2018-02-15 04:50:00
Škoda Kodiaq Scout 2,0
Škoda Kodiaq Scout 2,0 TDI 140 kW AT
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Kodiaq Scout – charakterný vzhľad a najvyššia výbava

Škoda si pre svoje vlajkové SUV pripravila aj verziu s terénnymi prvkami. Scout je v súčasnosti zároveň vrcholná výbava.

Moderné SUV modely by sa v teréne nemali stratiť. Sú však výrobcovia, ktorí s reálnymi výjazdmi na nespevnené povrchy príliš nerátajú. Ani väčšie modely nevybavia zodpovedajúcou ochranou podvozku, neponúknu dokonca ani pohon všetkých štyroch kolies. Škoda však ide na modely SUV úplne opačne. Nielenže ponúka aj verzie s pohonom všetkých kolies, či vylepšenú ochranu podvozka, ponúka tiež špeciálnu terénnu verziu s označením Scout. Vsádza na dlhoročnú tradíciu takto označovaných modelov, medzi ktorými najviac vynikala Octavia Scout. Scout je v súčasnosti spolu so Sportline zároveň najvyššou výbavou. Dnes sme sa dozvedeli, že to tak bude už len mesiac. Na nadchádzajúcom autosalóne v Ženeve Škoda predstaví Kodiaq L&K. 

Z Kodiaqa sa ale prostredníctvom označenia Scout nestane Medveď s rebrinovým rámom, uzávierkou diferenciálov, či s tuhými nápravami. Dokonca ani neponúka zvýšenie svetlosti prostredníctvom úpravy podvozku. 7 milimetrov v porovnaní s bežným Kodiaqom majú na svedomí len špeciálne kolesá s 19palcovými diskami a pneumatikami s vyššou bočnicou (235/50).

Jeho úloha je iná. Ide totiž o najvyššiu ponúkanú výbavu doplnenú viacerými terénne-lesnými prvkami a prvkami teréno-les pripomínajúcii. Kľúčovým faktorom je však najmä prítomnosť pohonu všetkých kolies už v základnej výbave.

Zdroj: Ján Hargaš

S výbavou Scout sú kompatibilné iba motorizácie spojené s pohonom všetkých kolies. Najmenší je motor 1,4 TSI s výkonom 150 koní a s manuálnou prevodovkou. Tento motor vás vo výbave Scout bude stáť 35 750 eur. Väčší motor 2,0 TSI vás s automatickou prevodovkou bude pritom stáť len o 2000 eur viac. Zaujímavé je aj cenové porovnanie s naftovým agregátom. 2,0 TDI s výkonom 150 koní a s manuálnou prevodovkou stojí vo výbave Scout 35 740 eur. Ten istý motor s automatom stojí o 2000 eur viac. Výkonnejšia verzia spojená výhradne s automatickou prevodovkou štartuje na 39 740 eur. Najmenší motor je tak z hľadiska výbavy Scout najmenej výhodný. K silnej naftovej ponuke sa tak zdá byť v prípade najvyššej výbavy Scout alternatívou jedine umiernený dvojlitrový benzínový štvorvalec s automatickou prevodovkou. Mimochodom, veľmi dobrá voľba, ale o tom zas inokedy.

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaný model bol vybavený najsilnejším naftovým motorom a zároveň najsilnejším motorom v ponuke vôbec. Verzia disponovala maximálny výkonom 140 kW (190 k) a krútiacim momentom 400 Nm v rozmedzí 1900 až 3300 ot/min. Solídne parametre sú pre 1,8 tony vážiace vozidlo tak akurát. Je jasné, že ťažký a veľký Kodiaq by zniesol aj silnejšiu verziu naftového motora tak ako by zniesol aj silnejšiu verziu benzínového dvojlitra. Snáď sa dočkáme (RS).

Zdroj: Ján Hargaš

Vďaka peknému výkonu a veľkému krútiacemu momentu dokáže najsilnejší Kodiaq tiež slušne reagovať na náhle zošliapnutie plynového pedálu. Pri jazde rýchlosťou 60 km/h dokáže zrýchliť na 100 km/h za približne 6,3 sekundy. Z 80 na 120 km/h to zvládne za 8,5 sekundy. Nie zlé, vôbec nie zlé. Benzínový motor to ale zvládne lepšie. O ňom však až nabudúce.

Priemerná spotreba nafty bola 7,4 litra na 100 km. Test prebiehal v chladnom počasí s teplotami okolo nuly. Auto bolo vybavené nezávislým vykurovaním a používal som ho pri každom studenom štarte. Nielenže vyhrialo kabínu, ale tiež pomohlo zohriať sa motoru. Ten po štarte pracoval s výrazne nižšou spotrebou. Mesto i vytrvalá tachometrová 140-tka znamenajú priemernú spotrebu okolo 8 litrov. Pokojná jazda mimo mesta stiahne priemer aj v zime pod 7.

Zdroj: Ján Hargaš

Hnevala ma len nedočkavosť automatickej prevodovky. Pri pokojnej jazde radí na úroveň 1400 ot/min. Aj tu má daný motor dostatok síl, no vplyvom iba priemerného odhlučnenia si všetky uši ochotné počúvať, všimnú dunenie. Nie je výrazné, ale je tam. Takých ako som ja to zakaždým nahnevá a prinúti radiť manuálne. Hovorte mi citlivka, ale ani jemné podtáčanie motora jednoducho neznesiem, či to robí človek, či automat. Slabšia verzia motora spriahnutá s touto prevodovkou ale drobným (najmä akustickým) neduhom netrpí. V Karoqu radí v podstate vždy na úroveň 1500 ot/min. A to menšiemu autu úplne stačí. Ako je to v Kodiaqu však neviem. Takáto verzia sa mi do rúk ešte nedostala.

Style či Scout? Rozhodne Scout

Ak by otázka znela takto a peniaze by boli až na druhom mieste. Nie je dôvod váhať. Výbavové doplnky modelu Scout autu dávajú punc odlišnosti nielen zvonka, ale i zvnútra. Imitácia nerezového krytu predného i zadného nárazníka sú okrasami, ktoré nemusia nadchnúť každého, takéto čačky-mačky však zákazníci majú radi a autu skutočne svedčia. Zaujímavejšie je to ale vo vnútri. Scout má v základnej výbave sedadlá s čalúnením Alcantarou. Alcantaru nájdete aj na výplniach dverí. Model ponúkne v základe tiež veľmi pekné drevené dekory. Dotyk rýchlo prezradí, že sa pre ne drevorubači nemuseli namáhať, ale aspoň červotoča sa báť nemusíte a vyzerajú štýlovo.

Zdroj: Ján Hargaš

V základnej výbave má Full LED svetlá s AFS, špeciálne Scout disky Crater s rozmerom 19 palcov, Kessy, parkovacie senzory vpredu, vzadu a aj kameru, MaxiDot, Climatronic, navigačný systém Amundsen, Driving Mode Select s režimom Offroad, Sunset balík, zakrytovanie podvozku, posuvné zadné sedadlá, alarm a mnohé ďalšie.

Kodiaq ale môžete vybaviť ešte lepšie. Núkajú sa napríklad asistenčné systémy s asistentom pre jazdu v zápche a adaptívnym tempomatom, asistent pre jazdu v pruhoch, pre kontrolu mŕtveho uhla, pre jazdu s prívesom, kompletné pokrytie okolia automobilu kamerami, adaptívny podvozok (870 eur), vyhrievanie volantu, či až trojzónová automatická klimatizácia. Zaujímavý je tiež infotainment Columbus, audiosystém Canton, nezávislé kúrenie, či Media Command. Necelých 40 tisíc tak môže byť aj 50+. Že sa niekomu zdá, že je to za Škodu veľa? Tak si ešte raz prečítajte hoci len tieto vybrané prvky výbavy. Takto vybavené porovnateľne priestranné auto od inej značky by vás rozhodne nestálo menej, skôr naopak.

Zdroj: Ján Hargaš

Správa sa inak? Vlastne nie

Aj keď má bohatšiu výbavu a ponúka sa len s najsilnejšími motormi kombinovanými s pohonom všetkých kolies, jazdí v podstate rovnako ako rovnako vybavený Kodiaq vo výbave Style. 7 milimetrov naozaj nie je veľa. Na druhú stranu je to dosť na to, aby sa aj 19 palcové disky kolies dali nazvať komfortné. Lebo Kodiaq je tak ako všetky súčasné modely značky Škoda prioritne komfortný. V režime Comfort s adaptívnym podvozkom obzvlášť. V inom režime som vlastne ani nejazdil. Krásne vyhladzuje nerovnosti – malé aj veľké a komfort jazdy je porovnateľný s prémiovými autami s omnoho komplikovanejšími pneumatickými podvozkami. Športový režim je citeľne tvrdší, nejde teda len o placebo efekt. Pruženie na veľkých nerovnostiach začne byť nepríjemné a navyše aj hlučné. V zime sa skrátka na Slovensku iný ako komfortný režim neoplatí.

Zdroj: Ján Hargaš

Kodiaq sa môže pýšiť príkladnou ergonómiou, všetko je po ruke, všetko sa ovláda intuitívne. Kamkoľvek si sadnete, nezáleží na tom ako sedíte, či ako ste vysoký a široký. Miesta majú všetci pasažieri na rozdávanie vo všetkých smeroch. A batožinový priestor so svojou papierovou veľkosťou presahujúcou 700 litrov je skutočne enormne veľký. Práve preto sa háčiky pre nákupné tašky veľmi hodia.

Priestrannosť Kodiaqa je až zarážajúca. Iste, je veľký aj dlhý, ale 4,7 metra nie je až tak veľa. Porovnateľne priestranné modely SUV sú aj o desiatky centimetrov väčšie ale tiež o stovky kilogramov hmotnejšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Hodnotenie

Stručne a skrátka. Ak nekupujete Kodiaq iba preto, lebo ponúka veľa miesta a váš rozpočet nekončí na úrovni 30-tisíc, verzia Scout určite stojí za zváženie. Má svoj šmrnc, o veľké disky sa v teréne báť netreba a bohatá výbava je jeho najsilnejšou stránkou. Pravdou ale je, že za zváženie stojí aj verzia Sportline, ktorá Kodiaqu enormne svedčí. Aj tú sme už testovali a test prinesieme čoskoro.

Extrémne dobre vybavený testovaný model ponúka skutočne prémiový pocit. Slabšími stránkami je azda len odhlučnenie motora a podvozka. No bavíme sa v súvislosti s prémiovými konkurentmi. Kodiaq má skrátka všetko, čo si pri priestrannom SUV s cenovkou do 50-tisíc môžete kúpiť. Podvozok by zvládol aj výkonnejšie motorizácie, no naftovému vrcholu nie je ani veľmi čo vytknúť. 9 z 10 bodov si Kodiaq Scout jednoducho zaslúži.

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Technické údaje

Model: Škoda Kodiaq Scout 2,0 TDI DSG 4x4
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  140/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1900 - 3300
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,6/5,3/5,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4706/1882/1655
Rázvor náprav (mm): 2791
Objem batožinového priestoru (l): 650-835/2065
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1752-1952 (podľa výbavy)
Užitočná hmotnosť (kg): 675
   
Základná cenníková cena modelu: 21 690 €
Základná cena modelu Scout: 35 750 €
Základná cena testovanej verzie: 39 740 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku