 1.7 CRDi po naštartovaní dal najavo, že mierne papierové posilnenie formy nie je to jediné. Už za studena sa prejavila tichším chodom. Na rozdiel od predchodcu má oveľa kultivovanejší chod aj pri nízkych otáčkach. Tam, kde starší motor dunel a rezonoval, je teraz „pohoda, klídek a tabáček“. Maximá 104 kW a 340 Nm nepôsobia extra výrazne,. Motor má však teraz plochšiu krivku priebehu krútiaceho momentu. Dosahuje preto vyššie hodnoty v širšom rozsahu využiteľných otáčok. Parafrázujúc prvého človeka na Mesiaci: Je to len malý krok na papieri, ale veľký krok v prevádzke.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ak by sa podarilo ešte dostať i40 na „odtučňovačku“, zlepšili by sa dynamické parametre, aj spotreba. Tak dúfajme, že v nasledujúcej verzii to tak bude, lebo čakať objemnejší a výrazne výkonnejší motor je asi nereálne. Ak nie ste vyložene športovo orientovaný typ vodiča, pre pokojnú jazdu na dlhých trasách je toto auto takmer to pravé orechové. Pritom motor nemal problém ani pri úplne až po strop naloženom aute.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Spotreba bola tiež v primeraných medziach, záver dlhodobého testu ukázal apetít v rozmedzí od 6,5 po 7,8 litra na 100 kilometrov. Tá vyššia hodnota sa prejavila pri „poskakovaní“ po meste, kde sa ale dokázala vyšplhať aj nad 8 litrov. Ustálená jazda po diaľnici si vypýtala niečo vyše 7,2 a „medzimestské“ presuny stlačili spotrebu aj tesne pod 6 litrov/100 km.

Primeraný a prijateľný komfort

Neprejavili sa  obavy z nedostatočnej tuhosti veľkej a dlhej karosérie. Hyundai i40 príjemne prekvapil vyváženosťou jazdných vlastností, ochotou vyberať zákruty a pomerne veľmi vysokou úrovňou komfortu. Celkom porovnateľne s bežnými verziami áut prémiových značiek bez adaptívnych tlmičov. Už som to spomínal, že je výborné odhlučnenie vonkajších vplyvov – hluk motora (aj) zvonka, pneumatík a tiež aerodynamického hluku. Výborne to „maskuje“ rýchlosť auta, ktorá sa tak subjektívne zdá byť nižšia – pozor na pokuty! Za  tie auto naozaj nemôže, vy si strážte rýchlosť. 

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Hyundai i40 aj vo verzii kombi je predovšetkým diaľničný pardál. Dá o tom na vedomie už po prvom zjazde z diaľnice, kde naďabíte na umelosť riadenie. Hoci má podvozok podstatne na viac, toto trocha odrádza od nejakého „vyvádzania“ za volantom na kľukatých cestičkách. Po prepnutí do režimu Šport sa prakticky tiež neudeje nič významné, okrem mierneho stuhnutia volantu. Preč je aj kolísanie a húpanie, podvozok je mierne tvrdší. Napriek tomu stále dosť komfortný. Menšie nerovnosti si nevšíma, o tých väčších dá vedieť, ale nevytrasie z vás dušu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záver – viac ako iba dobrý, skôr lepší

Inovovaná i40-ka sa nám v redakcii pri celkovom komplexnom hodnotení zdala ako veľmi dobré auto. Má aj svoje mínusy, no predovšetkým svoje plusy. Tie prevažujú a preto sa nám pozdávala ako snaživý triedny šplhúň, ktorý chce zaujať a upozorniť na seba. To sa jej aj podarilo.

Hoci patrí do neprémiovej kategórie segmentu, v mnohých parametroch si môže pokojne tykať s konkurenciou. Ak pár ďalších vecí odstráni nová generácia, bude sa konkurencii dýchať oveľa ťažšie a pribudnú ďalšie hlboké vrásky na čele. Už v tejto podobe to však je rozumný výber pre všetkých, ktorí potrebujú väčšie kombi za rozumnú cenu. Či už ide o manažérov, alebo rodiny – ani v jednom prípade sa Hyundai i40 kombi na cestách rozhodne nestratí.

Technické údaje

Model: Hyundai i40 Combi 1,7 CRDi Business
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1685
Prevodovka: 6  stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  104/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/1750 - 2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,9/4,4/4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4775/1815/1470
Rázvor náprav (mm): 2770
Objem batožinového priestoru (l): 553/1719
Objem palivovej nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1680
Užitočná hmotnosť (kg): 465
Rozmer pneumatík vpredu: 215/50 R17
Rozmer pneumatík vzadu: 215/50 R17
Základná cenníková cena modelu: 25 990 €
Základná akciová cena modelu: 23 990 €
Základná cena verzie: 29 990 €
Cena testovaného vozidla: 27 540 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku