17.01.2018

TEST: BMW 530e plug-in hybrid – so špecifickými vlastnosťami

Ku kúpe BMW triedy 5 siaha človek väčšinou vtedy, ak ho čakajú dlhé presuny na veľké vzdialenosti

Alebo chce výkonné auto s dynamikou a charakterom v športovo ladených modeloch. Užiť si komfort, pohodlie a neveľkú spotrebu pri hltaní diaľničných kilometrov je však dominantný mix vlastností, ktoré sú manažérskemu päťkovému sedanu vlastné. Nie však v prípade modelu s označením 530e, ktorý by mal ukázať svoje prednosti viac v mestskej a prímestskej jazde. Pri plug-in hybridnej verzii 530e iPerformance sľubuje BMW aj dynamický charakter aj nízku spotrebu paliva. Nemôžete mať ale dohromady naozaj úplne všetko.

Tento „zásuvkový“ hybrid totiž nie je na dlhé jazdy. Skôr naopak, hodí sa (naj)viac na každodenné relatívne krátke presuny. Patrí do mesta, či na dochádzanie s neveľkými vzdialenosťami a možnosťou pravidelného dobíjania. Teda v prípade, ak chcete jazdiť za minimum. Ako tvrdí výrobca – aj za 0 litrov na 100 kilometrov, v čisto elektrickom režime s dojazdom vraj do 50 kilometrov. Alebo menej ako za 2 litre na stovku. Aj tak dobré, nie?

Musíte však úplne presne vedieť, na čo budete auto používať. Vtedy sa okrem pohodlia a luxusu dá využívať na pokojnú a veľmi tichú jazdu, akú si v klasickom aute neužijete. Nevyhnutnou a nutnou súčasťou zabezpečenia kupujúceho je garáž, alebo aspoň elektrická prípojka, kde budete autu „nadájať“ životodarnou elektrickou energiou. K tomu patrí aj ochota pravidelne auto dobíjať, aby boli akumulátory čo najčastejšie plné. Inak sa reprezentatívny plug-in hybrid až tak veľmi neoplatí. Nielen pre pomerne vyššiu vstupnú investíciu, ale aj pre vyššie prevádzkové náklady. Vybité batérie totiž zbytočne zvyšujú spotrebu.

Do zásuvky... alebo aj nie

Elektromotor čerpá svoju energiu z lítium-iónových batérií s kapacitou 9,2 kWh. Z domácej zásuvky na 230V sa dajú dobiť za päť hodín. Už onedlho nebude potrebný konektor, do ktorého zasuniete zástrčku pre nabíjanie. Od tohto roka bude k dispozícii príplatkové bezdrôtové induktívne nabíjania akumulátorov. Má to fungovať jednoducho pomocou špeciálnej podložky s integrovanou cievkou, ktorú bude možné umiestniť napríklad do garáže, alebo pred dom. Druhá cievka bude umiestnená na spodku vozidla.

Zapnete si prednú kameru a autom prídete nad nabíjaciu stanicu. V tom momente sa záber z prednej kamery zmení na „vtáčí“ pohľad a treba zaparkovať tak, aby sa kruhy indukčných cievok v aute a v nabíjačke kryli. A je to... Medzi oboma cievkami vznikne pri dobíjaní magnetické pole, ktorým sa bude prenášať elektrina bez použitia káblov. Takto sa budú môcť nabiť batérie za zhruba 3,5 hodiny. Zatiaľ sa nedalo kde vyskúšať, ale nápad je to elegantný.

Dizajn nepovie o zmene

Nové BMW päťkového radu postupne odhaľuje svoje možnosti. Po sedane prišlo aj kombi označené typicky Touring a potom aj športová verzia 550d. Verzia 530e vznikla v divízii iPerformance. Nový model je už šiestym zástupcom hybridného radu z dielne iPerformance, na vzniku ktorého automobilka využila svoje skúsenosti z vývoja elektrických modelov radu BMW i. Má takmer identické pohonné ústrojenstvo, ako menšie BMW 330e. Tomu  to sadlo náramne dobre, ako to je v prípade väčšej päťky?

Čo priniesla „elektrika“ pod kapotou jedného z najlepších áut súčasnosti? Na prvý pohľad nič. Teda zvonka žiadnu extra zmenu nehľadajte. Niektoré značky nechcú, aby sa ich elektrifikované modely príliš odlišovali od klasického pohonu. Tak je to aj v prípade BMW. Plug-in hybridnú päťku od tej so spaľovacími motormi odlišuje len niekoľko drobností. Plug-in hybridné verzie modelov BMW všeobecne majú modré lamely mriežky chladiča (ktoré sú aktívne a reagujú na teplotu motora), modré stredy diskov kolies a okrem toho si všimnete asi len nápis eDrive na C stĺpikoch karosérie, ako aj nenápadné „i“ na predných blatníkoch a viečko na ľavom prednom blatníku, kadiaľ sa „tankuje“ elektrina do útrob auta.

Manažérske auto by malo byť decentné a reprezentatívne, zároveň by to ale nemalo o sebe kričať do sveta. Model 530e sa toho drží. Má elegantné tvary, ktorými sa podobá na väčší sedmičkový rad, čo majiteľov týchto limuzín veľmi neteší. Nechýba mu ani dostatok športovej dynamiky, čo oceňujú nielen náhodní okoloidúci.

Vo vnútri to už poznáte

V interiéri tiež nie je veľa zmien. Občas sa nájdu jedinci, ktorým prekáža možno až príliš „konzervatívny“ vzhľad v kabíne. Ale v časoch, keď už pomaly nikto nič negarantuje sa mi naopak páči pocit, že tu je všetko tradične tak, ako som si zvykol.

Existenciu plug-in hybridného pohonu pripomenie prístrojová doska, ktorá má odlišnú grafiku, kde informuje o aktuálnom dojazde, rekuperácii alebo rýchlosti, dokedy bude pracovať iba elektromotor. Inak je hybridná verzia v kabíne prakticky totožná s ostatnými päťkovými verziami.

Jednou z nevýhod alternatívneho pohonu je menší objem batožinového priestoru. Hoci je akumulátor umiestnený pod zadnými sedadlami, prejavuje sa na zmenšenom kufri. Má napríklad oproti bežnej 520i menej o 120 litrov. Hoci údaj 410 litrov v porovnaní s 530 litrami neohromí, nemyslím si, že by práve toto malo byť v takejto limuzíne rozhodujúce. Iba ak patríte k lovcom objemov...

Pod kapotou mix pohonu

Auto používa preplňovaný dvojlitrový štvorvalec so 135 kW a 320 Nm, čo zodpovedá výkonu modelu 520i. Tu je však v kombinácii s elektromotorom s výkonom 83 kW a krútiacim momentom 250 Nm. Spolu poskytujú 185 kW a 420 Nm. Výkon sa posiela výhradne na zadné kolesá prostredníctvom osemstupňovej automatickej prevodovky Steptronic. Tá je umiestnená za elektromotorom, vďaka čomu sa bolo možné zbaviť meniča krútiaceho momentu a ušetriť tak hmotnosť. Niečo totiž pridal práve elektromotor.

Automobil sa tak rovnako ako pri ostatných BMW dá prepnúť do režimov Šport, Comfort a Eco Pro, pričom nechýbajú ani tri režimy upravujúce fungovanie hybridného pohonu. Auto eDrive samočinne spúšťa spaľovací motor alebo elektromotor podľa potreby, kým Max eDrive je čisto elektrický mód, v ktorom auto zvládne ísť až rýchlosťou 140 km/h. Battery Control potom šetrí energiu v batérii, alebo ju aj dobíja, aby sa mohla elektrina uchovať napríklad na plánovaný prejazd mestom.

Za koľko?

Výkonové parametre umožňujú hybridnej päťke zrýchliť z 0-100 km/h za 6,2 sekundy a ísť maximálne rýchlosťou 235 km/h. Ako už to tak u plug-in hybridov býva, kombinovaná spotreba je ako z ríše snov – udávaná je 1,9 až 2,0 litra na (prvých) 100 kilometrov. Len nezabudnite, že je v tom zarátaných aj (teoreticky) až 50 kilometrov čisto na baterky. Reálne som dosiahol maximálne čosi vyše 40 kilometrov, ale aj tak je to celkom slušná hodnota.

Automobilka tvrdí, že dojazd v reálnom prostredí má byť až 650 kilometrov – pri 46 litrovej nádrži to vychádza na reálnych 7 litrov v kombinovanej spotrebe... K tomu treba prirátať aj tých teoretických až 50 kilometrov v čisto elektrickom režime. Potom spotreba klesne na 6,5 litra. Tak akosi to vychádzalo aj v našom prípade, keď bola vybitá batéria a auto malo zhruba spotrebu modelu 520i, s ktorým má totožný spaľovací motor. Iba so sebou ťahá ešte 240 „elektrických“ kíl navyše. Na diaľnici bola spotreba pri maxime 130 km/h okolo 7,5 litra na 100 km. Ak nabijete batérie, spotreba môže v mestskej a prímestskej jazde klasnúť na nulo. Ak jazdíte raz s nabitými a raz vybitými akumulátormi, dostanete sa na spotrebu niekde v intervale 2,6 – 4,0 l/100 km. Vzhľadom na veľkosť a hmotnosť auta to celkom poteší.

Pre koho?

BMW 530e je hybrid vhodný hlavne pre krátke presuny. Napríklad aj v prípade dochádzania do práce. Na to aby ste ho naozaj využili, však potrebujete splniť pár podmienok. Miesto, kam sa chcete dostať, by nemalo byť ďalej, ako 30-35 kilometrov. Mali by ste mať možnosť dobíjať auto aj v prechodnom mieste pobytu. Potom sa vám auto odvďačí reálnou spotrebou 0,0 l/100 km. Ale nezabudnite, že aj elektrina čosi stojí, takže za 0 € to naozaj nebude,

Záver

BMW radu 5 je autom mnohých tvárí, ktoré dokáže splniť želania prakticky akémukoľvek typu vodiča. Ak chcete supervýkonný sedan, alebo úsporný diesel, nie je to problém. Ak by ste chceli elektrifikovaný pohon, aj pre vás má BMW niečo v ponuke. Ukázal to sedan 530e. Príjemne prekvapil nielen úspornosťou a schopnosťou prejsť čisto na elektrinu desiatky kilometrov, ale tiež dynamikou. Má podstatne mäkší podvozok, ako sme si u BMW zvykli. Výborne však žehlí nerovnosti ciest. Prednosťou je aj (takmer) absolútne ticho pri čisto elektrickej jazde. V kombinácii s výbornou audiosústavou Harman-Kardon máte o zábavu postarané.

Technické údaje

Model: BMW 530e iPerformance plug-in hybrid
Počet valcov: R4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Výkon (kW/ot.):  135/5000 - 6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 290/1350-4250
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
elektromotor:  
Výkon (kW):  69
Krútiaci moment (Nm): 250
Maximálny systémový výkon (kW) 185
Poháňaná náprava predná + zadná
Maximálna rýchlosť (km/h): 235
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,2
Spotreba plné nabite/mininmálne/priemer (l/100 km):  - / - /2,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4936/1868/1483
Rázvor náprav (mm): 2975
Objem batožinového priestoru (l): 410
Objem palivovej nádrže (l): 46
Kapacita batérií (kWh): 9,2
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1770
Užitočná hmotnosť (kg): 650
Rozmer pneumatík:  
   
Základná cenníková cena modelu: 49 600 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 58 555 €
Cena testovaného vozidla: 84 875 €

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.